Yhdysvallat ryhtyi oikeus­toimiin Googlen valta-aseman murtamiseksi mainonnassa

Yhdysvallat haluaa oikeusteitse jakaa Googlen mainosteknologian liiketoiminnan osiin, koska sillä on liian hallitseva markkina-asema.

Yhdysvaltojen oikeusministeri Merrick Garland kertoi Googlea vastaan nostetusta oikeusjutusta tiedotus­tilaisuudessa tiistaina.

25.1. 18:36

Yhdysvaltojen oikeusministeriö ja kahdeksan osavaltiota vievät Alphabetin omistaman Googlen oikeuteen syyttäen yhtiötä laittomasta monopolista digimainonnan markkinassa.

Kyseessä on Yhdysvaltojen presidentin Joe Bidenin kauden ensimmäinen merkittävä Googlen valta-aseman haastava oikeustapaus.

”Tilanne olisi verrattavissa siihen, jos Goldman tai Citibank omistaisi New Yorkin pörssin”, ministeriö ja osavaltiot väittävät oikeuteen toimitetuissa asiakirjoissa uutistoimisto Bloombergin mukaan.

Oikeusjutussa ministeriö vaatii Googlen mainosteknologian liiketoiminnan jakamista osiin. Mukana tapauksessa ovat muun muassa New Yorkin, Kalifornian ja Virginian osavaltiot.

Googlen mainonnan työkalut hallitsevat Yhdysvaltojen digimainonnan markkinaa, joka on Bloombergin mukaan arvoltaan kaikkiaan 280 miljardia dollaria. Emarketerin arvion mukaan kaikista Yhdysvalloissa digimainontaan käytettävistä rahoista 26,5 prosenttia kilahtaa tänä vuonna Googlen kirstuun.

Googlen mukaan oikeusjutussa on ymmärretty väärin se, kuinka paljon kilpailua mainosteknologian alalla todellisuudessa on. Googlen mukaan oikeusministeriön kannan mukainen ratkaisu hidastaisi innovaatioiden syntymistä ja nostaisi mainonnan kustannuksia. Argumentit ovat tutut aiemmista jättiyhtiöiden valtaa vastustavista hankkeista.

Ministeriön mukaan Googlella on taustallaan 15 vuotta kilpailunvastaista toimintaa, johon kuuluvat esimerkiksi lukuisat yritysostot ”määräävän markkina-aseman saavuttamiseksi”.

Ratkaisua tapaukseen saatetaan päätyä odottamaan useita vuosia. Samassa oikeusjutussa ministeriö väittää, että Google on perinyt julkisilta toimijoilta liian suuria summia nettimainoksista.

Vastaavia jättiyhtiöiden jakamiseen johtaneita tapauksia on vähän. Esimerkiksi 1980-luvulla oikeusministeriö vastusti Yhdysvaltojen puhelinpalvelujen monopolia. Lopputuloksena liiketoiminta jakautuikin lukuisiin yhtiöihin.