Tesla laskee autojensa hintoja reilusti, asiantuntija: voi laskea muidenkin sähkö­autojen hintoja

Suomessa täyssähköautojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä kohosi viime vuonna lähes 18 prosenttiin, mutta ladattavien hybridien osalta kasvu tyssäsi.

Tesla kertoi aiemmin tammikuussa alentavansa sähköautojensa hintoja jopa viidenneksellä Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Yhtiön on arvioitu pyrkivän alennuksilla vauhdittamaan autojensa myyntiä, kun kilpailu sähköautoissa kiristyy.

16.1. 15:43

Teslan ilmoittamat tuntuvat hinnanalennukset saattavat vaikuttaa myös muiden autonvalmistajien täyssähköautojen hintoihin. Näin arvioi toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Kallion mukaan toiset valmistajat tuskin voivat aivan olankohautuksella ohittaa Teslan hinnanalennuksia.

Samalla hän sanoo, että sähköautojen kysynnän ja tarjonnan suhde voi vaikuttaa siihen, onko kilpailijoilla tarvetta ryhtyä alentamaan hintoja Teslan perässä.

”Jos kysyntää on tällä hetkellä enemmän kuin pystytään valmistamaan, se voi johtaa siihen, että tähän ei tarvitse reagoida mitenkään. Totuus varmaan on jotain näiden väliltä”, Kallio sanoi toimittajille automarkkinoiden vuosikatsauksessa maanantaina.

Kallion mukaan varmaa kuitenkin on, että hinnanalennukset vaikuttavat käytetyn Teslan hinnoitteluun.

”Uudesta jos lähtee kymppitonni pois hinnasta, niin tottahan se vaikuttaa Teslan jäännösarvoihin.”

Tesla kertoi aiemmin tammikuussa alentavansa sähköautojensa hintoja jopa viidenneksellä Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Yhtiön on arvioitu pyrkivän alennuksilla vauhdittamaan autojensa myyntiä, kun kilpailu sähköautoissa kiristyy.

Myös Suomessa joidenkin mallien hintoja on leikattu jopa yli 10 000 eurolla. Esimerkiksi Tesla Model Y -mallin lähtöhinta oli vuonna 2021 yli 60 000 euroa, kun se on nyt alle 50 000 euroa.

Lue lisää: Tesla leikkaa autojensa hintoja rajusti, koskee myös Suomea – kilpailijoiden kurssit laskussa

Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan Suomen henkilöautokannan keski-ikä jatkoi nousuaan viime vuonna ja kohosi 12,9 vuoteen. Keski-ikä nousi 0,3 vuodella toissa vuoden tasosta.

Autoalan mukaan autokannan vanhenemisen taustalla olivat matalat ensirekisteröintiluvut sekä pienentynyt kierrätykseen palautuneiden autojen määrä.

Suomen autokannan keski-ikä on kasvanut yhtäjaksoisesti vuodesta 2007 lähtien.

Autokannasta uusiutui viime vuonna vain kolme prosenttia. Autoalan mukaan liikenteen päästövähennystavoitteita ei saavuteta nykyisellä uusiutumisvauhdilla.

Autokannan keski-iän kääntyminen laskuun tosin vaatisi, että autokannasta 5–6 prosenttia uusiutuisi vuosittain. Se tarkoittaisi, että ensirekisteröintien pitäisi nousta noin 140 000 henkilöautoon vuodessa eli huomattavasti viime vuoden luvuista. Autotuojien Kallio myöntää, että se tuntuu tällä hetkellä epärealistiselta, joskaan ei täysin mahdottomalta.

Henkilöautojen ensirekisteröinnit vähenivät viime vuonna peräti 17 prosenttia. Ensirekisteröinnit jäivät noin 82 000 henkilöautoon, mikä oli alin määrä sitten vuoden 1995.

Syynä automarkkinan hyytymiseen olivat komponenttipula, energiakriisi ja talouden heikentyneet näkymät, Autoalan tiedotuskeskus sanoo.

Tänä vuonna ensirekisteröintien ennakoidaan toipuvan ja nousevan 98 000 henkilöautoon. Kasvua selittää ensisijaisesti korkea tilauskanta. Autoala ennakoi uusien autojen kysynnän jatkuvan vaisuna vuoden alkupuoliskolla, mutta palautuvan vähitellen inflaation taittuessa.

Täyssähköautojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä jatkoi nopeaa kasvuaan ja ylsi viime vuonna lähes 18 prosenttiin.

Sen sijaan ladattavien hybridien osuus ei enää kasvanut vaan pieneni hieman ja oli noin 20 prosenttia.

”Tässä on nähtävissä nyt jonkinnäköinen pieni käänne”, Kallio sanoi.

Hän selittää kehitystä sillä, että täyssähköautot syövät ladattavien hybridien suosiota.

Kallio sanoo havainneensa menneen vuoden aikana poliitikoilta ja mediassa ”tyytyväistä hyrinää” suhteessa Suomen päästövähennystavoitteisiin.

”Tuijotetaan uusien autojen ensirekisteröinneistä sähköautojen suhteellista osuutta ja ajatellaan, että nythän tämä menee mukavasti.”

Kallio kuitenkin sanoo, että täyssähköautojen lähes 18 prosentin osuus viime vuoden ensirekisteröinneistä ei tunnu koko autokannassa ”juuri laisinkaan”.

Täyssähköautoja oli viime vuoden lopulla noin 45 000, kun Suomen autokannassa oli kaikkiaan yli 2,7 miljoonaa henkilöautoa.

Kallio esittää, että autokannan kiertoa ja liikenteen päästöjen vähentämistä voisi nopeuttaa esimerkiksi sähköautojen hankintatuilla ja kierrätyspalkkioilla. Viime vuonna voimassa ollut täyssähköauton hankintatuen hakuaika päättyi vuodenvaihteessa.