Someton syyskuu alkaa, ja se voi olla ”jäätävän iso hyppy tavalliselle ihmiselle” – aivotutkija ja sosiaali­psykologi kertovat, miksi haasteeseen kannattaa osallistua

Aivotutkija ja sosiaalipsykologi kertovat, miksi haasteeseen kannattaa osallistua, vaikka siitä ei ole välttämättä mitään hyötyä

#Scrollfreeseptember eli Someton syyskuu on Britanniasta lähtöisin oleva kampanja.

31.8.2018 14:00 | Päivitetty 31.8.2018 18:38

Brittiläinen terveysjärjestö Royal Society for Public Health haastaa ihmiset pitämään syyskuun ajan taukoa sosiaalisen median käytöstä.

Kampanjan taustalla on huoli siitä, että somen käyttö on lisännyt järjestön tutkimuksen mukaan nuorison keskuudessa ahdistuneisuutta, masennusta, negatiivisia käsityksiä omasta kehosta, nettikiusaamista, uniongelmia sekä pelkoa siitä, että jää paitsi jostain oleellisesta (ilmiö tunnetaan termillä fomo, joka tulee englanninkielisistä sanoista fear of missing out).

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita