Australialaisryhmä löysi vanhimman tunnetun tähden

Sydney. Australialaiset tähtitieteilijät sanovat löytäneensä tähden, joka on tunnetuista tähdistä vanhin. Tähti on heidän mukaansa syntynyt 13,6 miljardia vuotta sitten. Alkuräjähdyksestä oli tuolloin kulunut vain muutama sata miljoonaa vuotta.

Tätä ennen vanhimpina on pidetty arviolta noin 13,2 miljardin vuoden ikäisiä tähtiä.

Tähti sijaitsee omassa galaksissamme. Sen etäisyys Maasta on noin 6 000 valovuotta, mikä tähtitieteen näkökulmasta on suhteellisen lyhyt matka.

Tähti löytyi 11 vuoden tutkimusten jälkeen SkyMapper-teleskoopilla.

Tutkijat ovat haarukoineet tähden syntyaikaa sen valon rautapitoisuuden perusteella. Mitä vähemmän rautaa, sitä vanhempi tähti. Australialaisryhmän löytämän tähden valospektrissä ei ole lainkaan rautaa.

Tähtilöytö on julkaistu Nature-lehdessä.

Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

Väitteet siitä, että presidenttipari ei kutsunut Linnan juhliin kulttuuriväkeä, ovat totaalista hölynpölyä

Uusi Tähtien sota -elokuva The Last Jedi on niin hyvä, että se pääsee jo lähelle alkuperäistä trilogiaa

Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

Suojelupoliisi haluaa perustaa vakoilukoulun – Supo ja Puolustusvoimat tarvitsevat 130 uutta työntekijää tiedustelulakeja toteuttamaan

#Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

Edis Tatli kohtaa EM-ottelussa Francesco Pateran – HS seuraa ottelua

Helsingissä rytisee nyt pelti, märkä lumi kaatanut kymmeniä puita – kolareita eri puolilla Suomea

Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

#Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

Kiinalaismedia: Hurjia selfie-kuvia harrastanut mies putosi pilvenpiirtäjästä ja kuoli