Sanoman tappio kasvoi alkuvuonna, kustannusten nousu heikensi kannattavuutta

Sanoma on nostanut myyntihintojaan, joiden yhtiölle positiiviset vaikutukset alkavat näkyä kolmannesta vuosineljänneksestä alkaen.

Media- ja oppimateriaaliyhtiö Sanoman toimitiloja sijaitsee Sanomatalossa Helsingissä. Kuvassa Sanomatalon kello.

Media- ja oppimateriaaliyhtiö Sanoman tappio kasvoi odotetusti oppimateriaaleille tyypillisesti heikolla ensimmäisellä neljänneksellä. Myös kustannusinflaatio kasvatti yhtiön tappioita alkuvuonna.

Sanoman liiketappio kasvoi ensimmäisellä neljänneksellä 43,1 miljoonaa euroon viime vuoden 22 miljoonan euron tappiosta. Analyytikot odottivat ennustepalvelu Vara Researchin keräämässä mediaaniennusteessa 39,5 miljoonan euron tappiota.

Operatiivinen liiketappio ilman hankintamenojen poistoja oli 30,7 miljoonaa euroa.

Sanoman tekemät oppimateriaaliyritysten ostot ovat lisänneet yhtiön liiketoiminnan kausivaihtelua. Se tekee ensimmäisestä neljänneksestä aiempaa tappiollisemman.

Tulosta heikensivät alkuvuonna myös kasvaneet paperi-, henkilöstö- ja kiinteät kustannukset verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan, jolloin inflaatio oli lähes nollassa.

Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven sanoo, että yhtiö on nostanut myyntihintoja. Niiden positiiviset vaikutukset alkavat näkyä kolmannesta neljänneksestä alkaen.

”Pyrimme toiminnallamme hallitsemaan kustannuksia koko liiketoiminnassamme. Korkean inflaation vaikutusten siirtäminen hintoihin tulee viemään kaiken kaikkiaan yhdestä kahteen vuotta”, Duinhoven sanoo osavuosikatsaustiedotteessa.

Sanoman liikevaihto kasvoi tammi–maaliskuussa kolme prosenttia 217,8 miljoonaan euroon viime vuoden vastaavan ajan 210,6 miljoonasta eurosta.

Oppimateriaaliliiketoiminnan liikevaihto kasvoi hieman viime vuoden elokuussa toteutuneen Italian ja Saksan yritysoston seurauksena. Media Finlandin eli Suomen mediatoimintojen liikevaihto oli vakaa.

Media Finlandin korkeamman katteen mainosmyynti laski viisi prosenttia viime vuoden vertailuajankohdan vahvaan alkuun verrattuna.

Sanoma kasvatti markkinaosuutta digitaalisessa mainonnassa mutta menetti osuutta ”jonkin verran” televisiossa, toimitusjohtaja Duinhoven kertoo.

Kuluttajaluottamuksen heikentyminen laski Sanoman kokonaistilaajamäärää hieman, mutta Duinhovenin mukaan hinnankorotukset pitivät tilausmyynnin vakaana.

”Paperikulut ja kiinteät kustannukset nousivat merkittävästi verrattuna viime vuoden ensimmäiseen neljännekseen, jolloin inflaatiovaikutusta ei käytännössä vielä ollut – ei edes paperin hinnoissa, sillä käytimme tuolloin ennen hintojen nousun kiihtymistä kerryttämiämme varastoja”, Duinhoven sanoo.

Sanoma pitää näkymänsä ennallaan. Yhtiö odottaa yhä operatiivisen liikevoiton ilman hankintamenojen poistoja olevan 150–180 miljoonaa euroa tänä vuonna. Liikevaihtonsa yhtiö arvioi olevan kuluvana vuonna 1,35–1,4 miljardia euroa.

Sanoma arvio, että talous vaipuu loivaan taantumaan Suomessa ja yhtiön muissa toimintamaissa.

Suomen mainosmarkkinat laskevat Sanoman ennusteen mukaan hieman. Mainosmarkkinoiden suurin lasku tapahtuu yhtiön arvion mukaan kuluvalla vuosipuoliskolla.

Toimitusjohtaja Duinhoven sanoo, että Sanoma keskittyy kuluvana vuonna integroimaan viimeaikaisia yritysostoja sekä kehittämään yhtiön digitaalista uutis- ja viihdetarjontaa, jotta yhtiö selviytyy taantumasta ”entistä vahvempana”.

Duinhovenin mukaan Sanoma on edelleen kiinnostunut perusopetuksen ja toisen asteen oppimateriaaleihin liittyvistä yritysostoista. Yritysostoja voidaan Duinhovenin mukaan tehdä nykyisissä toimintamaissa.

Helsingin Sanomat on osa Sanoma-konsernia.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita