Facebookilla on jo yli kaksi miljardia käyttäjää päivässä – Emoyhtiön osake pomppasi 20 prosenttia jälkimarkkinoilla

Metan vuosimyynti laski ensi kertaa vuosikausiin mutta odotettua vähemmän.

Meta yllätti odotettua pienemmällä myynnin laskulla.

2.2. 2:57 | Päivitetty 2.2. 9:03

Sosiaalisen median palveluiden Facebookin ja Instagramin emoyhtiö Meta raportoi viime vuoden myynnin laskeneen edellisvuodesta. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun yhtiön vuotuinen myynti laski sitten vuoden 2012 pörssiin listautumisen.

Somejätin vuotuinen myynti laski viime vuonna prosentilla 116,6 miljardiin dollariin.

Lasku oli kuitenkin odotettua huomattavasti pienempi, minkä jälkeen Metan osakekurssi nousi huimasti. Jälkipörssissä Metan kurssi nousi yli 20 prosenttia 184 dollariin.

Viime vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä liikevaihto laski puolestaan neljä prosenttia edeltävän vuoden vastaavasta ajasta. Loka–joulukuun tulos oli 32,2 miljardia dollaria.

Yhtiö kertoi myös, että Facebookin päivittäisten käyttäjien määrä on noussut ensimmäistä kertaa kahteen miljardiin.

Meta julkisti viime vuoden sekä viime vuoden viimeisen vuosineljänneksen tuloksen Suomen aikaa myöhään keskiviikkoiltana.

Metan liikevaihto on viime aikoina laskenut tuntuvasti hidastuneen talouskasvun, kiristyneen kilpailun ja laskeneen mainosmyynnin seurauksena. Viimeksi Metan tulos oli romahtanut heinä–syyskuussa edeltävään vastaavaan aikaan verrattuna.

Yhtiö kertoi marraskuussa irtisanovansa 11 000 työntekijää eli noin 13 prosenttia työvoimastaan. Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun yhtiö ryhtyi laajoihin henkilöstöleikkauksiin 18-vuotisen historiansa aikana. Yhtiöllä oli syyskuun lopulla kertomansa mukaan yli 87 000 työntekijää.

Irtisanomisuutisen jälkeen Metan osake lähti viime vuoden huomattavan laskun jälkeen nousuun.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita