Teknologia    |   Kolumni

Autoa ohjaa kelvoton ja vaarallinen ohjausjärjestelmä – ihminen

Automaattisen auton yleistymistä pitää vauhdittaa Suomessa. Näin liikenteessä kuoltaisiin enää korkeintaan tylsyyteen, kirjoittaa Pekko Vehviläinen.

Jos lukisit uutisen, jossa kerrottaisiin 254 suomalaisen kuolleen ja lähes 7 000 loukkaantuneen, järkyttyisit varmasti. Ydinpommiko räjähti?

Tällaista tuhoa saavat aikaan liikenneonnettomuudet maassamme joka vuosi. Liikenneviraston arvion mukaan yksi liikennekuolema aiheuttaa 2,4 miljoonan euron, ja yksi vammautuminen noin 300 000 euron kustannukset. Vuodessa 2,6 miljardia euroa. Miksi sallimme tällaisen hirviön, joka tuottaa meille näin suurta inhimillistä hätää, ja mittavat aineelliset kustannukset?

https://www.liikenneturva.fi/fi/ajankohtaista/tiedote/liikennekuolemien-maara-kasvoi-vuonna-2015

http://www.liikennevirasto.fi/documents/20473/34253/Tie-+ja+rautatieliikenteen+hankearvioinnin+yksikk%C3%B6arvonen+m%C3%A4%C3%A4ritt%C3%A4mienn+vuodelle+2013.pdf/a3d5aa43-45bd-4f90-a8da-29fd99512ba9

Länsimainen kulutusyhteiskunta tarvitsee mittavat logistiikkajärjestelyt tuekseen, ja yksi sen mahdollistajista on nimenomaan ollut auto. Autolla on kuitenkin vakavia puutteita: sitä ohjaa kelvoton ja vaarallinen ohjausjärjestelmä, ihminen. Liikkuessaan auto tupruttaa hiilidioksidia ja muita päästöjä ilmakehäämme. Mutta tästä hirviöstä on mahdollista päästä eroon.

Automaattiauto etenee vauhdilla. Tutkimuskäytössä automaattisessa ajossa onnistuttiin jo 1990-luvun alussa, ja nyt, 25 vuotta myöhemmin, elämme automaattiauton vuotta nolla. Tunnetuin on Googlen automaattiauto, jotka ovat ajaneet normaalin liikenteen seassa jo 2,4 miljoonaa kilometriä. Ja Googlen renkaanjäljissä kaikki muut merkittävät automerkit esittelevät kilvan omia ratkaisuitaan.

Normaaliliikenteessä, ja hyvissä keliolosuhteissa automaattiauto toimii jo moitteetta. Automaattiauton jäljellä olevat haasteet ovat rankka vesi- tai lumisade, syvät kuopat asfaltissa, sekä jotkut erikoistilanteet, kuten autoa pysähtymään viittilöivä ihminen. Google kuitenkin arvioi, että viimeisetkin haasteet on ratkaistu vuoteen 2020 mennessä, jolloin se myös avaa automaattiautopalvelunsa kaikille.

https://www.google.com/selfdrivingcar/

http://www.ibtimes.com/google-inc-says-self-driving-car-will-be-ready-2020-1784150

Automaattinen auto on ensisijaisesti digitaalinen. Sen ohjaus- ja anturijärjestelmät ovat nopeasti monistettavissa kenelle valmistajalle vain, ja sen edut ihmisen ohjastamaan ajopeliin verrattuna ovat moninkertaiset. Tämän vuoksi se myös leviää käyttöön räjähdysmäisesti. Automaattiautosta seuraa merkittäviä hyötyjä myös meille.

Suomessa on liikennekäytössä noin kolme miljoonaa autoa, kaikki autotyypit huomioiden. Autojen yhteenlasketut hiilidioksidipäästöt Suomessa ovat noin 12 miljoonaa tonnia vuodessa. Tämä vastaa 20 prosenttia kaikista maamme hiilidioksidipäästöistä. Kun keskimääräinen auto päästelee hiilidioksidia ulos 170 grammaa kilometrillä, niin sähköauton päästöt jäävät vain 28 grammaan kilometriä kohden. Jos sähkö on tuotettu uusiutuvalla energialla, ei päästöjä synny lainkaan. Kioton ilmastosopimuksen mukaisesti EU:n toisen velvoitekauden vähennystavoite on leikata päästöjä 20 prosenttia vuoden 1990 tasosta eli sähköisellä automaattiautolla täyttäisimme sopimustavoitteemme helposti.

http://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/automaaran_kehitys

http://tilastokeskus.fi/tup/khkinv/suominir_2010.pdf

http://yle.fi/uutiset/onko_sahkoauto_paastoton/8034654

Automaattiauton myötä vaihtotaseemme paranee merkittävästi. Automaattiautojen määräksi arvioidaan vain 10 prosenttia nykyisten autojen tarpeesta, jotka suurimman osan käyttöajastaan ovat parkkeerattuna. Suomessa tämä tarkoittaisi enää 300 000 autoa kolmen miljoonan sijaan. Vaihtotaseemme on ollut viime vuosina miljarditolkulla alijäämäinen, ja koska autoja tuodaan maahamme 2,7 miljardin euron arvosta joka vuosi, parantaa automaattiauto vaihtotasettamme parilla miljardilla eurolla. Jos esimerkiksi Nokia päättäisi ryhtyä automaattiautovalmistajaksi, voisikin automaattiautosta tulla meille vientituote!

http://worldif.economist.com/article/11/what-if-autonomous-vehicles-rule-the-world-from-horseless-to-driverless

http://atlas.media.mit.edu/en/profile/country/fin/#Imports

http://tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_kotimaankauppa.html#kauppatase

Suomessa tehdään vuosittain yli viisi miljardia matkaa, joista henkilöautolla 58 %. Valtaosa henkilöautomatkoista tehdään yksin. Yhteensä henkilöauton kuljettajat tekevät vuodessa reilun 2 miljardia matkaa keskimääräisen ajoajan ollessa 19 minuuttia. Vuodessa tähän kuluu yli 700 miljoonaa tuntia, eli 3,6 miljoonaa ajokortin haltijaa kohden 187 tuntia. Tämän autolla ajamiseen kuluvan ajan voisi käyttää paljon paremmin, lepoon, työhön, seurusteluun tai viihtymiseen. Koska keskimääräinen työn tuottavuus on 40 euroa tunnilta, toisi ajamisesta vapautuva aika meille miljardiluokan tuottavuusloikan.

http://www.motiva.fi/liikenne/perustietoa_liikenteesta_ja_ymparistosta/henkiloliikenteen_maara

http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf3/lr_2012_henkiloliikennetutkimus_web.pdf

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/1734/ajokortti_neljalla_viidesta_suomalaisesta

http://www.eva.fi/tyotjatekijat/tuottavuus-toimialoittain-2014/

Lainsäädäntömme ja määräykset mahdollistavat automaattisen auton liikenteessä jo nyt. Suomessa tätä kehitystä on kuitenkin syytä kiihdyttää. Liikenneonnettomuuksien kustannukset, ilmastonsuojelu, vaihtotase, sekä autoilulta säästyvä aika puoltavat voimakkaasti automaattiautoa. Lähtökohtana tulisi olla henkilöautoliikenteen mahdollisimman pikainen täysautomaatio ja ihmiskuljettamisen estäminen liikenteestä.

Automaattiauton teknologia on täysin kypsää normaaliin liikenteeseen vuoteen 2020 mennessä. Tämän jälkeen sen yleistymisessä kyse on enää siirtymävaiheen pituudesta sekä poliittisesta tahdosta. On selvää, että erityisesti henkilöautojen omistajat saattavat vastustaa voimakkaastikin yksityisautoilun kieltämistä. Tuskan helpottamiseksi valtion tulisikin lunastaa heiltä autot pois ja antaa heille vastineeksi automaattiauton käyttötunteja. Tieverkon käytöstä valtio perisi maksun automaattiautoja operoivilta yrityksiltä, ja tällä puolestaan paikattaisiin autoveron valtion kassaan jättämä aukko.

http://www.lvm.fi/-/lvm-kaynnistaa-robottiautot-mahdollistavan-kokeilun-793564

Jo vuonna 2022 Suomi voisi olla uuden autoilun mallimaa, jossa kone huolehtii ajamisesta, ja matkustaja nauttii viihtyisästä, päästöttömästä ja tuotteliaasta matkasta. Ja liikenteessä kuoltaisiin tämän jälkeen korkeintaan tylsyyteen.

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Arabimiehet eivät tasa-arvosta välitä, sanoi tutkimus ja riemastutti maahanmuuton vastustajat – mutta yksi arabimaa on poikkeus ja osoittaa, kuinka monimutkaista kaikki on

    2. 2

      Kyykky on ihmisen luonnollinen lepoasento, mutta olemme unohtaneet, miten se tehdään – Näin kyykkääminen parantaa kehosi hyvinvointia

    3. 3

      Joonas Konstig kyllästyi yksivuotiaan kiukuttelua muistuttavaan käytökseensä, ja päätti ryhtyä opiskelemaan herrasmieheksi – lopputuloksena kirja joka jokaisen miehen kannattaisi lukea

    4. 4

      Vantaan lastensuojelun työntekijät: Oikeasti täällä on kaaos, vaikka muuta väitetään – ”Tässä puhutaan nyt kuusivuotiaista yrittämässä lyödä puukolla ikäistään”

    5. 5

      Synnytystukea antava suomalainen doula kertoo: Nämä neljä asiaa pitää korjata Suomen synnytyshoidossa pikaisesti, muuten perheet jäävät liian yksin

    6. 6

      Hyväosaiset omistavat yhteiskunnan, joka myötäilee heidän etuaan – siihen on yksi syy ylitse muiden

      Tilaajille
    7. 7

      THL varoittaa: Hopeavesi on myrkyllistä – ”Tyypillinen uskomushoitoasia”

    8. 8

      Historiallinen hetki Euroopalle: 12 vuoden valtakausi saattaa päättyä – Merkelillä on jäljellä kolme vaihtoehtoa

    9. 9

      Autoilija ajoi 6-vuotiaan pojan päälle suojatiellä ja pakeni paikalta Helsingin Itäkeskuksessa – Poika lensi kolmen metrin matkan

    10. 10

      Girls-sarjan luoja Lena Dunham puolusti työkaveriaan Murray Milleriä raiskaussyytteeltä väittämällä syytösten olevan valetta ja söi samalla omat sanansa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      New Yorkissa siskoni sopeutui hyvin joukkoon – Suomessa moni katsoo häntä kuin hänessä olisi jotain vikaa, ja se tuntuu pahalta

    2. 2

      Maapallon pyöriminen hidastuu, tutkijat ennustavat ensi vuodeksi rajuja maanjäristyksiä – Helsingin yliopiston apulaisprofessori: ”Edelleenkään emme voi ennustaa, missä järisee”

    3. 3

      Kyykky on ihmisen luonnollinen lepoasento, mutta olemme unohtaneet, miten se tehdään – Näin kyykkääminen parantaa kehosi hyvinvointia

    4. 4

      Vantaan lastensuojelun työntekijät: Oikeasti täällä on kaaos, vaikka muuta väitetään – ”Tässä puhutaan nyt kuusivuotiaista yrittämässä lyödä puukolla ikäistään”

    5. 5

      Hygieniasta löytyy huomautettavaa sadoissa ravintoloissa Helsingissä – Katso hakukoneella, miten on kotikulmiesi ravintoloiden laita

    6. 6

      Hyväosaiset omistavat yhteiskunnan, joka myötäilee heidän etuaan – siihen on yksi syy ylitse muiden

      Tilaajille
    7. 7

      Niina Hartikainen ei ole pelkkä mies tai pelkkä nainen vaan muunsukupuolinen – Voiko hänestä pian tulla Niina Tero Hartikainen?

      Tilaajille
    8. 8

      Donald Trump hermostui Kiinasta pelastetun koripalloilijan isän kommenteista – ”Olisi pitänyt jättää heidät vankilaan”

    9. 9

      Suvi Haimi kypsyi muovijätteen määrään kylpyhuoneessaan – syntyi uraauurtava keksintö, joka kiinnostaa jo kansainvälisiä kosmetiikkabrändejä

    10. 10

      Himoliikkuminen on maailmassa vain harvan oikeus – Suomessakin on ihmisiä, jotka eivät liiku lainkaan, erot tyttöjen ja poikien välillä näkyvät jo 3-vuotiaana

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Hätähuuto ihmiskunnan tulevaisuuden puolesta, 15 000 tieteentekijää varoittaa joukkotuhosta – ”Pitkään jatkunut nopea väestönkasvu on syy moniin ekologisiin ja jopa yhteiskunnallisiin uhkiin”

    2. 2

      ”Kukaan älykäs ja kaunis nainen ei halua seurustella työttömän, kouluttamattoman miehen kanssa” – 28-vuotias Valtteri ja 26-vuotias Kharouf kertovat tarinansa syrjäytymisestä

      Tilaajille
    3. 3

      Kolmevuotiaan lapsensa puukotuksesta epäillyn isän kuulustelut alkavat tiistaina, miehellä aiempaa rikostaustaa – Poliisi henkirikoksesta: ”Tapahtumia, joita ihmismieli ei meinaa käsittää”

    4. 4

      Suvi Haimi kypsyi muovijätteen määrään kylpyhuoneessaan – syntyi uraauurtava keksintö, joka kiinnostaa jo kansainvälisiä kosmetiikkabrändejä

    5. 5

      Varaslähtö länsi­metroon: astu kyytiin ja kiidä tunnelissa 36 kilometriä idästä länteen – verkko­retki kuvaa reitin kuljettajan silmin ja esittelee jokaisen aseman 360-kuvalla

    6. 6

      Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

    7. 7

      Tuhat vuotta sitten valtava viikinkiarmeija vyöryi Suomeen ja sai selkäänsä hämäläisiltä – Näin kertoo taru, mutta mitä oikeasti tapahtui?

      Tilaajille
    8. 8

      Husin toimitusjohtaja HS:n mielipidepalstalla: ”En ole koskaan nähnyt Suomen terveyspolitiikkaa niin sekaisin kuin nyt”

    9. 9

      Turvapaikkapäätöstä odottava Sharif Qaderi potkaistiin ulos ryhmäkodista kun hän täytti 18 vuotta – Sitten itähelsinkiläinen lapsiperhe otti hänet luokseen asumaan

    10. 10

      Parisuhde tuhon partaalla – asiantuntija ja HS:n lukijat kertovat, millaiset syyt ajavat parit harkitsemaan eroa ja mikä lopulta sai pysymään yhdessä

      Tilaajille
    11. Näytä lisää