Suuret yksityiset terveysjätit ovat sitoutuneet ilmoittamaan palveluidensa hinnat jatkossa selkeämmin, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) tiedotteessa.
Kuluttaja-asiamies vaati Terveystaloa, Mehiläistä ja Pihlajalinnaa kertomaan verkkosivuillaan selvemmin lääkärikäynnin hinnan ja muut varaukseen liittyvät olennaiset asiat kuluttajansuojalain edellyttämällä tavalla. KKV:n mukaan yritykset ovat luvanneet toteuttaa vaaditut muutokset.
Jatkossa ei riitä, että esimerkiksi lääkärikäynnin hinta selviää verkkosivuilla olevasta yleisestä hinnastosta. Kuluttaja-asiamies edellytti yrityksiltä, että hinnan on oltava näkyvissä itse varausnäkymässä eikä esimerkiksi linkin takana.
Jos ajanvarauksessa käytetään vahvaa tunnistautumista, on varattavan käynnin hinta ilmoitettava jo ennen palveluun kirjautumista.
”Hinta on yksi tärkeimmistä kuluttajan päätöksentekoon vaikuttavista tiedoista. Ilman tietoa siitä, miten hinta määräytyy, voi olla mahdotonta arvioida, onko kyseiseen palveluun varaa ja onko hinta kohtuullinen suhteessa palvelun sisältöön tai verrattuna muiden tarjoamiin palveluihin”, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.
Myös lääkärin tai muun asiantuntijan roolin on tultava ajanvarauksessa selkeästi esiin, mikäli sillä on vaikutusta kuluttajan asemaan ja oikeuksiin.
Monet lääkärit työskentelevät yksityisissä terveyspalveluyrityksissä itsenäisinä ammatinharjoittajina, millä voi olla merkitystä ongelmatilanteissa.
”Jos sopimuskumppanista ei kerrota selvästi, vaarana on, että esimerkiksi ongelman kohdatessaan kuluttaja ei tiedä kenen puoleen kääntyä ja eri tahot pyrkivät kiertämään vastuuta asiasta”, sanoo Väänänen.
Kuluttaja-asiamiehen valvonnan kohteena oli kolme suurinta suomalaista terveysalan toimijaa, mutta KKV:n mukaan tiedonannon puutteita on yksityisellä terveyspalvelualalla laajemminkin.
Koko alalle laaditaankin kuluvan kevään aikana ohjeistus valvonnassa käsitellyistä kysymyksistä.