Teslan show oli monille pannu­kakku, jonka odotetuin juttu oli piilotettu yksityis­kohtaan

Elon Musk esikuntineen puhui torstain vastaisena yönä neljä tuntia kestävästä kehityksestä. Kaikki vain odottivat uutta autoa. Se kertoo todella paljon yhtiöstä ja sen yleisöstä, kirjoittaa HS:n autotuottaja Esa Juntunen.

Teslaan kohdistuvat aina valtavat odotukset. Torstain vastaisena yönä Suomen aikaa nähty show ei vakuuttanut sijoittajia.

2.3. 13:24

Milloin esitellään pieni uusi sähköauto? Tätä autoala, sosiaalinen media ja sijoittajat kyttäsivät hetki hetkeltä torstain vastaisena yönä.

Autovalmistaja Tesla järjesti odotetun tilaisuuden Texasissa, jossa toimitusjohtaja Elon Musk esikuntineen lupasi kertoa yhtiön ”suuresta suunnitelmasta”. Twitterissä ihmiset sanoivat ostaneensa popcornia.

Ongelma oli siinä, että kaikki varautuivat menemään rock-konserttiin.

Päälavalle ei tuotukaan ilotulitteiden ja laserien seasta uutta autoa. Sen sijaan kuultiin liki neljä tuntia asiaa yhtiön kehityksestä.

Sen kautta piirtyy kuva, miten Teslaan suhtaudutaan niin intohimoisesti, että odotuksia on mahdoton täyttää.

Lue lisää: Podcast: Mitä Teslan odotetusta tilaisuudesta jäi käteen? HS:n autotoimittaja kertoo

Musk itse lietsoi rock-konserttia käyntiin sosiaalisessa mediassa kertomalla, että aikoo esitellä tilaisuudessa yhtiön ”suuren suunnitelman” kolmososan.

Osat yksi ja kaksi olivat Teslan periaatelinjauksia vuosilta 2006 ja 2016. Niissä yhtiö linjasi Muskin suulla painopisteitään, kuten että ensin tehdään ekslusiivinen urheiluauto, jonka tuloilla tehdään halvempia massatuotantoautoja.

Nyt esiteltiin kolmososa, jota on mahdotonta tiivistää muutamaan lauseeseen. Muskin joukoilta sen selittämiseen meni neljä tuntia. Kyse on yhteiskunnan sähköistämisestä pala palalta niin, että sähköä saadaan varastoitua paljon ja tehokkaasti. Siinä maailmassa laivat ja lentokoneetkin kulkevat sähköisesti.

Sinänsä Muskin ja kumppaneiden visiossa on jaloksi miellettävä päämäärä: luoda kestävä tulevaisuus. Sen yhteiskunnallinen hintalappu ylittää käsityskyvyn, sillä Musk puhui kymmenistä biljoonista dollareista.

Mutta kansa odotti konsertissa kuulevansa helposti pureskeltavia hittejä.

Jos ollaan tarkkoja, niin tapahtuman nimikään ei enteillyt ilotulitusta. Se oli investors day, sijoittajien päivä.

Sijoittajatkaan eivät olleet tyytyväisiä: Vielä tilaisuuden ollessa käynnissä yhtiön osake lähti putoamaan jälkimarkkinoilla. Tuntui, että sijoittajatkin olivat nielleet rocksyötin. He odottivat autojen lanseerauksia viimeistään encorena.

”Keikan” päätteeksi kuultiin sentään se, että Meksikoon tulee uusi autotehdas. Tämäkin tieto oli jo vuotanut julki Meksikon presidentin suusta aiemmin. Lisäksi futuristinen Cybertruck-pickup valmistuu tänä vuonna.

Kalvoilla vilahti kuitenkin jotain jännittävää. Tesla suunnittelee jopa kahta erittäin suureen massatuotantoon menevää seuraavan sukupolven sähköautoa.

Kuvissa vaalean peitteen alla oli kaksi autoa, toinen isompi, toinen pienempi. Jälkimmäisen tuotantomääriksi oli kirjattu valtavat 700 miljoonaa autoa.

Mittakaavan saa siitä, että tällä hetkellä Tesla on tuottanut koko olemassaolonsa aikana neljä miljoonaa autoa.

Kuvan oikeassa reunassa näkyy kaksi verhottua massatuotantoautoa.

Tahti kiihtyy.

Tesla kertoi tehostavansa toimintaansa niin, että tulevaisuuden autojen tuotantokustannukset puolitetaan. Jos se saadaan siirrettyä kuluttajahintoihin, vaikuttaisi siltä, että peitteen alla on odotettu pikkuauto.

Kutsumanimeltään Model 2:n hinnaksi on spekuloitu noin 25 000 dollaria, kun nyky-Teslat maksavat halvimmillaan suunnilleen 50 000 dollaria.

Yhtiö olisi voinut mehustella tällä tiedolla enemmänkin. Vihjaus massa-autosta, Cybertruckin valmistuminen ja Meksikon tehdas tuntuivat tulevan sivulauseissa. Musk oli myös hajamielisen oloinen.

Yksi tilaisuus ja aina persoonallinen toimitusjohtaja eivät toki muuta Teslan asemaa autoilijoiden arjessa.

Esimerkiksi Suomessa Teslojen myynti lähti rajuun nousuun helmikuussa, kun yhtiö kertoi jopa 10 000 euron hinnanpudotuksista.

Merkkiä ensirekisteröitiin tammi–helmikuussa 431 kappaletta. Vuosi sitten autoja myytiin vastaavaan aikaan vain 37.

Lue lisää: Tesla laski hintoja, myynti kasvoi Suomessa yli 1 000 prosenttia

Taitavasta mediahuomiosta kertoo se, että Suomessa auton mainitseminen sähköistää heti minkä tahansa toriparlamentin. Tämä onnistuu siitä huolimatta, että Suomen rekisterissä oli viime vuoden lopussa vain 11 000 Teslaa.

Vertailun vuoksi kansansuosikki Toyotaa on liki 390 000 autoa.

Autoilu sähköistyminen kiihtyy hurjaa vauhtia, joten Teslankin osuus tammi–helmikuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista nousi jo 6,3 prosenttiin.

Se on vasta alkua, sillä Saksaan avatusta ”Gigafactorysta” valmistuu neljätuhatta autoa viikossa.

Tesla kiinnostaa, se on varmaa.

Siksi oli selvää, että koko maailma seuraa Muskin sanoja Texasissa. Tajusikohan Musk itsekään, että tilaisuuteen kohdistuvat liian suuret odotukset.

Markkinoita olisi voinut rauhoittaa edes joku vilautus, mitä kalvolla nähdyn peitteen alla on.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita