Monissa kotitalouksissa pähkäillään, kuinka päästä irti sähkösopimuksesta, joka tehtiin kukkaron turvaksi sähkön hinnan noustessa, mutta onkin nyt ylikallis sähkön pörssihintoihin nähden.
Eduskunnan talousvaliokunnan selvityksen mukaan noin 130 000 kotitaloutta teki sopimuksen aikana, jolloin hinnat olivat yli 30 senttiä kilowattitunnilta.
Pörssihinta kääntyi sittemmin laskuun, mutta omassa sopimuksessa hinta on voitu jo lyödä lukkoon pitkäksikin ajaksi – joskus jopa kahdeksi vuodeksi. Kalleimmat ovat olleet jopa yli 40 sentin sopimuksia, kun nyt sopimuksen saa jo noin 11 sentillä.
Kuluttajaneuvontaan ja kuluttaja-asiamiehelle on marraskuun jälkeen tullut kyselyitä jopa noin 2 000 kuluttajalta sähkösopimuksiin ja -laskuihin liittyen, kertoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) johtava asiantuntija Jukka Kaakkola.
Kaakkolan mukaan jotain voi olla vielä tehtävissä.
”Kannattaa aina ottaa yhteyttä sähkönmyyjään ja käydä läpi vaihtoehtoja ja yrittää neuvotella myyjän kanssa, onko mahdollista joko irtautua sopimuksesta maksamalla sopimussakon tai vaihtaa toiseen tuotteeseen saman myyjän kanssa. Saman sähköyhtiön sisällä voitaisiin muuttaa sopimus edullisemmaksi”, hän sanoi.
”Uuteen sopimukseen vaihtaminen voi olla järkevä vaihtoehto myyjänkin kannalta, jotta asiakas säilyy asiakkaana myös jatkossa.”
Samalla linjalla ollaan myös Kuluttajaliitossa: aina kannattaa kysyä sopimuksen irtisanomisesta tai muuttamisesta, vaikka yhtiön ei olekaan pakko suostua.
”On myös mahdollista vedota sosiaaliseen suoritusesteeseen, kuten terveydessä tai perhetilanteessa tapahtuneisiin muutoksiin, mutta tämä ei ole mikään automaattinen keino päästä määräaikaisesta sopimuksesta eroon”, sanoi Kuluttajaliiton viestintäpäällikkö Paula Pessi STT:lle.
Sähköyhtiöistä tähän mennessä ainakin Helen on ottanut käyttöön uuden kuuden kuukauden sähkösopimuksen, johon voi vaihtaa kalliimman sopimuksensa, Kaakkola kiitteli.
Eduskunnan talousvaliokunta vetosi maanantaina sähköyhtiöihin, että ne kohtuullistaisivat kalliiden määräaikaisten sopimusten loukkuun jääneiden sopimuksia. Vetoomus sisältyi mietintöön takautuvasta ja kertamaksuna automaattisesti maksettavasta sähköhyvityksestä, jolla autetaan noin neljän talvikuukauden laskujen maksamisessa.
Kaikkia isoja laskuja saavia henkilöasiakkaita hyvitetään laskun suuruuden mukaan. Hyvitykset näkyvät myöhemmin laskujen vähennyksinä. Asia etenee vielä eduskunnan täysistuntoon päätettäväksi.
Energiateollisuuden markkinoista vastaavan johtajan Pekka Salomaan mukaan apu pitäisi kohdistaa tarkkaan sitä aidosti tarvitseville.
”Kyllä tämä vähän tällaiselta vaalienalusjuttelulta kuulostaa”, hän kommentoi STT:lle.
”Todella iso joukko ihmisiä on saamassa sellaista apua, jota ilmankin tulisi toimeen. Myös Kelalla olisi omia keinoja auttaa”, hän mietti.
”Aika monelle sähkömyyjälle mainittava vastaantulo ei ole mahdollista, koska sähkön hankintahinta on suojattu johonkin kiinteään hintaan ja tämä tapahtuu (arvopaperipörssi) Nasdaqin markkinapaikalla tai jonkun tuottajan kanssa”, hän sanoi.
KKV:n Kaakkolan mielestä sähköhyvitys auttaa jonkin verran korkeimpien sähkölaskujen maksamisessa, mutta se ei riitä avuksi kaikille.
”Pitkän ja kalliin määräaikaissopimuksen varassa olevalle kuluttajalle se ei tosin tuo koko sopimusajan pituista apua”, Kaakkola arvioi.