Teknologia

Lapsi roikkuu netissä ja pelaa samoista syistä kuin aikuinen somettaa: Näin sovelluksista on tehty mahdollisimman koukuttavia

Pelit ja sovellukset aiheuttavat riippuvuutta, koska ne on suunniteltu juuri sitä silmällä pitäen.

Kun lapset ja nuoret ovat kesälomalla, moni vanhempi joutuu olemaan töissä. Mitä ne vapaalla puuhaavat? Lukeeko lapsi vai roikkuuko netissä? Pelaako liikaa?

Tämä huolestuttaa monia vanhempia.

Lapsen kyky hallita omaa ajankäyttöään ja toimintaansa on rajoittuneempi kuin aikuisella. Aikuinen on vastuussa lapsesta, mutta myös itsestään. Siksi jokaisen olisi syytä tiedostaa, mitkä tekijät meitä digitaalisessa viihteessä koukuttavat.

Aivojemme dopamiinieritys pitää meidät kiinni sovelluksissamme.

Pelaaminen tuottaa mielihyvää. Ihmisen aivoissa erittyy mielihyvähormoni dopamiinia sillä hetkellä, kun tämä odottaa pelatessaan voittoa tai muuta siitä seuraavaa palkintoa. Sama tapahtuu sosiaalisessa mediassa, kun käyttäjä vaikkapa kertoo kuulumisiaan Facebookissa tai lisää kuvan Instagramiin.

Tuleeko kommentteja? Kai kaverit tykkäävät?

Yhdysvaltalainen psykologi Burrhus Frederic Skinner tunnisti jo 1930-luvulla rotilla tekemissään kokeissa kaavan. Hän palkitsi ja rankaisi eläimiä vaihtelevasti ja havaitsi, että ne oppivat toimimaan sen mukaan, mistä ne useimmin palkittiin.

Ihmiset ovat yllättävän samanlaisia: jos saamme esimerkiksi somepäivityksiimme tykkäyksiä vaihtelevasti, ryhdymme todennäköisemmin ennen pitkää jakamaan sellaista sisältöä, josta seuraa positiivisia reaktioita.

Mutta onnistuuko tämä nyt varmasti tällä kertaa? Vai seuraako rangaistus? Mitä jos kommenttini suututtaa?

Ehkä tällä kertaa tykkäyksiä ei tullut. Silloin saattaa tehdä mieli poistaa koko kommentti, kuva tai päivitys. Ihmisen aivoissa erittyy dopamiinia myös silloin, kun hän saa osakseen positiivista palautetta, vaikkapa hymyjä. Sosiaalinen media perustuu nimenomaan siihen, että siellä on muitakin ihmisiä, joten tykkäykset ja ilahtuneet kommentit ajavat saman asian.

Eniten mielihyvähormonia erittyy kuitenkin yllättäen saadusta palkinnosta. Tiede puhuu dopamiinivasteesta.

Koska läheskään jokainen ei onnistu aina saamaan pelkkää myönteistä palautetta, eikä peleissä kuulu voittaa aina, sovellukset vetoavat jännittävyyteen ja yllätyksiin. Jos ympärillä pyörii vielä pelimaailma, jossa on määrätietoisia tavoitteita ja jatkuvasti uusia mahdollisuuksia vaikuttaa pelin kulkuun osaamisella, erikseen ladattavilla lisäosilla ja tutustumalla toisiin pelaajiin, onko ihme, että ne viihdyttävät?

”Yhtenä onnistuneen pelisuunnittelun merkkinä pidetään sitä, että yksinkertaiset ja helposti ymmärrettävät säännöt synnyttävät mielenkiintoista ja ennalta arvaamatontakin dynamiikkaa sekä lopulta moniulotteisia esteettisiä elämyksiä ja tunne-elämyksiä”, kirjoittavat Perttu Hämäläinen ja Jari Takatalo lääketieteellisessä Duodecim-lehdessä. Hämäläinen on tietokonepelien professori Aalto-yliopistossa ja Takatalo Aalto-yliopiston pelikokemustutkija ja psykologian dosentti.

Googlen entinen tuotekehitysinsinööri Tristan Harris on puhunut ”aivojen hakkeroinnista”. Ei esimerkiksi ole suinkaan vahinko, että sovelluksissa ilmoituksista kuten saapuneista viesteistä kertova väri on usein punainen: se herättää huomiota, luo vaikutelman tärkeydestä ja kiireellisyydestä sekä yhdistetään dynaamisuuteen ja intohimoon.

Työskennellessään Googlen sähköpostisovelluksen Gmailin käytettävyyden parissa Harris koki valaistumisen. Hän ymmärsi, kuinka paljon laitteet häiritsevät koukuttamalla sekä keskeyttämällä käyttäjiään jatkuvasti. Harris ryhtyi puhumaan häiriöttömyyden puolesta.

Googlella asiaan suhtauduttiin hyvin, mutta mikään ei muuttunut ainakaan Harrisin mielestä riittävästi. The Atlantic -lehti kertoo, että Harris lähti Googlelta vuonna 2015 voidakseen ajaa toivomaansa muutosta laajemmin.

Harris uskoo, että somea selaillessamme olemme hypnoosin kaltaisessa tilassa. Hän itse kertoi lehdelle siivonneensa Iphonensa näytöltä kaikki värikkäät sovellukset piiloon kansioihin, jotka ilmestyvät näkyviin vasta kun etusivun pyyhkäisee oikealle. Puhelimen etusivu oli tyhjä.

Pienillä asioilla voi vaikuttaa yllättävän paljon. Myös aivomme ovat todistetusti ohjelmoitavissa uudelleen.

Välillä vanhemmat ovat huolissaan lastensa pelaamisesta ja puhelimenkäytöstä, vaikka viettävät itse samalla tunteja Facebookissa, Twitterissä tai Instagramissa. Samalla vanhempia kannustetaan olemaan huolissaan juuri lapsistaan, vaikka sovelluskehittäjät käyttävät pitkälti samoja mekanismeja niin lasten kuin vanhempienkin koukuttamiseen.

Tässä muutama yksinkertainen esimerkki koukuttamisesta ja neuvoja, mitä asialle voi tehdä:

Autoplay eli automaattinen toisto. Esimerkiksi Facebookissa ja Netflixissä videot käynnistyvät automaattisesti. Yhtä videota seuraa toinen video. Siihen virtaan on helppo juuttua. Cornellin yliopistossa tehtiin tutkimus, jossa vertailtiin ihmisten syömistä tilanteessa, jossa osan keittolautanen täytettiin automaattisesti lautasen pohjassa olevasta putkesta. Ihmiset, joiden lautanen oli ”pohjaton”, söivät 73 prosenttia tavallista enemmän, eivätkä edes huomanneet tapahtunutta itse. Videoiden automaattitoistossa on kyse samasta ilmiöstä: niiden äärellä tulee vietettyä aikaa ihan huomaamatta.

Neuvo. Yleensä videoiden toisto on päällä oletusasetuksena, mutta sen voi kytkeä asetuksista pois. Videoiden katselemista ei ole mielekästä kieltää kokonaan, ja ruutuajan käsitettäkin pidetään usein vanhentuneena. Liika on tietysti liikaa, ja yhteisistä rajoista pitää pystyä sopimaan. Kannattaa kuitenkin muistaa, että puhelimella voi tehdä paljon muutakin kuin somettaa tai pelata. Tehkää vaikka video yhdessä lapsen kanssa.

Ilmoitukset. Pling! Ping! Plong! ”Katso kuka on tykännyt julkaisustasi!” Googlen entinen insinööri Tristan Harris on sanonut, että notifikaatiot eli ilmoitukset ovat esimerkiksi Facebookin kaltaisissa palveluissa suunniteltu niin, että aivot reagoivat niihin kuin kasinoiden peliautomaatteihin. Ääni totuttaa aivot ajatukseen, että olet saanut jotain. Mitä? Dopamiinieritys käynnistyy aivoissa. Asia on pakko tarkistaa.

Neuvo. Kytke ilmoitukset pois päältä tai pidä puhelinta välillä äänettömällä.



Snapchatin snapstreak. Lasten suosimassa Snapchat-palvelussa lähetetään toisille kuvia, joita voi muokata erilaisilla filttereillä. Sovelluksen sisällä on ominaisuus, joka tarjoaa erityisen merkin sellaisten käyttäjien välille, jotka ovat lähettäneet toisilleen snappeja eli kuvaviestejä kolmena perättäisenä päivänä. Jos snap-kuvien välillä kuluu vuorokausi, ketju katkeaa. Vaikka luulisi, että kyse on jonkinlaisesta kilpailusta, koukuttavin tekijä on ihmisen psykologinen tarve vastavuoroisuuteen. Varsinkin hyvään halutaan helposti vastata hyvällä.

Sama ilmiö näkyy esimerkiksi viestipalvelu Twitterissä, jossa ihmiset seuraavat toisiaan. Kun saa uuden seuraajan, tuntuu kohteliaalta seurata tätä takaisin. Jotkut käyttäjät jopa ilmoittavat profiilitekstissään seuraavansa, ”I follow back”.

Neuvo. Snapchatin käyttäjien olisi tärkeää ymmärtää, miten yhtiö hyödyntää tätä ominaisuutta saadakseen käyttäjänsä viihtymään sovelluksessa mahdollisimman paljon. Jos lapsi tai teini ”snappaa” ihan liikaa, tarjoa sovelluksen käyttöä palkinnoksi. Vaadi vaikka viemään roskat ulos ensin.

Vaihtelevuus ja monipuolisuus. Jos käyttäjä tietäisi, että Facebook, Instagram tai mikä vain päivittyisi tasan kello kolme iltapäivällä, kaikki olisivat sovelluksessa juuri silloin. Sen sijaan yhtiöt tarjoavat käyttäjissä syntyvissä palkitsemisen tunteissa vaihtelevuutta ja yllättävyyttä, mikä pitää ihmiset enemmän, pidempään ja useammin sovellusten äärellä. Esimerkiksi: kuka tykkäsi päivityksestäni, kuka alkoi seurata minua, kuka seuratuista tai kavereista päivitti tai lähetti jotain chat-ominaisuudella? Ei ole sattumaa, että rahapelikoneissa pelaajaa viehättää sama logiikka. Kun ei tiedä, mitä saa, palaa useammin takaisin kokeilemaan onneaan.

Neuvo. Kytke ilmoitukset pois ja aseta vaikka kalenterimuistutus hälyttämään tiettynä kellonaikana, jolloin tarkistat sovellukseen tulleet ilmoitukset ja muun sisällön.

Sovellusten sisäiset ostokset. Ilmaiset pelit sisältävät usein mahdollisuuden muuttaa kokonaisuutta tai parantaa omia suorituksia niissä tehtävillä maksullisilla lisähankinnoilla. Varsinkin pelit, joihin kirjaudutaan sosiaalisen median kuten Facebookin tileillä, saavat sometilien kautta pelaajasta lisää dataa käyttöönsä. Niin peliyhtiö oppii, mitä pelaaja haluaa ja pystyy kohdentamaan paremmin pelaajalle tarjottavia asioita.

”Ilmainen pelaaminen maksimoi pelin käyttäjämäärän, ja lisäksi vapaasti pelattavat pelit ovat jatkuvasti yhteydessä internetiin ostojen mahdollistamiseksi. Nämä seikat mahdollistavat laajojen aineistojen keräämisen pelaajien käytöksestä”, kirjoittavat professori Hämäläinen ja dosentti Takatalo Duodecimissa.

Neuvo. Älä tyydy pelin ilmaisversioon vaan osta maksullinen versio heti. Jos sellaista ei ole saatavilla, määrää etukäteen käytössäsi oleva kuukausibudjetti. Tämä onnistuu helposti esimerkiksi käyttämällä sovelluskaupassa luottokortin sijaan latauslipuketta, joka toimii kuin puhelimen prepaid-liittymä. Lipukkeita saa esimerkiksi R-kioskeilta ja niitä myydään myös pelikohtaisesti.

Yhteisöllisyys. Itseohjautuvuusteorian mukaan ihmisen toiminnan motivaatiota säätelee kolme perustarvetta: omaehtoisuus, kyvykkyys ja yhteisöllisyys. Online-peleissä tapaa ihmisiä, aivan kuten sosiaalisessa mediassakin. Yhdessä pelaaminen tapahtuu verkossa ja on paljon monipuolisempaa kuin yksin pelaaminen. Näin voi myös tutustua uusiin ihmisiin, mikä on sinänsä hyvä asia.

Neuvo. Jos uusi tuttavuus vaikuttaa kiinnostavalta, vaihda yhteydenpito vaihteeksi toiselle keskustelualustalle. Tosi ystävyys ei riipu pelistä tai sosiaalisen median päivityksistä. Myös lapset ja nuoret voivat tavata nettituttuja kasvokkain, kunhan se on todettu turvalliseksi.

Artikkelissa on käytetty lähteenä myös kouluttaja Nir Eyalin kotisivuja, The Washington Postin artikkelia marraskuulta 2018 sekä kirjailija-toimittaja Jenni Utriaisen blogia Viihdevintiöt.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Vanhemman on turha yrittää muokata lastaan kasvatuksella, sanoo maailmankuulu tutkija: Lopulta geenit muotoilevat elämämme

      Tilaajille
    2. 2

      Joonas Pesonen asuu Helsingin huippu­hotellissa ilmaiseksi vuoden – ja siitä on kiittäminen y-sukupolvea

      Tilaajille
    3. 3

      Palkankorotus ei purrut varhais­kasvatuksen opettaja­pulaan, kuormittuneet lasten­hoitajat vaihtavat alaa

    4. 4

      Viikon päästä peliyhtiö Remedy saa tietää, oliko kymmenien miljoonien panostus oikea päätös: ”Täydellisen seko”, arvioi pelilehti

      Tilaajille
    5. 5

      Donald Trump vahvisti haluavansa ostaa Grönlannin

    6. 6

      Jyrki Sukula pani kuppiloita kuntoon, mutta sitten hän sai ikäviä uutisia – Nyt Sukula kertoo, miksi suosikkisarja päättyi

      Tilaajille
    7. 7

      Monen suositun mökkijärven pinta on poikkeuksellisen alhaalla

    8. 8

      Ikoninen keittiökaappi luotiin ennen kaikkea kestämään, ja siksi tuhannet keittiöt ympäri Suomea ovat toistensa kopioita

    9. 9

      Helsingin keskustan alittavasta tunnelista tehdään päätöksiä pian – Sinnemäki: ”Kaikilla liikennehankkeilla täytyy saada aikaan päästövähennyksiä”

    10. 10

      Tutkimuksissa on löydetty ylivertainen päästövähennyskeino, mutta ilmastotekolistoilta se puuttuu kokonaan

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tutkimuksissa on löydetty ylivertainen päästövähennyskeino, mutta ilmastotekolistoilta se puuttuu kokonaan

      Tilaajille
    2. 2

      Maria Tuominen haluaa murtaa romaneja koskevia stereo­typioita, mutta yksi niistä pitää hänen mukaansa paikkansa: ”Telkkari huutaa, urut huutaa, koirat huutaa ja lapset huutaa”

    3. 3

      Jyrki Sukula pani kuppiloita kuntoon, mutta sitten hän sai ikäviä uutisia – Nyt Sukula kertoo, miksi suosikkisarja päättyi

      Tilaajille
    4. 4

      Ikoninen keittiökaappi luotiin ennen kaikkea kestämään, ja siksi tuhannet keittiöt ympäri Suomea ovat toistensa kopioita

    5. 5

      Uusi miesihanne on peräkamarinpoika, joka pukeutuu haudassakin rippipukuun

    6. 6

      70-luvulla rakennettu omakotitalo voi olla riskiostos, mutta Anu Turklinin tasakattoinen punatiilitalo hurmasi

    7. 7

      Britannia vei kansalaisuuden Isisin joukkoihin liittyneeltä ”Jihadi-Jackilta”

    8. 8

      Juha Rautaheimo on selvittänyt satoja henkirikoksia: ”Täydellinen rikos pitäisi tehdä yksin”

    9. 9

      Kuljettaja kuoli kiihdytysajoissa Lappeenrannassa: ajoi onnettomuushetkellä 300 kilometrin tuntivauhtia

    10. 10

      Pulaa ruuasta ja lääkkeistä, ruuhkia ja mielenosoituksia: vuodettu salainen asiakirja ”Operation Yellowhammer” paljastaa brittihallituksen valmistautumisen kovaan brexitiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kalle Oikari jätti Audinsa Helsinki-Vantaalle pysäköitynä, ja loman aikana joku oli ajanut sillä 130 kilometriä

    2. 2

      Festareiden silmiinpistävät: Helsinkiläinen Otto, joka laittoi Flow-festivaalille ihan tavalliset vaatteet

    3. 3

      HS matkusti Sea Islands -saarille, joilla Yhdysvaltain orjuuden perintö yhä elää: ”On vastenmielistä, että ihmiset tulevat tänne eivätkä edes tiedä, että me olemme olemassa”, kuningatar Quet sanoo

      Tilaajille
    4. 4

      Suomalainen kauppa löysi maailman­laajuisen asiakas­kunnan: ”Meillä on paljon asiakkaita, joilla ei ole puutetta rahasta”

      Tilaajille
    5. 5

      Tuomas Rajala erosi, kun perheen toisen lapsen syntymään oli kaksi kuukautta – Nyt hänellä on eronneille miehille yksi elintärkeä neuvo

      Tilaajille
    6. 6

      Vain viisivuotiaan kerrostalon keittiökalusteet näyttävät ikivanhoilta – lykkäävätkö valmistajat sekundaa hitas-taloihin?

    7. 7

      Internetissä leviää video, joka näyttää bisneseliitin ”hupimetsästyksen” järjettömyyden – kokoomuksen ex-johtaja Pertti Salolainen raivostui: "Oksennan. Te tyhmät!"

    8. 8

      Näistä merkeistä tietää, että ystävyys kannattaa lopettaa

      Tilaajille
    9. 9

      Washington Post: Monimiljonääri Epsteinin ruumiinavauksessa todettiin kieliluun murtuma, joka herättää kysymyksiä

    10. 10

      Moni tekee kyykätessään saman virheen, mutta se on helppo korjata: Asian­tuntija neuvoo 5 liikkeen kyykky­treenin, joka parantaa suoritus­kykyä

      Tilaajille
    11. Näytä lisää