Luksus tekee kauppansa, Louis Vuittonin myynti ylitti ennätykselliset 20 miljardia euroa viime vuonna

Euroopan arvokkain yritys, Bernard Arnault’n perheen ohjaksissa oleva LVMH uskoo myynnin hyvän vireen jatkuvan.

LVMH:ta luotsaa maailman varakkain mies Bernard Arnault.

26.1. 21:43

Ranskalaisen luksusjätin LVMH:n (Louis Vuitton Moët Hennessy ) myynti oli loppuvuonna vahvassa kasvussa, kun asiakkaat Euroopassa ja Yhdysvalloissa ryntäsivät ostoksille.

LVMH kertoi tuotemerkkiensä myynnin kasvaneen loka–joulukuussa yhdeksän prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajasta 22,7 miljardiin euroon. Analyytikot olivat odottaneet seitsemän prosentin kasvua.

Loppuvuoden kasvuluvut olivat merkittävästi loivemmat kuin tammi–syyskuussa 2022, jolloin LVMH:n myynti kohosi 20 prosenttia. Yhtiön mukaan myynti kyykkäsi erityisesti Kiinassa koronatartuntojen ison määrän takia.

Yhtiön talousjohtajan Jean-Jacques Guionyn mukaan Kiinassa pandemia ”levisi kulovalkean tavoin” joulukuussa matkustusrajoitusten höllentämisen jälkeen, mikä aiheutti vaikeuksia jakeluverkostossa ja myymälöissä.

”Kaikki olivat yksinkertaisesti sairaana”, Guiony sanoi yhtiön tulostilaisuudessa.

Vuodenvaihteen jälkeen tilanne Kiinassa on Guionyn mukaan parantunut huomattavasti.

Kaikkiaan LVMH-konserniin kuuluu yli 75 tuotemerkkiä, mukaan lukien muotibrändit Louis Vuitton Kenzo, Fendi ja Givenchy sekä alkoholibrändit Moët & Chandon, Hennessy ja Belvedere.

LVMH ei kerro erikseen yksittäisten brändiensä myyntilukuja. Se kuitenkin paljasti, että yhtiön suurimman brändin eli käsilaukuistaan tunnetun Louis Vuittonin myynti kasvoi viime vuonna yli 20 miljardiin euroon ensimmäistä kertaa.

Bränditalon johtaja Bernard Arnault on noussut maailman varakkaimmaksi mieheksi LVMH:n osakkeen kallistuessa. LVMH:n markkina-arvo on kasvanut yli 400 miljardiin euroon, mikä tekee siitä Euroopan arvokkaimman yhtiön.

Lue lisää: Luksusjätti myllää johtoaan, miljardööri Bernard Arnault’n lapset nousseet johtotehtäviin

Vuosi 2023 on alkanut lupaavasti, sanoo Arnault, jonka mukaan luvassa on näillä näkymin ”jälleen erittäin hyvä vuosi”.

”Tuotteemme myyvät uskomattoman hyvin, vaikka niitä on vaikea löytää”, Arnault sanoo.

Analyytikot odottavat kiinalaisten asiakkaiden paluun pönkittävän tänä vuonna LVMH:n myyntiä, kertoo uutistoimisto Reuters. Ennen pandemiaa Kiina on ollut luksusyhtiöiden tärkein toiminta-alue. Sen sijaan inflaation uskotaan heikentävän luksuksen kysyntää Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita