Teknologia    |   Kolumni

Ihmishenki on turhan kallis

Yhteiskunnan turvallisuushakuisuus uhkaa pysäyttää kehityksen, ja me kaikki kärsimme seurauksista.

Tilaajille

Arki ei ole koskaan ollut niin turvallista kuin nyt. Riski hyväksytään vain silloin, kun se otetaan tietoisesti omissa harrastuksissa tai elämäntavoissa. Yhteiskunnan turvallisuushakuisuus uhkaa kuitenkin pysäyttää kehityksen, jolloin me kaikki kärsimme seurauksista.

Jos lentokone keksittäisiin tänään, se luultavasti kiellettäisiin liian vaarallisena. Huomenna, vuoden 2014 ensimmäisenä päivänä, tulee kuluneeksi sata vuotta säännöllisen reittiliikenteen alkamisesta. Vuonna 1914 arkipäiväinen elämä oli itsessään niin vaarallista, ettei kukaan kiinnittänyt huomiota lentämisen riskeihin.

Hyvä niin, sillä kun lentäminen sai onnettomuuksista huolimatta jatkua, ala kehittyi nopeasti ja lopulta lentämisestä tuli tilastojen mukaan se kaikkein turvallisin tapa matkustaa.

Elintason ja koulutuksen kohentuessa arkiset vaarat ovat kaikonneet, mikä on tehnyt meistä äärimmäisen turvallisuushakuisia. Riski hyväksytään elämään vain silloin, kun se otetaan tietoisesti omassa harrastuksessa tai elintavoissa. On ihan OK hypätä laskuvarjolla tai laskea Alpeilla merkityn rinteen ulkopuolella, mutta arjessa kaiken on oltava täysin turvallista.

Onneksi monet tärkeät keksinnöt ehdittiin tehdä aikana, jolloin riski oli vielä luonnollinen osa elämää. Nyt ylivarovaisuudesta on tulossa kehityksen este.

Parhaillaan autovalmistajat testaavat itsekseen kulkevia robottiautoja. Kuljettaja voi lukea lehteä tai ottaa torkut sillä aikaa kun tietokone ohjaa auton perille.

Hyvästä ajatuksesta huolimatta robottiautojen yleistyminen on epävarmaa. Kestää aikansa, ennen kuin robottiautoista saadaan sataprosenttisen luotettavia. Sitä ennen kolarit, joissa joku menettää henkensä, ovat väistämättömiä. "Robottiauto tappoi kuljettajansa" -tyyppiset lööpit vievät yleisön luottamuksen ja pysäyttävät myynnin. Kukaan ei halua ostaa autoa, joka voi olla vaarallinen.

Turvallisuus on tunne, jonka media määrittelee. Pienetkin epäonnistumiset saavat enemmän julkisuutta kuin suuret menestykset. Vaikka lentäminen on tilastojen valossa autoilua turvallisempaa, monet pelkäävät lentämistä mutta vain harvat autoilua. Mielikuvat ovat numeroita vahvempia.

Toinen esimerkki ovat pienet robottihelikopterit. Ne voisivat mullistaa kaupan kuljettamalla pieniä tavaralähetyksiä suoraan asiakkaan kotiin. Amerikkalainen verkkokauppa Amazon sai paljon julkisuutta esitellessään tällaista tekniikkaa joulukuun alussa.

Ilmassa pörräävä kopteri on kuitenkin turvallisuusriski, sillä laitteet voivat törmätä toisiinsa ja pudota ihmisten niskaan, tai osua oikeisiin lentokoneisiin. On vielä epävarmaa, millaisia käyttölupia viranomaiset tulevat myöntämään niille. Ilmailu kun on yksi tarkimmin säädellyistä alueista.

Liikenneturvallisuus on parantunut Suomessa huikeasti 40 vuoden aikana. Koulutie ei ole koskaan ollut niin turvallinen kuin nyt, mutta silti vanhemmat kuljettavat lapsensa varmuuden vuoksi autolla kouluun. Liikenteessä kuolleiden määrä on painettu alle kolmeensataan vuodessa, kun se pahimmillaan oli tuhat ihmistä enemmän. Samaan aikaan autojen ja liikennesuoritteiden määrä on moninkertaistunut.

Saavutus on loistava ja antaisi aihetta pieneen juhlaan, mutta päinvastoin kukaan ei ole tyytyväinen. Kun ministeri esitteli kilometriveroa, sen yhdeksi perusteluksi mainittiin juuri onnettomuuksien vähentäminen.

Terveyden yhdistäminen turvallisuuteen mutkistaa asioita entisestään. Tämän päivän keksintöinä tupakka, kahvi ja alkoholi eivät ikinä saisi myyntilupaa, vaan kokisivat geenimuunnellun ruuan kohtalon.

Wlan- ja matkapuhelinsäteilyn vaikutuksia ihmiseen on tutkittu pitkään, eikä haittoja ole havaittu. Negatiivinen näyttö ei kuitenkaan kelpaa: media vaatii lisää tutkimuksia. Langaton datasiirto ei voi olla turvallista. Niin kauan pitää tutkia kunnes yhteys terveyshaittoihin löytyy. Lopputulos tiedetään, tieteen tehtäväksi jää vain sen todistaminen.

On tietysti hyvä, että ihmishenget asetetaan tekniikan yläpuolelle, mutta koska ihmishengen arvoa ei voi mitata rahalla, mikään jo saavutettu turvallisuuden taso ei riitä. Määräyksiä ja rajoituksia voidaan vain kiristää, kunnes jäljelle jäävät vain turvallisuuden parantamiseen ja elämän pidentämiseen tähtäävät keksinnöt.

Hyvästä tarkoituksesta huolimatta kehityksen pysäyttäminen tuottaa lopulta enemmän haittaa kuin hyötyä. Alkuvaiheen ongelmien jälkeen robottiautot alentaisivat liikennekuolemien määrää ja robottikopterit varmistaisivat haja-asutusalueilla vanhusten lääkehuollon.

Sijoittajien hyvin tuntema sääntö pätee tässäkin: ilman riskiä ei saada tuottoja.

Kirjoittaja on tietokirjailija, tietotekniikka-asiantuntija ja kolumnisti.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Petteri Järvisen kolumnit
  • Kolumnit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    3. 3

      Helsinki-Vantaan lentokenttä meni sekaisin: Laukkujensa etsijöitä kehotettiin tiistaina lähtemään pois ja palaamaan aamulla asiaan

    4. 4

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    5. 5

      Egyptiläinen laulajatar söi musiikkivideolla banaania alusvaatteissaan – tuomittiin kahdeksi vuodeksi vankilaan siveettömyydestä

    6. 6

      Erikoisen ”tappaja-ankan” fossiili löytyi Mongoliasta – dinosaurus oli niin erikoinen, että tutkijat epäilivät otusta väärennökseksi

    7. 7

      Väitteet siitä, että presidenttipari ei kutsunut Linnan juhliin kulttuuriväkeä, ovat totaalista hölynpölyä

    8. 8

      Äärimmäisen vaikean My Summer Car -pelin suomalainen tekijä ansaitsi yli puoli miljoonaa euroa – Hittipeli on ”käytännössä tyhmää sekoilua kännissä”

    9. 9

      Paloasema ilman sähköä Espoossa – Helsingissä piti tarkistaa, onko ratikka vielä kiskoilla vai ei

    10. 10

      Uusi Tähtien sota -elokuva The Last Jedi on niin hyvä, että se pääsee jo lähelle alkuperäistä trilogiaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    3. 3

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    4. 4

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    5. 5

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    6. 6

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    7. 7

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    8. 8

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    9. 9

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    10. 10

      Suomalaismies vaati Googlelta 120 000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, mutta joutui itse maksajaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    6. 6

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    7. 7

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    8. 8

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    9. 9

      Järjestäjän Facebook-kirjoitus osoittaa: Töölöntorin alpakka­tapahtumalla haluttiin viedä huomio pois 612-kulkueesta ja saada se siirtymään muualle

    10. 10

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää