Suomalaiset etsivät nyt käytettynä aiempaa halvempia autoja, joilla on ajettu pidempään.
Tieto ilmenee autoliikkeiden kilpailutuspalvelu AutoVexin tuoreista tilastoista. Lukujen kautta peilautuu käsitys siitä, millaisia autoja liikkeet haluavat myyntiin.
Palvelun mukaan autoliikkeet ostavat nyt kuluttajilta alle 25 000 euron autoja.
Autojen mediaanihinta asettui vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 14 350 euroon, kun viime vuonna samaan aikaan mediaanihinta oli 18 000 euroa.
Autovexin mukaan ajokilometreissä on myös tapahtunut selkeä muutos. Tänä vuonna mediaani myydyissä autoissa on noin 110 000 kilometriä, kun viime vuonna se oli piirun verran yli 90 000 kilometriä.
Liikkeet siis haluavat varastoihinsa kevään ja kesän kauppaa varten huokeampia autoja. Kaikesta tästä piirtyy taloustilanne, jossa autoon ei olla valmiita satsaamaan yhtä paljon rahaa kuin aiemmin.
Tämä osuu suoraan sähköautoihin, jotka ovat polttomoottoreita kalliimpia. AutoVexin kautta myytyjen sähköautojen määrä putosi noin 60 prosenttia viime vuoteen verrattuna.
“Viime vuonna koimme sähkö- ja hybridiauto buumin, jossa ne käytännössä revittiin käsistä, jopa uuden vastaavan auton hintaa korkeammalla tarjouksella. Nyt markkina on tasaantunut, mutta autoliikkeet ovat edelleen kiinnostuneita kalliimmistakin sähkö- ja hybridiautoista ja tekevät niistä aktiivisesti tarjouksia”, kertoo AutoVexin analytiikasta vastaava Mikko Peltomäki tiedotteessa.
Yleisesti käytettyjen autojen kauppa on käynyt alkuvuodesta edellisen vuoden tahtiin.
Sekä viime että tänä vuonna ensimmäisellä neljänneksellä on tehty noin 130 000 kauppaa. Luvuissa on pientä laskua pandemiavuosista, ilmenee Autoalan tiedotuskeskuksen koostamista luvuista.
Lue lisää: Teslan katumaasturi syrjäytti Toyotan klassikon Suomen suosituimpana uutena autona
Lue lisää: Uusi korealainen sähköauto valittiin vuoden autoksi maailmassa