Alkuvuonna 2022 moni saattoi hieraista silmiään, kun Peugeotin maahantuoja tarjosi Stockmannin Hullut päivät -kampanjan yhteydessä e-2008-mallin täyssähköautoa vain 249 euron kuukausihintaan.
Leasing-sopimuksena kampanjoitu tarjous meni kuin kuumille kiville: sopimukset ennakkovarattiin heti loppuun.
Peugeotin e-2008-mallin sähköauto oli esillä automessuilla Bangkokissa maaliskuussa 2023.
Tämän jälkeen alkoivat kuitenkin ongelmat, jotka tulivat torstaina päätepisteeseensä. Peugeot lähetti auton varanneille asiakkailleen viestin, jonka mukaan kyseisen automallin valmistus on lopetettu.
”Valitettavasti emme siis pysty toimittamaan teille tilaamanne autoa. Emme pystyneet vaikuttamaan tähän lopputulokseen lukuisista valmistajan kanssa käydyistä keskusteluista huolimatta. Olemme lopputuloksesta pahoillamme ja erittäin pettyneitä”, HS:n näkemässä asiakaskirjeessä kirjoitetaan.
Valmistuksen lopettamisen syiksi mainitaan asiakaskirjeessä maailmanlaajuinen komponenttipula. Siitä johtuen Peugeotilla on ollut toimitusvaikeuksia koko Euroopan laajuudella, kirjeessä kerrotaan.
Peugeotin maahantuojan Auto-bonin myyntijohtaja Kai Katavisto kommentoi Ylelle, että autotta jäi ”joitain satoja asiakkaita” .
Tällaisella asiakaskirjeellä Peugeot lähestyi asiakkaitaan.
Vielä vuosi sitten eli pian kampanjan päättymisen jälkeen maahantuoja kertoi HS:lle, että osa asiakkaista saa autonsa melko nopeasti ja osa joutuu odottamaan kuukausia.
Tämän jälkeen autojen saaminen alkoi näyttää osan asiakkaista osalta huonolta.
Tammikuussa HS uutisoi Peugeotin lähettäneen asiakkailleen ilmoituksen siitä, ettei toimitusaikataulusta pystytty tuolloin sanomaan mitään.
Myös tuolloin syyksi ilmoitettiin komponenttipulasta aiheutuvat toimitusvaikeudet.
Täysin tyhjin käsin autotta jääneet asiakkaat eivät jää. Peugeot tarjoaa heille kirjeessään 2 000 euron arvoisen etusetelin vapaavalintaisen Peugeot-auton ostoon.
Summan on tarkoitus vastata samansuuruista sähköauton hankintatukea, jonka olisi pystynyt hakemaan valtiolta viime vuonna.
Tällaista tarjousta tilanteeseen turhautuneille asiakkaille tarjottiin jo tammikuussa, kun toimitusaikataulu näytti epäselvältä.
Erään autotta jääneen naisen mukaan Peugeotin kirje kuulosti täydeltä vitsiltä.
Hän ei halua nimeään julkisuuteen mahdollisen tulevan oikeuskäsittelyn vuoksi. Peugeotin korvauksena tarjoamaa 2 000 euron lahjakorttia hän pitää ”höpöhöpölipukkeena”.
”Maahantuojan selitykset ovat alusta asti olleet epäuskottavia, ja tämä vielä kruunasi kaiken”, nainen viestittää HS:lle.
”Edelleen muissa Euroopan maissa tuota myydään, sitä niihin toimitetaan todistetusti ja niitä jopa seisoo valmiina automyyjien pihassa”, nainen toteaa.
Hän kertoo aikovansa kieltäytyä kaupan purkamisesta ja vaatia joko alkuperäisen tilauksensa täyttämistä tai vaihtoehtoisesti ”asianmukaista korvausta”.
”Toivon hartaasti, että tähän löytyy järkevä ratkaisu neuvottelemalla.”
Maahantuojalta kommentoitiin HS:n kysymyksiä varautumisesta mahdollisiin seurauksiin ja asiakkaiden reklamaatioihin vain niukasti.
”Olemme todella pahoillamme tilanteesta, mutta tilanne johtuu sekä jälleenmyyjästä että maahantuonnista riippumattomista syistä”, Auto-bonin myyntijohtaja Katavisto kommentoi sähköpostitse.