”En odota enää puolta vuotta” – Rohkeat sanat myyjälle voivat muuttaa tavan tehdä auto­kauppaa

Mitä oikeuksia kuluttajalla on, jos hänen tilaamansa sähköauto viivästyy rajusti?

Moni joutuu odottamaan vuoden, parikin, jotta saa vihdoin vedettyä oman autonsa laturiin.

24.1. 2:00 | Päivitetty 24.1. 8:55

”Huonoja uutisia teidän autosta”, ja sitten alkaa pitkä litania komponenttipulasta.

Tämäntapaisen soiton tai sähköpostin on saanut moni uuden sähköauton tilaaja. Autojen toimitusajat ovat venyneet valtavan pitkiksi, ja aikojen vertailusta on tullut kansanhuvia sosiaalisessa mediassa.

Asiassa on vakava puoli: mitä oikeuksia kuluttajalla on, jos auto viivästyy?

”Myyjän pitäisi jo myyntitilanteessa kertoa toimitusajasta kaikki mitä tiedetään, ettei ostaja saa virheellistä kuvaa. Ei pidä sanoa, että auto tulee vaikkapa puolessa vuodessa, jos myyjäkin tietää sen olevan mahdotonta”, kertoo johtava asiantuntija Raija Marttala kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

”Molempien osapuolten etu on, että sovitaan toimitusaika mahdollisimman täsmällisesti. Tosin tässä maailmantilanteessa tämmöinen sopiminen ei välttämättä ole kovin mahdollista”, hän pohtii.

Myyjät ja maahantuojat saattavat arvioida aikoja ympäripyöreästi tai yläkanttiin, jotta ne eivät sido käsiänsä. HS kertoi perjantaina verkkosivuillaan naisesta, joka on odottanut autoaan jo vajaan vuoden vailla tietoa tarkasta toimitusajasta.

Lue lisää: Nainen tarttui Hullujen päivien poikkeukselliseen tarjoukseen – Alkoi pitkä odotus, eikä autoa näy

Uuden sähköauton tilauksen peruuttamisella voi olla myös ikävä seuraus: päätyy uudelleen autojen tuotantojonon hännille.

Virasto on koonnut verkkoon listan nyrkkisääntöjä, jotka uuden auton ostajan kannattaa lukea. Keskeistä on kohtuullisen lisäajan käsite, kun auto viivästyy.

Virasto kannustaa ostajaa sopimaan liikkeen kanssa, paljonko annetaan armonaikaa. Se aika kannattaa sopia kirjallisesti.

”Jos myyjä viestii, että kestää vielä huomattavan pitkään, kuluttaja voi lähteä sitä taklaamaan, että en odota enää puolta vuotta, kuukausia enintään”.

Kuluttajansuojalain mukaan kaupan saa purkaa veloituksetta, jos autoa ei toimiteta tämän lisäajan kuluessa. Purku onnistuu myös maksutta, jos autoa tilattaessa on sopinut, että viivästyksellä olisi olennainen merkitys. Esimerkiksi ostaja on ilmoittanut muuttavansa maasta tiettyyn aikaan ja vievänsä auton mukanaan.

”Vaikka kuluttomaan peruutukseen olisi oikeus, kuluttaja on puun ja kuoren välissä, koska autoja ei ole sen enempää muillakaan kilpailijoilla.”

Perumista kevyempi vaihtoehto on penätä korvauksia viivästymisestä. Ne ovat mahdollisia, jos kuluttaja pystyy osoittamaan viivästyksestä aiheutuneen taloudellisia vahinkoja. Paha mieli ei riitä.

Marttala ohjeistaa, että ostajan pitää vaatia korvauksia ensin suoraan autoliikkeestä.

”Jos keskusteluissa liikkeen kanssa ei löydy yhteistä säveltä, sitten voi olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan.”

Se onnistuu sähköisellä lomakkeella tai soittamalla puhelinpalveluun. Neuvonta selvittää asiaa ja sovittelee tarvittaessa asiaa myyjän ja ostajan välillä.

Jos asia ei ratkea, seuraava osoite on kuluttajariitalautakunta.

Viimeinen vaihtoehto on mennä käräjille.

Autojen viivästymistä selitetään ostajille komponenttipulalla.

Autoala puolustautuu sanalla komponenttipula. Se tarkoittaa, että uusiin autoihin vaadittavaa elektroniikkaa ei valmistu tarpeeksi. Ongelma on todellinen: kysyntä ylittää tarjonnan ja luo tulpan koko autoteollisuuteen.

Pula, sota tai energiakriisi eivät kuitenkaan vapauta myyjää vastuusta.

”Se ei riitä, että on hankalat ajat. Kuluttajansuojalaki on säädetty juuri kuluttajan suojaksi ja se ei ota erityisolosuhteita huomioon”, Marttala sanoo.

Ylivoimaisen esteen eli ”force majoure” -kynnyksen ylittäisi se, että autoon valmistettaisiin kriittisiä osia esimerkiksi Ukrainassa ja tehdasta pommitettaisiin.

Toimitusaikojen venymisellä voi olla arvaamattomia seurauksia, joista viranomaisilla ei ole vielä kokemusta.

Ostaja on saattanut sopia, että myy liikkeelle vanhan autonsa sähköauton saapuessa. Odotteluajalle sovitaan ehtoja; esimerkiksi vaihtoautolla saa ajaa vain tietyn matkan. Sitten sähköauto viivästyy ja asiakas posottelee vanhalla autollaan yli sovitun määrän.

”Tavallaan se ylimääräinen arvonalenema pitäisi katsoa viivästymisestä johtuvaksi vahingoksi. Myyjän pitäisi ottaa se sillä hinnalla, mitä on sovittu”, Marttala tulkitsee.

Seuraavakin tilanne on mahdollinen: Toimitusaika venyy niin pitkäksi, että automallista tulee uusi ja kalliimpi versio. Ostaja voi joko perua kaupan, maksaa ekstraa tai rukoilla, että autoliike joviaalisti antaa maksutta paremman mallin.

Valtaosa odottaa kiltisti. Tiettävästi kukaan ei ole vielä vienyt odotustaan kuluttajariitalautakuntaan tai käräjille.

Voiko niin tulevaisuudessa käydä?

”En pidä mahdottomana, etteikö näitä asioita lautakuntaan päätyisi.”

Lue lisää: Auto­myyjä luki uutiset Elon Muskista, ja tunnissa Teslat oli hinnoiteltu uusiksi – Miten sähkö­auton ostoa harkitsevan pitäisi nyt toimia?

Lue lisää: Sähköautojen uusi ykkönen kertoo, mitä suomalaiset haluavat autoltaan

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita