KiinalaisEN sähköautojätin vyöry Suomeen alkaa Espoon Tapiolasta.
Autonvalmistaja BYD avaa liikkeen kauppakeskus Ainoaan maanantaina 29. toukokuuta. Kyseessä on esittelytila, mutta maahantuojan mukaan autoja voi koeajaa Ainoasta käsin.
Kotimaansa sähköautomarkkinoita dominoiva BYD tuo Suomeen aluksi kolme autoa. Ne ovat pieni sähkömaasturi Atto3, iso maasturi Tang ja perinteisen porrasperän muotoinen Han.
”Uskomme, että BYD:llä on erittäin hyvät mahdollisuudet vakiinnuttaa asemansa myös Suomessa, jossa sekä kiinnostus että tarve sähköisille ajoneuvoille kasvavat kuukausi kuukaudelta”, kirjoittaa maajohtaja Michael Place tiedotteessa.
Kolmikon hinnasto julkaistaan toukokuun lopulla. Sama maahantuoja myy autoja Norjassa, ja sen avulla hinnastosta saa mittakaavaa.
Norjassa Atto3:n lähtöhinta on euroiksi käännettynä 34 000 euroa, ja kahden muun hinnat pyörivät 52 000–58 000 euron tienoilla.
BYD ja amerikkalainen Tesla käyvät Aasiassa armotonta hintasotaa sähköautonvalmistajien kuninkuudesta.
Tähän saakka BYD on pitkälti hallinnut Kiinan valtavia markkinoita, kun taas Tesla on tehnyt tulosta kansainvälisesti. Nyt kumpikin yhtiö yrittää tänä vuonna hipoa globaalisti noin 1,8 miljoonaan myydyn sähköauton rajaa.
Matkaa riittää. Tesla toimitti vuoden ensimmäisellä neljänneksellä noin 420 000 sähköautoa ja BYD liki 270 000 autoa. BYD valmistaa myös lataushybridejä, ja ne mukaan laskettuna yhtiö myi yli puoli miljoonaa autoa.
Teslan alkuvuoden ylivoimaa täyssähköisessä puolella selittävät rajut hinnanalennukset, mutta BYD teki tässä kuussa vastaiskun.
Se pudotti Kiinassa suositun Seal-mallin hintaa 10 prosentilla, kertoo uutistoimisto Reuters. Pudotuksen jälkeen auto 18 prosenttia halvempi kuin Teslan kilpaileva malli Model 3.
Lue lisää: Suomeen saapuu uusi automerkki, joka on pistänyt Kiinan markkinat jo täysin uusiksi
Lue lisää: Ladattava hybridi ei kuollut, vaan yrittää paluuta valtavalla toimintamatkalla