Mersun maastureiden uusin lippu­laiva on ääri­luksusta, mutta se kielii myös siitä, mihin auto­ala voi ajautua

Mersun hintahaitarin kallein sähkö­maasturi saapui, ja se kielii suuresta muutoksesta markkinoilla.

14.1. 8:52 | Päivitetty 14.1. 9:24

Liki kolmen tonnin painoinen järkäle lähtee rivakasti moottoritien liittymästä. Sähköinen maasturi jyrää vaivattomasti läpi tammikuisen loskan.

Kuljettaja voi tarkkailla kaikkea hiljaisessa ohjaamossa mukavan korkealta – ja se kertoo jotain ajastamme.

HS uutisoi aiemmin, että täyssähköisten autojen ensirekisteröintien kärkeen kohosi isokokoisia autoja. Kymmenen kärjestä kuuden auton voi mieltää perheille sopiviksi katumaastureiksi.

Nyt Mercedes-Benz tuo Suomeen sähköauton, joka menee maastureiden mittareilla luksuksen ääripäähän. Se on pankkitiliä tyhjentävä kirjainsarja: EQS SUV.

Tätä näkyä ei tällä sähköisellä autolla arjessa tarvitse: EQS SUV kylmäasemalla.

HS sai auton ensimmäisten joukossa pikatestiin. Kyseessä on merkin sähköisen malliston ministeriauton EQS:n maasturiversio.

Huomio kiinnittyy suureen, noin 108 kilowattitunnin akkuun, jolla lupaillaan hyvässä säässä pääsevän 600 kilometriä. Vertailun vuoksi Suomen suosituimmassa sähkömaasturissa, Skoda Enyaqissa, on mallista riippuen 60–80:n kilowattitunnin akku.

Maahantuoja painottaa auton akkujärjestelmän älykästä toimintaa, jossa valtava näyttö vihjaa, mitä kuskin kannattaa milloinkin tehdä.

Vantaalle testiin on saatu mallin ärhäkin seitsemän henkeä ahmaiseva versio.

Varustelun yksityiskohtien lista on loputon. Näyn edessä herää kysymys: mihin koko automaailma on menossa?

EQA, EQB, EQC, EQE, EQS SUV... Mercedes-Benzin sähköautojen merkintöjen hahmottaminen vaatii aikaa.

Mersu on tuonut ryminällä markkinoille sähköisiä maastureita. Sen sähköisestä mallistosta viisi on maasturimaisia autoja ja kaksi ”perinteisiä” henkilöautoja.

Kaikki tämä kielii alan muutoksesta. Kun katsotaan täyssähköautojen ensirekisteröintien kymmenen kärkeä, siellä on ainoana ”pienenä” autona näppärä Nissan Leaf.

Lue lisää: Sähköautojen uusi ykkönen kertoo, mitä suomalaiset haluavat autoltaan

Meneillään onkin ”SUV-isaatio”, kirjoittaa Julia Poliscanova EU-asioita seuraavalla Euractiv-sivustolla.

Hän on liikenteen kestävää kehitystä ajavan T&E-organisaation autopuolesta vastaava johtaja. SUV-lyhenne tulee puolestaan sanoista ”sport utility vehicle”, eli se tarkoittaa katumaastureita.

”SUV-isaatio” on siis kierre, jossa ihmiset haluavat isompia autoja ja teollisuus niitä heille tuottaa. Poliscanova katsoo, että useat isot autovalmistajat keskittyvät laadukkaisiin katumaastureihin rahan takia – ja luopuvat pienistä autoista.

”Lopulta länsimaiset autontekijät saattavat katua tätä. Samalla, kun he tekevät enemmän voittoa jokaisesta myydystä katumaasturista, volyymit ovat pienten autojen segmentissä.”

Suomalaisille ehkä näkyvimpiä leikkauksia kaavailee Ford, joka aikoo lakkauttaa perinteiset pienemmät autonsa Fiestan ja Focuksen. Toisaalta poistuvien mallien tilalle moni valmistaja kehittää uusia sähköautoja, joskin suunnitelmat elävät, koska alan murros on niin suuri.

Kaikesta tästä voi syntyä tilanne, jossa Euroopan markkinoille jää halpojen sähköautojen tyhjiö.

Se tyhjiö voi kiinnostaa kiinalaisia.

Palataan Mersun rattiin.

Maastureiden yleistyessä muuttuu suomalaisen ajokokemus: Parkkipaikoilla on oltava tarkkana, kun valtavat kolossit ahtautuvat ruutuihin.

EQS SUV:ssa on vakiovarusteena nelipyöräohjaus, eli auton takapyörät kääntyvät. Niiden avulla auton kääntöympyrä pienenee, ja autoa on helppo ohjata parkkialueella.

Muutenkin meno on silkinpehmeää. Vantaalaisen teollisuusalueen asvaltissa on karmeita kuoppia, mutta auton ohjaamossa nämä tuntuvat vain pieninä nytkähdyksinä.

Edessä on ”älyvalot” vakiona Suomessa. Digital light -valojen avulla voi esimerkiksi heijastaa symboleja suoraan tien pintaan kuskin näkökenttään. Sellainen voisi olla esimerkiksi varoitus pian tulevasta työmaasta. Ominaisuuden toimivuudesta lumisella tiellä ei ole vielä kokemuksia.

Sulavan menon katkaisee vain ”voimistetun energian talteenotto”. Ratin vieressä olevasta kytkimestä voi aktivoida sähköä hilloavan ominaisuuden, joka tuntuu kovaotteiselta moottorijarrutukselta.

Konservatiivisia kuljettajia koko kojelaudan täyttävä ”hyperscreen” voi vaivata, mutta pikatestissä kosketusnäyttö toimii viiveettä. Ratissa olevat hipaisukytkimet sen sijaan tuntuvat nihkeiltä.

Lue lisää: Lähestytään hetkeä, että kaikkien pitää opetella autolla ajaminen uudestaan – Uusi trendi­ominaisuus hämmentää tutkijan mukaan kuskin aivoja

Kun autoa tarkastelee ulkopuolelta, sen muotoilu on konservatiivinen. Sinällään se tukee monen premium-merkin logiikkaa: ei tehdä numeroa varallisuudesta.

Kuljettajan paikalla ei ole säästelty. Ratin takaa leviää koko auton kojelaudan levyinen ”hyperscreen”.

”Auton koko on kuningas, kun katsotaan teollisuuden voitontekoa”, Poliscanova kirjoittaa verkossa.

Hän näkee, että energiakriisin ja inflaation keskellä ihmisillä olisi halu ja tarve pienemmille autoille.

Sitten on se toinen pääty, jota ei kassalla hirvitä: Halvimmillaan oman EQS SUV:n rattiin pääsee noin 130 000 eurolla.

Mercedes-Benz ei kerro tarkkoja myyntilukuja, mutta maahantuonnilla riittää luottoa autoon. Niitä on tilattu Suomeen ”kolminumeroinen” määrä.

Testiautolla on ollut ilo ajaa. Sitten lokerosta pilkistää juuri tämän auton myyntiesite.

Siinä lukee 182 000 euroa.

”Tankki täynnä” EQS SUV:llä voi päästä 600 kilometriä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita