Kovat leikkaukset uhkaavat Uuden­kaupungin autotehdasta – Mitä siitä seuraa sen pää­tuotteelle?

Uudenkaupungin autotehtaalla alkoivat isot muutosneuvottelut. Onko tehtaan päätuote – Mersun A-sarja – uhattuna?

Mersuja valmistumassa Uudenkaupungin autotehtaalla marraskuussa 2021.

11.1. 17:58

Uudenkaupungin autotehtaan isot muutosneuvottelut nostavat esiin huolen kotimaisen autoteollisuuden tolasta.

Valmet Automotive kertoi tiistaina, että se aloittaa muutosneuvottelut henkilöstön vähentämiseksi. Yhtiön mukaan sopeutustarve on 630 työntekijää. Tehtaalla on kaikkiaan noin 2 000 työntekijää.

”Tämä liittyy markkinatilanteessa ja kysynnässä tapahtuvaan muutokseen, ja siihen me skaalaamme. Olemme käyneet joulun alla ja välipäivinä keskusteluita asiakkaittemme kanssa, ja tämä on lopputulos”, kommentoi valmistusliiketoiminnan johtaja Pasi Rannus HS:lle.

Arsenaaliin kuuluu irtisanomisia, lomautuksia ja toimenkuvien muutoksia. Neuvottelut eivät koske yhtiön akkuliiketoimintaa.

”Pandemia, komponenttipula, geopoliittinen tilanne ja inflaatio... Tämä on puhki kulunut keskustelu, mutta edellä mainitut eivät voi olla vaikuttamatta ostokäyttäytymiseen.”

Lue lisää: Valmet Automotiven auto­tuotanto vähenee Uuden­kaupungin-tehtaalla, 630 työ­paikkaa uhattuna

Tehtaan päätuote on ollut A-sarjan Mercedes-Benz.

A-sarjan päättymistä alettiin spekuloida viime kesänä. Saksalainen talouslehti Handelsblatt uutisoi sisäpiirilähteisiinsä nojaten, että Mersu olisi lopettamassa halvimpien automalliensa tuotannon vuonna 2025. Yhtiö väitetysti haluaa keskittyä tuottoisampiin – eli kalliimpiin – premium-autoihin.

Loppuuko A-sarjan tekeminen Suomessa?

”Meillä on Mercedes-Benzin kanssa autojen valmistuksesta monivuotinen sopimus takana ja monivuotinen edessä. Ei ole meidän asia spekuloida [A-sarjaa]”, Rannus sanoo.

”Asiakassuhde on hyvä, ja autojen tekeminen jatkuu. Nyt vain skaalataan”, hän jatkaa, muttei lähde tarkemmin erittelemään eri mallien sopimuskuvioita.

Tehtaan kohtalo kytkeytyy suoraan Mersuihin: A-sarjaa on tehty vuodesta 2013 lähtien, sitten rinnalle tuli joksikin aikaa katumaasturi GLC. Ensi syksynä on määrä aloittaa urheiluauto Mercedes AMG-GT:n teko.

Mercedes-Benzin A-sarjan autoja Uudenkaupungin satamassa kesällä 2016. Autobrändi on nimennyt mallejaan kirjainten mukaan A:sta alkaen. Pelkistäen: Mitä pitemmälle aakkosissa edetään, sitä enemmän auto maksaa.

Pääluottamusmies Jouni Varjonen kertoo, että tehtaalla on apeat tunnelmat.

”Aikamoinen järkytys ja työntekijät ovat allapäin. Mitä tulee tapahtumaan, ketkä joutuvat lähtemään, kauanko tämä kestää... kysymyksiä ja huolta riittää”, Varjonen sanoi sulateltuaan uutista vuorokauden.

”Tästä ei hyvä seuraa.”

Tehtaalla on viime vuodet käyty tunneskaalojen vuoristorataa, sillä rekrytoinnit ja irtisanomiset ovat seuranneet toisiaan.

Ensiksi yhtiö rekrytoi näkyvällä kampanjalla työntekijöitä valmistamaan GLC:tä, joista ensimmäiset valmistuivat vuonna 2017.

Viime kesänä maasturin tuotanto loppui. Seurauksena 300 sai lähtöpassit ja noin 700 lomautettiin. Lomautukset ovat yhä yhtiön mukaan voimassa.

Henkilöstön vaihtuvuus on muutenkin suurta, ja Uudenkaupungin seudulle on muuttanut paljon ulkomaalaista työvoimaa autoalan tarpeisiin. Pääluottamusmies Varjosen mukaan tehtaalla onkin vähän yli 10 vuotta olleita työntekijöitä.

Englannin kielen hallinta on tehtaan vähimmäisvaatimus. Valmistusliiketoiminnan johtaja Rannuksen mukaan yhtiö on valmis käyttämään tulkkeja, jotta muutosneuvottelujen nyanssit valkenevat erikielisille työntekijöille.

Valmet Automotive ei kerro tarkkoja merkkikohtaisia valmistusmääriä, mutta parhaimmillaan tehdas on suoltanut yli satatuhatta autoa vuodessa.

Tällä hetkellä tehdas tuottaa arviolta kymmeniä tuhansia autoja vuodessa.

Paletti on täydentymässä melko persoonallisilla autoilla, kuten aurinkoenergialla latautuvalla Lightyear 0:lla ja Sionilla. Voiko tulosta takoa näillä erikoisuuksilla, vai tarvitaanko tueksi lisää massaa?

”Tulevaisuudessa ollaan tilanteessa, että he pystyvät puhumaan massatuotannosta. [...] Strateginen näkemykseni on, että meillä tulee olemaan eri näköisiä ja eri volyymin tuotteita tällä vuosikymmenellä”, Rannus arvioi.

Lightyear 0:n tuotanto alkoi viime syksynä Uudessakaupungissa. Villin näköistä autoa esiteltiin viime viikolla Las Vegasin CES-messuilla.

Näihin neljään autoon tehtaan tulevaisuus kiteytyy:

  • Mercedes-Benz A-sarja: Tehtaan päätuote on Mersun malliston pienimmästä päästä, ja tuttu näky Suomen teillä. Autoa on tehty Suomessa vuodesta 2013 alkaen.

  • Mercedes-AMG GT: Mersun urheiluauto, jonka tuotannon on määrä alkaa tämän vuoden lopulla. Tehdas valmistaa mallia neliovisena polttomoottori- ja hybridiversiona. Mersun maastureita varten tehty hitsaamo muutetaan palvelemaan AMG GT:n tuotantoa.

  • Lightyear 0: Luksusluokan sähköauto, jota voi ladata aurinkoenergialla. Auton sarjatuotanto alkoi viime marraskuussa.

  • Sion: Niin ikään aurinkoenergialla ladattava sähköauto, jonka tuotanto on määrä alkaa vuoden lopulla. ”Massoille” tarkoitetun sähköauton kehittäjä, saksalainen Sono Motors, on kuitenkin taloudellisissa vaikeuksissa.

Lue lisää: Valmet Automotivelta yllätys­veto: Peruu listautumisen pörssiin

Lue lisää: Tällainen on Valmet Automotiven ihmeellinen tarina

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita