Inkooseen vihreää terästehdasta suunnitteleva Blastr kertoo nyt miljardisuunnitelmasta Norjassa

Blastr suunnittelee valmistavansa Pohjois-Norjan vesivoimalla rautapellettejä, jotka jalostettaisiin niin sanotuksi vihreäksi teräkseksi Inkoon-tehtaalla Suomessa.

Norjalaisen Blastrin toimitusjohtaja Hans Fredrik Wittusen kertoi terästehdashankkeesta tammikuussa Inkoossa, Fortumin puretun hiilivoimalan tontilla.

9.3. 17:08

Norjalainen Blastr Green Steel suunnittelee Norjan Gildeskåliin rautapellettitehdasta, joka saisi malminjalostuksen käyttämän sähkön päästöttömästä vesivoimasta.

Hanke liittyy yhtiön tammikuun alussa julkistamaan suunnitelmaan rakentaa Suomen etelärannikolle Inkooseen niin sanottua vihreää terästä valmistava tehdas.

Norjan pellettilaitos tuottaisi raaka-ainetta Inkoon-tehtaalle. Blastrin tiedotteen mukaan Gildeskåliin suunnitellussa tehtaassa rautamalmipelletit muunnetaan niin sanotuiksi korkealaatuisiksi suorapelkistyspelleteiksi.

Yhtiön mukaan tehtaan sijainti on suotuisa jäättömän satamansa ansiosta. Sinne on helppo kuljettaa rautamalmia Norjanmereltä meritse.

Perinteisessä teräksentuotannossa teräs pelkistetään hiilestä valmistetun koksin avulla. Prosessissa syntyy suuria määriä hiilidioksidia.

Kun hiili korvataan uusiutuvalla sähköllä tuotettuun vetyyn perustuvalla pelkistysprosessilla, teräksentuotannon päästöt vähenevät murto-osaan.

Lue lisää: Miljardi-investoinnin teknologiasta ei tiedetä paljoa – Kuinka terästä syntyy ilman päästöjä?

Inkooseen Blastr rakentaisi terästehtaan lisäksi oman vedyntuotantolaitoksen. Investoinnin alustava kustannusarvio oli tammikuussa noin neljä miljardia euroa.

Blastrin mukaan investointipäätös Norjan tehtaasta tehdään vuonna 2025, mikäli tarvittavat luvat ja sopimukset on saatu. Alustavien suunnitelmien mukaan tehtaan on määrä aloittaa tuotanto vuonna 2028.

Inkoon osalta yhtiö kertoi aiemmin, että tuotanto voisi alkaa jo vuonna 2026.

Monet asiantuntijat ovat epäilleet Blastrin suunnitelmien realistisuutta ja toteutumismahdollisuuksia. Vuonna 2021 perustetulla yhtiöllä ei ole hallussaan teräksen valmistuksen teknologiaa, ja rahoituskin oli tammikuun alussa vielä täysin auki.

Yhtiö on kuitenkin vakuuttanut olevansa tosissaan.

Lue lisää: Asiantuntijat: Suomeen ajettava ennätysinvestointi on yhä todella epävarma

Lue lisää: Sunny Car Center vai Tesla? Näin Suomeen saapunut Blastr puolustaa suunnitellun jätti-investointinsa uskottavuutta

Lue lisää: Norjalaisyhtiö valmistelee miljardien eurojen arvoista teräs­tehdasta Suomeen

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita