30 kilometriä on kivaa, sitten se tuntuu lompakossa – Tällaista on ajaa lataus­hybridillä, jolla on yhä yllättävän sitkeä suosio

Joka viides uusi auto Suomessa oli viime vuonna ladattava hybridi. Mistä se kertoo?

Volvon XC60-lataushybridi on tilastojen valossa Suomen suosituin ”plugari”. Kuva on HS:n viime keväänä tehdyltä koeajolta. Tuolloin valkeni, että auto juo sähkön loputtua polttoainetta ahnaasti.

10.1. 12:58 | Päivitetty 10.1. 13:25

Välivaihe?

Tämä sana – tai paremminkin kysymys – nousee monen huulille, kun puhutaan ladattavista hybridiautoista. Niitä on pidetty siirtymävaiheen autoina perinteisen polttomoottorin ja täyssähköisen auton välissä.

Tuoreet tilastot kuitenkin paljastavat, että ladattavat hybridit eivät ole mikään pienen piirin juttu. Viime vuonna Suomessa ensirekisteröitiin noin 15 000 ladattavaa hybridiä.

Se on joka viides uusi auto.

”Itsekin näen, että plugari on välivaihe. Kun sähkö loppuu, niin sen jälkeen kaksilitraiselle koneelle bensa maistuu”, sanailee yrittäjä Vesa Leino.

Orimattilalaisella Leinolla on Volvon XC60, joka on tällä haavaa Suomen suosituin ladattava hybridi. Niitä ensirekisteröitiin viime vuonna 1 741 kappaletta.

Toiseksi suosituin oli Mitsubishin Eclipse Cross -malli 817 rekisteröinnillä. Kolmanneksi sijoittui Toyotan Rav4 kaikkiaan 747:lla rekisteröinnillä.

Koko kolmikkoa yhdistää se, että ne ovat katumaasturisarjaa. Tätä myös Leino etsi autoltaan: korkeammalla on kiva istua.

Jos ollaan tarkkoja, Leinon auto ei näy tuoreissa tilastoissa, sillä kyseessä on vuoden 2019 malli. Toisaalta hänellä on nyt noin vuoden kokemus vastaavankaltaisen ajamisesta. Miltä ”välivaihe” on tuntunut?

”Nykyään ajan alle 15 000 kilometriä vuodessa, paljon lyhyttä matkaa, niin se on osoittanut, että plug-in on aika hyvä juttu”, Leino pohtii.

”Jos menee vähän kauemmas, niin se ei olekaan enää niin hyvä juttu”, sanailu jatkuu.

Hän laskelmoi, että pystyy ajamaan sähköllä noin 30–35 kilometriä sääoloista riippuen. Sen jälkeen bensiinikone hörähtää, ja isokokoisen auton halut tuntuvat tankatessa lompakossa.

Kotona hän lataa autoaan lämmitetyssä tallissa. Orimattilasta kauemmaksi suuntautuneilla reissuilla hän on toisinaan ladannut lisää sähköisiä ajokilometrejä kauppojen pihoilla.

Leino lisää, että piti kovasti aiemmasta autostaan, jossa oli dieselmoottori. Hänen mukaansa sen polttoaineen kulutus oli todella matala.

”Minä ainakin uskon, että polttomoottoreita tullaan vielä tulevaisuudessa tarvitsemaan.”

Ladattavat hybridit sopinevatkin juuri sellaisille, jotka empivät hyppyä suoraan täyssähköiseen maailmaan.

Tällaisten autojen osuus on Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan tasaantumassa noin viidenneksen osuuteen kaikista ensirekisteröinneistä. Vuonna 2022 ”plugareiden” osuus oli noin 19,8 prosenttia, kun taas vuotta aiemmin luku oli noin 20,5 prosenttia.

Kaikkiaan erilaisia hybridejä on jopa puolet uusista autoista, sillä ei-ladattavien hybridien osuus ensirekisteröinneistä oli viime vuonna lähes 32 prosenttia.

Tämä kolmanneksen kokoinen siivu on kirjava sarja autoja, joita ei siis voi ladata piuhalla. Niissä sähkö avustaa tavalla tai toisella auton polttomoottoria.

Kaikkien uusien autojen rekisteröintitilastot löytyvät tästä jutusta.

Palataan Orimattilaan. Minkä auton yrittäjä Leino aikoo valita ”välivaiheen” jälkeen?

”Hyvä kysymys. Jälkikasvukin sitä on udellut, mutta minulla ei ole vielä vastausta.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita