Vice Media valmistautuu myyntiin, media­yhtiön arvo romahti

Joukko velkojia on tehnyt noin 225 miljoonan dollarin arvoisen tarjouksen yhtiöstä. Vuonna 2017 yhtiön arvoksi arvioitiin 5,7 miljardia dollaria.

Vice median logo yhtiön toimiston ikkunassa New Yorkin Brooklynissä vuonna 2020.

Verkkomedia Vice Media Group hakeutuu menettelyyn, jota voisi verrata Suomessa yrityssaneeraukseen.

Vice Media haki maanantaina konkurssisuojaa. Tarkoituksena on myydä yhtiö velkojilleen.

Vice Median velkojakonsortio on tehnyt noin 225 miljoonan dollarin arvoisen tarjouksen yhtiön varoista ja olennaisista velvoitteista. Summa vastaa noin 207 miljoonaa euroa. Konsortiossa ovat mukana Fortress Investment Group, Soros Fund Management ja Monroe Capital.

Konsortiolla tarkoitetaan organisaatioiden tilapäistä yhteenliittymää.

Tarjouksen puitteissa on mahdollista, että kilpailevia tarjouksia ilmenee.

”Odotamme innolla, että saamme myyntiprosessin päätökseen seuraavan kahden kolmen kuukauden aikana”, sanoivat toimitusjohtajat Bruce Dixon ja Hozefa Lokhandwala Bloombergin mukaan.

Yhtiöllä on ilmoituksensa mukaan varoja ja velkoja 0,5–1 miljardin dollarin arvosta.

Bloombergin mukaan Vice Median vaikeudet tuovat ilmi, millaisia haasteita digitaalisen median yritykset kohtaavat, kun mainostajat vähentävät mainontaansa epävarmassa taloustilanteessa ja siirtävät sitä esimerkiksi Tiktokiin.

Vice onnistui saamaan 450 miljoonaan dollarin sijoituksen vuonna 2017 pääomasijoitusyhtiö TPG:ltä. Tuolloin se arvioi yhtiön arvon olevan 5,7 miljardia dollaria eli nykykurssilla noin 5,2 miljardia euroa.

Vice sai alkunsa lähes 30 vuotta sitten perustetusta kanadalaisesta punk-lehdestä.

Helmikuussa yhtiön toimitusjohtajana toiminut Nancy Dubuc kertoi jättävänsä tehtävänsä. Huhtikuussa yhtiö kertoi vähentävänsä yli sata työpaikkaa.

Asiasta ovat uutisoineet muun muassa CNN, BBC ja Reuters.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita