Sähköauton ostajille oli tarjolla mehevä porkkana, joka meni monilta täysin ohitse

Sähköautoille tarkoitettua tukirahaa jäi jakamatta viime vuonna noin miljoona euroa. Mitä oikein tapahtui?

Sähköauton hankintatukea sai hakea maksimissaan 50 000 euron hintaisen auton hankintaan. Monen auton hinta onkin kiusallisesti kieppunut juuri tuon summan ylä- tai alapuolella. Kuvassa suosittu Skoda Enyaq, joka maksaa uutena hieman yli 50 000 euroa.

4.1. 13:31

Sähköautosta haaveileville oli tarjolla mehevä taloudellinen porkkana, johon moni ei viime vuonna hoksannut tarttua.

Täyssähköisiin henkilöautoihin pystyi hakemaan vuodenvaihteeseen asti 2 000 euron hankintatukea. Tukirahaa jäi kuitenkin jakamatta noin miljoona euroa.

Mitä oikein tapahtui?

Viime vuonna autokaupoilla käyneet pystyivät siis hakemaan tukea alle 50 000 euron hintaisen sähköauton hankintaan. Tällä pyrittiin ohjaamaan autoilijoita vähäpäästöisempään liikenteeseen.

Hallitus budjetoi aluksi 7,5 miljoonan euron tukipotin. Se hupeni jo keväällä, ja sittemmin pakettia täydennettiin kahteen otteeseen yhteensä noin 11 miljoonalla eurolla.

Tukea pystyi hakemaan verkkolomakkeella, vaikka auton saisi vasta paljon myöhemmin.

Kaikkiaan viime vuonna tukihakemuksia tehtiin vajaat 9 000 kappaletta, mutta lokakuussa hakuinto pysähtyi kuin seinään.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin erityisasiantuntija Antti Hänninen vahvistaa, että tukea olisi riittänyt vielä viiteensataan sähköautoon.

”Olemme aktiivisesti tiedottaneet, että joulukuussa olisi vielä voinut hakea”, Hänninen kertoo.

Alkaa olla jo kiire! julistikin viraston tiedote joulun alla.

Autoalan tiedotuskeskuksesta löytyy potentiaalinen selitys hakuinnon hyytymiseen: ostajat luulivat tukikassan tyhjentyneen lopullisesti.

Keväällä tiedotettiin ensimmäistä kertaa, että rahat uhkaavat huveta. Se säikäytti ostajat, joten huhtikuussa nähtiin valtava, yli 2000:n hakemuksen piikki.

Sitten budjetoitiin 9,5 miljoonaa euroa lisää, mutta nekin rahat uhkasivat loppua syyskuussa. Neljännessä lisätalousarviossa tukea vielä saatiin puolitoista miljoonaa euroa, mutta ostajat olivat jo pudonneet kärryiltä.

Lue lisää: Sähköautojen 2 000 euron hankintatuki voi loppua jo syyskuussa – tukeen varatut rahat lähes lopussa

”Se, että tuet jäivät hakematta, on toki harmillinen asia. Automyyjiäkään viesti ei oikein tavoittanut”, pohtii liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Autoalan tiedotuskeskuksesta.

Yksi syy voi olla juuri siinä, että tukipapereita ei voinut lähettää autokaupan kautta. Työ piti tehdä itse netissä.

Nyt mehevä tukiporkkana on poissa – mitä siitä seuraa?

”Se on tekijä, joka painaa sähköautojen kysyntää alaspäin. Vaikka 2 000 euroa ei välttämättä ollut liipaisin ostoon, niin se painoi vaakakupissa”, Kalenoja sanoo.

Lisäksi inflaatio, energiakriisi ja sähköautojen pitkät toimitusajat ovat saaneet ostajat varovaisiksi.

Tukiporkkanan katoaminen saattaa tuntua sähköautojen kaupassa kevätkaudella, sillä ostajat ovat muutenkin jo varovaisia.

Tilanteessa on yksi hopeareunus.

Syksyllä moni laati tukihakemuksen, vaikka verkkosivuilta saattoikin saada käsityksen, että haku ei enää kannata. Nämäkin hakemukset on käsitelty, joten autonsa myöhemmin saava saattaa saada valtiolta tukieurot täysin yllättäen.

”Mukava yllätys, että käy niinpäin”, Kalenoja sanoo.

Traficomin Hänninen muistuttaa, että paketti- ja kuorma-autoja koskeva vastaava tukikampanja on yhä käynnissä vuoden 2024 loppuun asti.

Esimerkiksi sähkö- tai kaasukäyttöiseen pakettiautoon voi saada 2 000–6 000 euron tuen. Toistaiseksi hakumäärät ovat olleet vain murto-osa henkilöautoihin verrattuna.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita