Teknologia

Saako kuka tahansa kehittää itseohjautuvan auton ja laittaa sen liikenteeseen? Kyllä, kunhan hakemus on riittävän hyvä, vastaa lupaviranomainen

Nopeimmillaan prosessi voi kestää vain noin viikon verran, kertoo johtava asiantuntija Reijo Jälkö Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.

”Saanko itse ohjelmoida autoni ajamaan autonomisesti?”

Tällaisen kysymyksen lukija lähetti HS:n teknologiatoimitukselle. Vastausta pitää kysyä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista, joka hyväksyy sen, mitkä ajoneuvot Suomen teillä saavat liikkua.

Tieliikenteessä käytettävien ajoneuvojen on oltava niin sanotusti tyyppihyväksyttyjä. Se tarkoittaa muun muassa sitä, että automalli on viranomaisten testaama ja turvalliseksi toteama, pohjustaa Trafin johtava asiantuntija Reijo Jälkö.

Kun ajoneuvoon ruvetaan tekemään muutoksia, joiden avulla se on tarkoitus saada kulkemaan autonomisesti eli itsenäisesti, sille pitää hakea Trafilta koenumerotodistusta eli lupaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Mutta koelupaa ei voi saada yksityinen henkilö”, Jälkö sanoo.

Hakijana pitää olla yritys, laitos tai muu yhteisö.

”Henkilö voi tietysti perustaa vaikka yrityksen, ei se ole mikään kynnyskysymys.”

Trafi tekee päätöksen hakemuksen perusteella.

”Jos hakemuksessa on kaikki kunnossa, saatamme tehdä päätöksen muutamassa päivässä. Sitten tarvitsee vielä koenumerotodistuksen ja siihen liittyvät koekilvet, jotka voi saada viikossa”, Jälkö sanoo.

Hakemuksessa pitää kertoa mahdollisimman tarkasti muun muassa, millainen ajoneuvo on, mitä komponetteja siinä on, miten laitteistoa on testattu etukäteen, millaista vahinkoa se voi mahdollisesti aiheuttaa, miten järjestelmän tietoturvasta on huolehdittu sekä missä, milloin ja ketkä sitä käyttävät, Jälkö selostaa.

Tällöin kyseessä on paljon isompi kokonaisuus ”kuin jonkin softan ohjelmointi”, Jälkö huomauttaa lukijan kysymyksen verbivalintaan viitaten.

Sitten Trafi päättää, hyväksyykö se hakemuksen vai vaatiiko se lisää selvityksiä. Toistaiseksi Trafi on myöntänyt seitsemän lupaa automaattiajamisen testaamisen Suomen julkisilla teillä.

Sillä ei periaatteessa ole väliä, pyytääkö luvan itsenäisesti ajavalle autolle Helsingin keskustaan vai Kainuun metsiin.

”Vaikka testit tehtäisiin Kainuun syrjäseuduilla, me suhtautuisimme asiaan niin, että sielläkin on liikennettä. Metsäteilläkin liikkuu ihmisiä ja voi tulla eteen yllättäviä tilanteita. Mutta jos ajattelee, että automaattiajamista testataan Helsingin keskustassa, niin kiinnittäisimme siihen kyllä enemmän huomiota.”

Esimerkiksi Tampereella Teknologian tutkimuskeskus VTT:n robottiautot Martti ja Marilyn kulkevat jo melko isolla alueella. Tästä linkistä voit lukea jutun siitä, kun VTT teki ensimmäisen testinsä liikenteen joukossa.

Vantaan Kivistössä taas on päässyt Sensible 4 -yrityksen kehittämän itsenäisesti ohjautuvan auton kyytiin. Tästä linkistä voit lukea lisää kokeilusta.

Jos itsenäisesti ajava aiheuttaa onnettomuuden, sen kehittäjät ovat vastuussa aivan samalla tavalla kuin muutkin kuljettajat liikenteessä.

Jälkön mukaan tähän asiaan havahtuminen on saanut jotkut automaattiajamiseen tarkoitettujen autojen rakentajat vetäytymään omista hankkeistaan Suomessa.

Yhdysvalloissa sattui keväällä kaksi kuolonkolaria, joissa oli osallisena itseohjautuva auto. Ensimmäisessä teknologiayhtiö Uberin auto törmäsi jalankulkijaan ja toisessa Teslan automaattiohjauksessa olleen auton kuljettaja kuoli kolarissa kahden muun auton kanssa.

Suomessa vastaavaa ei ole tapahtunut.

Suomen laki mahdollistaa sen, että itsenäisesti ajavassa autossa ei ole lainkaan kuljettajaa sisällä.

”Toistaiseksi kaikissa testeissä on ollut kuljettaja koko ajan auton sisällä. Todennäköisesti jossain vaiheessa tulee testejä, joissa näin ei ole. Uskon tosin, että silloin testit tehdään aluksi rajoitetuissa ympäristöissä”, Jälkö sanoo.

”Suomessa nopeudet testeissä ovat myös olleet hyvin hiljaisia.”

Mutta voisiko joku oman elämänsä pellepeloton rakentaa autonomisen auton itse alusta asti?

”Se lienee käytännössä mahdotonta”, Jälkö sanoo.

Miksi?

”Ei varmaankaan löytyisi sellaista tietotaitoa. Alusta asti tekeminen ei ole helppo urakka isoille teknologialaitoksillekaan, joten mietin millainen ihminen pitäisi olla, jotta pystyisi parempaan.”

Teknologia-aiheisia kysymyksiä voi lähettää kuka tahansa oheisella lomakkeella tai sähköpostilla osoitteeseen teknologia@hs.fi. HS:n teknologiatoimitus etsii niihin vastaukset.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Hyvää pari­suhdetta ei ratkaise seksi, raha tai lasten­kasvatus, vaan nämä kaksi syvempää ulottuvuutta

    2. 2

      Amerikkalais­nuoret imevät nyt myrkkyä muisti­tikusta – Sähkö­tupakka Juulista tuli trendi­pahe, jota myyjä pitää petollisena: ”Se pilaa kaiken”

      Tilaajille
    3. 3

      Kellojen siirtely on loppumassa – Nyt ministeriö kysyy, mikä aika Suomen pitäisi valita

    4. 4

      Kiira Korven tilitys entisistä valmentajistaan on karua luettavaa: ”Jälkeenpäin on ollut pysäyttävää tajuta, kuinka pahoin voin”

    5. 5

      MTV: Poliisi epäilee NHL-hyökkääjä Jori Lehterän sekaantuneen laajaan kokaiinivyyhtiin

    6. 6

      Ylivelkaisen vanhemman kuolema sekoitti elämäni ja ajoi minut työttömäksi

    7. 7

      Kun kirjailijasta tehtiin ennustaja: Ilkka Remes kirjoitti Turun saariston ratsiasta jo vuosia sitten, ja se tuskin oli vahinko

    8. 8

      Yksi, kaksi, neljä, kuusi – Kun neli­lapsisen perheen toiset kaksoset syntyivät, Elina Ukkonen vietti seuraavat puoli vuotta lattialla

      Tilaajille
    9. 9

      Maailman majakka himmeni – Onko YK:lla tulevaisuutta Trumpin jälkeen?

    10. 10

      Räppärit Redrama, Paleface ja Tommy Lindgren kyllästyivät ”valkoisen miehen kriisiin” ja Sipilän hallitukseen – ne saavat kyytiä uudella albumilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Onko kuvassa näkemäsi nainen nuori vai vanha? Yksi kuuluisimmista illuusioista on elänyt vuodesta 1915 internetin keskustelupalstoille — Nyt tutkijat selvittivät sata vuotta vanhan kuvan ”jujun”

    2. 2

      Taksikuski tuijotti vaihdekeppiä, ajoi madellen ja vaati maksua käteisellä Helsingin keskustassa – Teippihuijaus paljastui, kun Inari Suomela valitti sekavasta kyydistä taksiyhtiöön

    3. 3

      Friteerattuun kanaan erikoistunut pikaruokaketju Kentucky Fried Chicken tulee Suomeen

    4. 4

      OP aloittaa kuuttatuhatta työntekijää koskevat yt-neuvottelut – Tarkoitus ei ole päästä säästöihin irtisanomisilla, vakuuttaa pääjohtaja Ritakallio

    5. 5

      Kyllä, Lily Allen tilasi naisprostituoidun ja harrasti seksiä Liam Gallagherin kanssa – mutta hänen muistelmissaan on kyse paljon isommista asioista

    6. 6

      Hyvää pari­suhdetta ei ratkaise seksi, raha tai lasten­kasvatus, vaan nämä kaksi syvempää ulottuvuutta

    7. 7

      Isä jää varjoon, kun lapsi valitsee äidin – Suosikki­asetelmalle on luonnolliset syynsä, ja näin se puretaan

      Tilaajille
    8. 8

      Häräntappoaseen kirjoitti 17-vuotias tyttö – sellaista ei tänä päivänä nähtäisi, eikä nähdä

    9. 9

      Ylivelkaisen vanhemman kuolema sekoitti elämäni ja ajoi minut työttömäksi

    10. 10

      Vaihtokuvat näyttävät, kuinka venäläisen liikemiehen ja Airiston Helmen hankkimat alueet ovat muuttuneet vuosien saatossa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Köyhien lasten hätä alkoi näkyä, kun toimeentulotuki siirtyi Kelan hoitoon – ”Tapaan lapsia, jotka ovat silmät pyöreinä, kun vien heille juustoa tai jogurttia”

    2. 2

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    3. 3

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    4. 4

      Krp ottanut kiinni kolmannen henkilön Turun seudun laajoissa kotietsinnöissä – ”Etsinnät sujuneet suunnitelmien mukaan”

    5. 5

      Sotilaslähde HS:lle: Airiston Helmi ollut vuosia Puolustus­voimien ja Supon tarkkailussa – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    6. 6

      Työelämä on ajautunut aivot turruttavaksi silpuksi, mikä ajaa kolmekymppiset työkyvyttömyyteen – Aivotutkijoiden ratkaisu on uusi työaika, ja näin se toimii

      Tilaajille
    7. 7

      Markku hakee Viipurista bensaa, seksiä ja puolisolle kukkia – Yhä useampi itärajan mies tuo myös hiv:n, mutta testeihin Markku ei mene

      Tilaajille
    8. 8

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    9. 9

      Onko kuvassa näkemäsi nainen nuori vai vanha? Yksi kuuluisimmista illuusioista on elänyt vuodesta 1915 internetin keskustelupalstoille — Nyt tutkijat selvittivät sata vuotta vanhan kuvan ”jujun”

    10. 10

      ”Hän ei lopeta koskaan” – Tällainen mies on rahalla, viinalla ja nuuskalla lapsia Helsingin keskustassa houkutellut sarjahyväksikäyttäjä

      Tilaajille
    11. Näytä lisää