Nainen tarttui Hullujen päivien poikkeukselliseen tarjoukseen – Alkoi pitkä odotus, eikä autoa näy

Hulluilla päivillä kaupiteltiin Peugeotin sähköauton leasing-sopimusta halvalla. Osa ostajista miettii nyt vuoden jälkeen, että missä autot viipyvät.

Peugeotin e-2008 kuvattuna Träskandan kartanon edessä Espoossa HS:n koeajoa varten talvella 2021.

20.1. 13:23 | Päivitetty 20.1. 14:03

Onpa hyvä tarjous, mietti ilmoituksen bongannut helsinkiläisnainen.

Stockmann myi vuosi sitten Hulluilla päivillä katumaasturia huomiota herättävään hintaan. Peugeotin 2008-e täyssähköauton sai 249 euroa kuukaudessa maksavalla leasing-sopimuksella. Sähköautojen yksityisleasingista saa tavallisesti maksaa vähintään kaksinkertaisen, yleensä jopa kolminkertaisen hinnan.

Kaikki autot varattiin heti loppuun. Maahantuoja kertoi tuolloin HS:lle, että osa saa autonsa melko nopeasti ja osa joutuu odottamaan kuukausia.

Nainen tilasi auton. Nyt hän on odotellut sitä vajaan vuoden, eikä ole yksin.

”Tammikuussa sain viestiä, että toimitusajasta ei pystytä sanomaan mitään. Netissä olen keskustelua seurannut ja siellä on paljon ihmisiä, joilla on sama tilanne”, hän kertoo puhelimitse HS:lle.

Nainen ei esiinny tässä jutussa nimellään, koska pelkää, että ongelmaan esiintuonti voi sotkea hänen autokauppansa. Naisen henkilöys on toimituksen tiedossa.

Nainen on sinänsä onnellisessa asemassa, että hänellä ei ole sanojensa mukaan kiire saada autoa. Tällä haavaa ennakoitu saapumisaika olisi helmikuun loppu, mutta ostajalla ei ole optimismia.

”Tämä epämääräisyyden tulva saa ärsyyntymään. Ei haittaisi, vaikka auto tulisi juhannuksena, kunhan joku voisi vain varmasti sanoa sen tarkan tuloajan.”

Maahantuoja ei kerro lukuja, miten paljon autoja on vielä toimittamatta, mutta myöntää tehtaiden tuotantovaikeudet.

”Kirvestä ei ole kaivoon heitetty, mutta näkymää keväälle ei vielä tiedetä”, sanoo Max Lange Peugeotia maahantuovan Auto-Bonin viestinnästä.

Syyt ovat tuttuja: autojen kansainvälinen komponenttipula, tuotantovaikeuksia ja niin edelleen.

"Tosi pieniä määriä autoja on valitettavasti tullut. Vastapalloon haluan heittää, että viime vuonna useita satoja tämän mallin autoja luovutettiin omistajille.”

Verkkokeskusteluissa ihmetellään, miksi 2008-e -sarjaa päätyy Ruotsiin. Tilastojen perusteella Ruotsissa ensirekisteröitiin viime vuonna noin 2 400 autoa, kun Suomessa luku on 240 autoa.

Lue lisää: Tästä jutusta voit tutkia, miten sähköautoja rekisteröitiin Suomessa viime vuonna

Maahantuoja ei lähde spekuloimaan, mitä naapurimaissa tehdään, mutta Lange toteaa, että ”tehdas saattaa priorisoida jotain maata”.

Ruotsissa olikin viime vuonna melkoinen autohurlumhei, kun valtio tuki sähköauton hankintaa avokätisesti. Sitten maa lopetti kohutun tuen.

Auton tilannut nainen kertoo saaneensa ”alennuslipukkeen”.

Kyseessä on hyvityskampanja. Jos hän olisi peruuttanut tilauksen ja vaihtanut toiseen Peugeotin malliin, hän olisi saanut 2 000 euroa sen hankintaan.

”Jotta kaikki ei olisi löysässä hirressä, niin annettiin mahdollisuus vaihtaa toiseen”, Lange kommentoi.

Maahantuojan mukaan summa ikään kuin vastasi valtion parin tonnin sähköauton hankintatukea, joka päättyi vuoden vaihteessa.

Merkin sähkömallistossa ainoa henkilöautovaihtoehto olisi pienempi malli 208-e – tai sitten naisen olisi pitänyt ostaa alkuperäisestä katumaasturista polttomoottoriversio.

Nainen päätyi odottamaan lisää.

”Tuntuu erikoiselta, että miten voi olla tämä tilanne (Pohjoismaissa). Autoja on toimitettu muualle, mutta Suomeen ei. Onko tehdas haluton tuomaan autoja?”

Häntä askarruttaa, vedettiinkö kuluttajia nenästä.

Lange vastaa, että kampanja laskelmoitiin tarkkaan. Ukrainan sodan alkumetreillä ei Suomessa puhuttu vielä kriisitalvesta, vaan ihmiset himosivat sähköautoja polttoaineen hinnan noustua pilviin.

”Luvut stemmasivat, ei ollut vilunkipeliä. Silloin taivaankappaleet olivat kohdillaan.”

Lue lisää: Peugeotin raju tarjous täyssähköautosta sai markkinat kuumentumaan: "Kaikki ennakkovarattiin loppuun maanantaihin mennessä"

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita