Autojen toimitus­ajat ovat vielä vuoden sekaisin, mutta kännykän ostoa empivistä voi olla yllättävä apu

Sähköautoja on jäänyt odotuslimboon erikoisista syistä, mutta tilanne voi helpottua jo tänä keväänä. Näin arvioi K-Auto.

K-Auto esitteli uusia mallejaan Helsingissä tiistaina. Etualalla näkyy vanhan hippipakun Kleinbusin sähköinen versio ID.Buzz.

24.1. 17:25

Sähköautojen älyttömän pitkäksi venyneet toimitusajat palautuvat normaaliksi vasta vuoden kuluttua, arvioi K-Auto. Yritys kuuluu kauppakonserni Keskoon.

”Uskomme, että normaaleissa kolmesta viiteen kuukautta kestävissä toimitusajoissa ollaan vuonna 2024”, sanoo autokaupan toimialajohtaja Matti Virtanen HS:lle.

HS on kirjoittanut viime aikoina useita juttuja siitä, kuinka ihmiset ovat odotelleet autojaan iät ja ajat.

”Tämä ei ole yleisongelma vaan hyvin merkki- ja mallikohtainen asia. Meillä on joitakin malleja heti toimitettavaksi.”

K-Auto kauppaa muun muassa Volkswagenia ja Audia. Yhtiö esitteli tiistaina Helsingissä näkymiään ja tulevia automallejaan.

Virtanen uskoo, että jo tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana uusien autojen saatavuus paranee ”merkittävästi”. Syynä on hänen mukaansa yllättävä käänne: kulutuselektroniikan kysyntä vähenee.

Eli uuden kännykän ostamatta jättäminen voi auttaa autotehdasta?

"Taloudellisen epävarmuuden ja inflaation kautta yleiskysyntä elektroniikkatuotteille autoalan ulkopuolella on vähentynyt. Nyt komponentteja on tarjolla autotoimittajille”, Virtanen muotoilee.

Viime vuonna autoja jäi odotuslimboon merkillisistä syistä.

”Esimerkiksi peruutuskamera oli tilattu autoon, mutta niitä ei ollut saatavilla.”

Niin ikään vetokoukuista tuli murheenkryyni.

”Niissäkin on elektroniikkaa, ja se koukkujen elektroniikka oli loppunut markkinoilta. Tämmöisiä pieniä asioita. Koko muu auto saattoi olla valmis, mutta joku pieni kilke puuttui.”

ID.7 -sähköauto esillä Las Vegasin CES-messuilla tammikuun alussa. Autossa on vielä eräänlainen suojaväritys, jotta kaikki muodot eivät kirkastuisi kilpailijoille.

Ketjun edustamien automerkkien esittelykavalkadista pistää silmään loppuvuodesta tuleva Volkswagen ID.7.

Volkswagen on nimennyt sähköautonsa ID-kirjaimilla. Seiskasarjalainen on merkin pitkä sähkö-sedan. Sille lupaillaan paratiisiolosuhteissa jopa 700 kilometrin ajomatkaa. Vertailukohta löytynee suomalaisille tutusta perheauto Passatista.

Konsernin hintalapultaan ystävällisempää päätyä edustavasta Seatista ketju sen sijaan oli vaiti. Kaikki katseet ovat Seatista irrotetussa ”uhreiluautobrändissä” Cuprassa, jonka nimissä esitellään kasa virtaviivaisia autoja lähivuosina.

Edellä mainittuja katsellessa herää kysymys: missä viipyvät pienet ja halvat sähköautot kauppareissuja varten?

”Kyllähän se on totta, että täyssähköiset ovat perushinnaltaan jonkun verran kalliimpia kuin entry level -bensiini- tai dieselautot. Volkswagen Polon ja tai Golfin hintatason saavuttamiseen menee vielä jonkin aikaa”, Virtanen sanoo viitaten kahteen tyypilliseen ”kansanautoon”.

Audi Q8 e-tronin sähköauto julkaistaan maaliskuussa. Autoa pääsi jo vilkuilemaan Helsingissä tiistaina.

K-Auto haluaa rakentaa itsestään joka paikan autotalon: Sama ketju maahantuo, myy, huoltaa – ja nyt myös lataa autoja. K-lataus -asemia rakennetaan nyt vauhdilla kauppojen yhteyteen.

Kuluttajien lompakosta taistellaan jo bonuskorteilla. Miten se kiihtyy, kun soppaan heitetään vielä latauspaikat?

"Seuraamme, miten kokonaisuus kehittyy, mutta autokaupan näkökulmasta on oikein hyvä, että muutkin investoivat latausverkostoon.”

Tuo häämöttävä kisa kaupassa käyjien ajosuunnasta voi siis vauhdittaa koko maan autoilun sähköistymistä.