Suomalaiset ostavat mielellään mustia autoja. Näin kertoo autokauppaketju Saka, jonka viime vuoden 35 000 myydystä autosta suurin osa oli mustia.
Sen jälkeen tulevat järjestyksessä valkoinen, harmaa, sininen – ja viidentenä punainen.
“Nytkin kun katsoo hallissa myytävänä olevia autoja, suurin osa on mustia, valkoisia tai muuten hyvin tummansävyisiä värejä. Tavanomaisen väriset autot menevät helposti kaupaksi, kun väri ei herätä suuria tunteita puolesta tai vastaan”, kommentoi Oulun Sakan myyntipäällikkö Marko Sikala yhtiön tiedotteessa.
Sakan mukaan neutraalit värit ovat arvokkaampia kuin räikeät värit, kun puhutaan tavanomaisista autoista.
“Sehän on aivan selkeää, että esimerkiksi keltaiselle autolle on vähemmän ostajia, kuin valkoiselle."
Sen sijaan erikoisemmissa autoissa huomiota herättävä väri voi olla hintaa nostava tekijä.
“Esimerkiksi Mercedeksen AMG-malleissa, Audin RS-malleissa ja muissa vastaavissa sporttiautoissa erikoisvärit maksavat helposti tuhansia euroja, jolloin esimerkiksi vihreä väri voi olla arvoa nostattava. Erikoismallien kysyntä ja asiakaskunta poikkeaa merkittävästi verrattuna tavallisiin autoihin, jolloin erikoinen väri on yleensä jopa myyntivaltti.”
Sakalla eli Suomen Autokaupalla on 24 liikettä ympäri maata.
Mercedeksen AMG A35 kuvattuna vuonna 2019.