Ympäristö­väittämiä käytetään markkinoinnissa huolimattomasti, moittii Keskus­kauppa­kamari

”Vihreä, hiilineutraali ja fossiilivapaa” ei kelpaa markkinoinnin koukuksi, ellei väittämää voi näyttää toteen.

Markkinoinnissa voidaan suosituksen mukaan korostaa vain olennaisia asioita tuotteen ympäristövaikutuksista, eikä kuluttajaa saa johtaa harhaan.

11.1. 9:00

Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta katsoo, että yritykset käyttävät ympäristöväittämiä markkinoinnissaan huolimattomasti. Tällaisten väittämien käyttö on lautakunnan mukaan lisääntynyt, kun kuluttajien huoli ilmastonmuutoksesta kasvaa.

Olennaista olisi välttää yleisten, yksilöimättömien ja moniselitteisten väittämien käyttöä. Tällaisia ilmaisuja ovat esimerkiksi ”vihreä”, ”hiilineutraali”, ”fossiilivapaa”, ”kestävä”, ”ilmastoystävällinen” ja ”ympäristöystävällinen”.

Lautakunta suosittelee, että ympäristöväittämiä harkitseva yritys perehtyy Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) ympäristöväittämiä koskeviin pelisääntöihin. Jos väittämiä käytetään markkinoinnissa, niin markkinoijan tulee näyttää väittämänsä toteen. Hyvin yleisluontoisia väittämiä on yleensä vaikea näyttää toteen.

Markkinoinnissa voidaan suosituksen mukaan korostaa vain olennaisia asioita tuotteen ympäristövaikutuksista, eikä kuluttajaa saa johtaa harhaan.

”Totuudenmukaistenkin ilmaisujen käyttäminen saattaa olla harhaanjohtavaa, jos kokonaisuuden kannalta olennaisia tietoja ei kerrota tai jos ne esitetään epäselvästi. Väittämien sallittavuutta arvioidaan sen mukaan, millä tavoin keskimääräisen kuluttajan voidaan olettaa ymmärtävän väittämän sisältö”, sanoo liiketapalautakunnan puheenjohtaja Marja-Leena Mansala tiedotteessa.

Jos yritys havaitsee kilpailijan käyttävän ympäristöväittämiä virheellisesti, voi se pyytää liiketapalautakunnalta lausuntoa asiasta.

Yritykset voivat myös pyytää lautakunnalta luottamuksellista ennakkolausuntoa varmistuakseen siitä, että sen markkinointi on asianmukaista.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita