Metan johto pohtii kieltävänsä maksetun poliittisen mainonnan sosiaalisen median alustoillaan Euroopassa, kertoo Financial Times (FT) lähteisiinsä vedoten. Syynä on se, etteivät Facebook ja Instagram pysty noudattamaan EU:ssa suunnitteilla olevaa sääntelyä.
EU on laatimassa tiukempaa lainsäädäntöä, joka koskee poliittista mainontaa. Tarkoituksena on torjua misinformaatiota.
Euroopassa pyrkimyksenä on, että teknologiayhtiöiden tulisi kertoa tarkemmin, miten ne kohdistavat poliittista mainontaansa. Yhtiö voisi joutua maksamaan rikkomuksistaan sakkoa jopa neljän prosentin verran liikevaihdostaan, kertoo Reuters.
Metan johtajat ovat huolissaan siitä, että EU:n poliittiseen mainontaan liittyvästä sääntelystä tulee liian tiukka. Tämän vuoksi yhtiölle voisi olla helpompaa kieltää poliittinen mainonta sosiaalisen median alustoillaan.
Metan johdossa ei ole FT:n lähteiden mukaan yksimielisyyttä sen suhteen, pitäisikö maksetusta poliittisesta mainonnasta luopua Euroopassa. Päätös aiotaan tehdä sen jälkeen, kun EU:n lakimuutos on selvillä.