LATAUShybridi, jolla pääsee sähköisesti melkein yhtä pitkälle kuin sähköautolla.
Se on pian arkea, jos on uskomista japanilaisten ja kiinalaisten autovalmistajien kunnianhimoisiin suunnitelmiin.
Kiinalaismerkki BYD esitteli paraikaa meneillään olevilla Shanghain automessuilla hybridin, jolla väitetään olevan 200 kilometrin sähköinen toimintamatka.
Tällä hetkellä tyypillisimmillä lataushybrideillä pääsee karkeasti arvioiden noin 50 kilometriä sähköllä ennen polttomoottorin hörähtämistä käyntiin.
Chaser 07 -nimellä kulkevasta autosta uutisoi muun muassa Kiinan automarkkinoita seuraava Carnewschina.com. Kotimaassaan autoa myydään nimellä Destroyer 07.
Alustavien tietojen mukaan autoa saisi kahdella eri akulla, joista toisella ajaa noin 120 kilometriä ja toisella 200 kilometriä sähköllä.
Yhtiön tiedotteen mukaan kyseessä on ainoa sedan-auto kokoluokassaan, jolla pääsee näin pitkälle. Auton hinnan arvioidaan liikkuvan noin 30 000 euron paikkeilla Kiinassa.
Sedan eli niin sanottu porrasperä on henkilöautojen käytetyin korimalli.
Tällaisia hybridiautoja on pidetty välivaihteen autoina ennen liikenteen täyssähköistymistä, mutta Suomenkin rekisteröintitilastot osoittavat, että ”töpselihybrideille” on kysyntää.
200 kilometrin maagista hybridirajaa tavoittelee myös japanilainen Toyota.
”Parantamalla akun tehokkuutta, laajennamme sähköisen ajon toimintamatkaa yli 200 kilometrin”, tiivisti Toyotan varatoimitusjohtaja Hiroki Nakajima tiedotustilaisuudessa 7. huhtikuuta.
Nakajima venytti hybridin käsitettä puhumalla tilaisuudessa ”käytännöllisistä sähköautoista”.
Toyota pisti johtonsa uusiksi alkuvuodesta, sillä sen ensimmäinen täyssähköinen auto sai osakseen kritiikkiä. Nyt yhtiö aikoo tuoda jopa kymmenen uutta sähköautoa vuoteen 2026 mennessä – ja siinä samalla edistää muita teknologioita, kuten hybridejä sekä vetyautoja.
Se tekee suurista autonvalmistajista poikkeuksen, sillä useat länsimaiset valmistajat ovat keskittyneet vain täyssähköisiin autoihin.
200 kilometrin toimintamatka saattaa jäädä kaikilla fantasiaksi. Esimerkiksi BYD:n luku nojaa syystä tai toisesta vanhaan testaustapaan.
Yhtiön verkkosivuilla lukee, että maaginen raja on saavutettu nedc-mittauksella, josta ollaan jo Euroopassa luovuttu. Tilalle on tullut kattavammin autoa ruotiva wltp-mittaus.
Samaan vanhaan mittaustapaan vedoten Aasiassa myydään Haval H6 -katumaasturin hybridiversiota, jolla väitetään pääsevän parisataa kilometriä sähköllä.
Mittaustavasta riippumatta talvipakkasilla optimistisimmistakin toimintamatkaluvuista leikkautuu vielä siivu pois.
Edellä mainittujen mallien tulosta Eurooppaan ei ole tietoa. BYD tuo sen sijaan lähiaikoina Suomessa myyntiin kolme täyssähköistä autoa.