Dokumentti paljasti pikamuoti­jätti Sheinin huonot työ­olot: Yhtiö myönsi yli­pitkät päivät

Maailman suurin vain verkossa toimiva muotiyritys Shein myönsi paljastus­dokumentin jälkeen, että kahdessa sen tuotantolaitoksessa tehdään ylipitkiä työpäiviä.

Pikamuotijätti Shein toimii pääosin verkkokauppana. Ensimmäinen pysyvä liike avattiin marraskuussa Tokioon, mutta sielläkin vaatteita saa vain sovittaa.

5.12.2022 20:47

Ultrapikamuotia tuottava kiinalaisyritys Shein on myöntänyt, että työajat kahdessa sen toimipisteessä rikkovat paikallisia työaikasäännöksiä.

Shein myönsi brittilehti The Guardianin mukaan asian sen jälkeen, kun brittiläinen televisiokanava Channel 4 julkaisi dokumenttiohjelman Untold: Inside the Shein Machine (suomeksi Kertomaton: Sheinin koneen sisällä). Siinä Sheinin työntekijöiden väitettiin tekevän jopa 18-tuntisia työpäiviä ja saavan vapaaksi vain yhden päivän kuussa. Dokumentin mukaan työntekijöille myös maksettaisiin vain kolme penniä (3,5 senttiä) vaatekappaleelta.

Dokumentin julkaisun jälkeen Shein sanoi suorittaneensa oman tutkintansa. Se myönsi kahden Kiinassa sijaitsevan tuotantolaitoksensa työntekijöiden tekevän paikallista työaika­lainsäädäntöä pidempiä työpäiviä. Sen mukaan toisessa toimipisteessä työpäivät olivat noin 13,5 tuntia pitkiä ja vapaapäiviä oli kaksi tai kolme kuussa ja toisessa 12,5-tuntisia ilman selkeää vapaapäivärakennetta.

”Vaikka nämä ovat huomattavasti vähemmän kuin dokumentissa väitetään, ovat ne silti enemmän kuin paikalliset säännökset sallivat”, Sheinilta vastattiin The Guardianin mukaan.

Shein sanoo leikanneensa kyseisten kohteiden tilausmäärää kolmella neljänneksellä ja antaneensa niille vuoden loppuun asti aikaa tehdä muutoksia työaikoihin. Yhtiö myös sanoi käyttävänsä 12 miljoonaa puntaa (13,9 miljoonaa euroa) työolojen parannuksiin.

Muut Channel 4:n tutkivien toimittajien löydökset Shein kiisti. Yhtiö väitti esimerkiksi, että kritiikin silmässä olevan guangzhoulaisen tehtaan palkat olisivat huomattavasti alueen keskimääräistä palkkatasoa paremmat.

Channel 4:n dokumentin jälkeen muun muassa Rolling Stones tiettävästi lopetti yhteistyön yhtiön kanssa. Yhtyeen oli tarkoitus julkaista Sheinin kanssa mallisto.

Shein on joutunut arvostelun kohteeksi työolojensa ja toimintatapojensa vuoksi aiemminkin.

Sheinin toiminta perustuu nopeasti vaihtuvaan ja erittäin halpaan vaatevalikoimaan, ja sillä se nousi maailman suurimmaksi vain verkossa toimivaksi muotiyritykseksi. Marraskuussa Shein avasi ensimmäisen pysyvän liikkeensä Japanin Tokioon, mutta uutistoimisto Bloombergin mukaan liikkeessä saa vain sovittaa vaatteita, jotka sen jälkeen tulee tilata verkkokaupasta.

Sheinin toimintaperiaatetta on nimitetty ”ultrapikamuodiksi”. Shein lanseeraa päivittäin jopa 6 000 uutta tuotetta, ja Black Friday -alennusmyynneissä se myi tuotteita jopa vain yhden pennin (1,2 sentin) hinnoilla. Trendejä se etsii sosiaalisesta mediasta.

Halpatyövoiman käytöstä ja haitallisista ympäristövaikutuksista Sheinia on arvosteltu vuosia, ja Meksikossa se keräsi kritiikkiä maya-kuvioiden käytöstä tuotteissaan. Yhtiön väitetään kopioineen malleja ja kuvioita myös muualta.

Kesällä sosiaalisen median palvelussa Tiktokissa nousivat puheenaiheeksi Sheinin toimitusten sekaan väitetysti piilotetut laput, joissa yhtiön työntekijät anelivat apua. Shein kiisti lappujen aitouden.