Maan paikka planeettojen kerhossa

Eksoplaneettojen kirjo pistää pohtimaan Maan asemaa universumissa.

Kirjat Kopernikuskompleksi. Kosminen merkityksemme planeettojen ja todennäköisyyksien universumissa. Caleb Scharf, suomentanut Tuukka Perhoniemi. Ursa 2015. 288 s. 39 e.

Satoja uusia eksoplaneettoja löytyy taas vuonna 2016. Siis planeettoja, jotka kiertävät muuta tähteä kuin Aurinkoa.

Kun ekso­planeettoja oli löydetty vuoden alussa noin 2 100, on niitä vuoden lopulla ehkä jo 3 100. Lopulta niitä löytynee miljoonia – ei, miljardeja.

Ei se määrä vaan laatu. Onko joukossa Maan kaveria, sen versiota 2.0? Ja sillä elämää?

Parhaita vastaajia täällä Maan päällä on Caleb Scharf.

Mies kun etsii eksoelämää työkseen Columbian yliopistossa New Yorkissa. Hän on siis astrobiologi. Scharf kirjoitti alastaan 2014 kansantajuisen kirjan The Copernicus Complex. Brittilehti The Sunday Times valitsi sen vuoden tiedekirjaksi. Tähtitieteellinen yhdistys Ursa julkaisi sen suomeksi 2015 lopulla.

Kopernikuskompleksi on hieno päivitys astrobiologiaan. Elämän etsintä avaruudesta muuttaa jatkuvasti käsityksiämme myös elämästä Maan päällä.

Kirjan oudohko nimi tulee kopernikaanisesta periaatteesta. Sen mukaan Maa ei ole kaikkeudessa erityisessä asemassa.

Tähtitieteilijä Nikolaus Kopernikuksen havainnot ja kirja De revolutionibus siirsivät maapallon – ja ihmisen – pois universumin keskiöstä vajaat 500 vuotta sitten, vuonna 1543.

Tähtitieteilijöiden myyräntyö on siitä vain jatkunut. Jo 1920­luvulta asti on tiedetty, että maailmankaikkeus on suunnattomasti suurempi kuin iät ja ajat luultiin ja se laajenee.

Scharf kysyy, onko Kopernikus jo rasite, tai kompleksi.

On paljastunut, että 70 prosenttia planeettakuntien histo­riasta on aivan erilaista kuin omamme. Tietokoneiden mallinnuksilla on todistettu, että isoja planeettoja on muissa planeettakunnissa selvästi enemmän.

Luonto suosii Jupiterin ja Saturnuksen kaltaisia jättimäisiä kaasuplaneettoja.

Maan olosuhteet saattavatkin olla universumissa epätavalliset.

Planeetat kiertävät yleensä pienempiä tähtiä kuin omaa Aurinkoamme. Vielä on epäselvää, onko se elämälle etu vai haitta. Joka tapauksessa sopiva lämpö ja vesi ovat eksoplaneetoillakin elämälle tärkeitä.

Sellaisia seutuja kuin täällä Pohjantähden alla on universumissa ehkä vain prosentin verran. Jos elämästä muualla ei hiljalleen ala löytyä merkkejä, vaikuttaa se ennen pitkää asenteisiimme. Alamme antaa lisää merkitystä elämälle tällä pallolla, sanoo Scharf.

Avaruudesta on tunnistettu yli 180 erilaista molekyylien tyyppiä. Enemmistössä niistä on hiiltä – ja kaikki tunnettu elämä perustuu hiiliyhdisteisiin.

Molekyylejä on löydetty jopa Saturnuksen kuusta Titanista. Siellä sentään on pysyvästi noin 180 astetta pakkasta.

Jos elämää löytyisi omilta naapuriplaneetoilta tai niiden kuilta, kertoisi se paljon elämän yleisyydestä. Vielä ei kannata luopua toivosta. Esimerkiksi Jupiterin Europa ja Saturnuksen Enceladus ovat läheltä yhä tutkimatta.

Yllättäen Scharf kirjoittaa laveasti myös mikrokosmoksesta ja elämän kemian perusteista.

Elämä palautuu myös vieraalla planeetalla elektronien ja protonien sitoutumisiin. Atomien osista muodostuu koko tuntemamme universumi. Atomit ohjaavat myös perustavaa kemiaa.

Planeettoja voi löytyä miljardeja. Mutta aineenvaihdunnan perustoja on paljon vähemmän.

Elämään liittynee näet aina perustavalla tasolla pelkistymistä ja hapettumista, yleisimmän alkuaineen eli vedyn reaktioketjuja ja muuta biogeokemiaa.

Scharf listaa kymmenen tapaa, joilla kaikkein alkeellisimmat elolliset eli bakteerit voivat pysytellä elossa. Soluja puolestaan pyörittävät tuhannet proteiinit. Mutta niidenkin rakenteita on vain rajallinen määrä.

Rajoittavatko nämä elämisen ehtoja kaikilla planeetoilla?

Elämän etsinnässä tarvitaan kaaoksen ymmärrystä. Planeettakuntien radat ovat sittenkin kaoottisia, fysiikan isähahmosta Isaac Newtonista huolimatta.

Planeettojen kiertoradat vaikuttavat ihmisen iän mitassa pysyviltä ja ennustettavilta. Mutta annapas olla, kun muutama sata miljoonaa vuotta kuluu.

Tuloksena on aika usein kosminen biljardi. Kiertoratojen miljoonissa mallinnuksissa auttavat supertietokoneet. Neljänneksellä planeettakunnista ei kuitenkaan ole erityisen kaoottista menneisyyttä.

Scharf uskoo, että 2000-luvulla on oikeasti mahdollista selvittää, onko maapallon ulkopuolella elämää.

Laitteet tarkentuvat yhä. Jos saamme yhteyden Maan ulkopuolisen älyyn, olisi se varmaan ihmiskunnan isoimpia juttuja.

Jos yksikin biojälki löytyisi vieraan tähden läheltä, menisimmekö tarkastamaan sitä? Kyllä, vastaa Scharf. Parasta olisi lähettää kuitenkin edustajana robotti, sillä avaruuden etäisyydet ovat hurjia.

Kopernikuskompleksi osoittaa, että tähtitieteen löydöt ohjaavat yhä maailmankuvaamme.

Scharf kirjoittaa kansantajuisesti. Hän ei anna eikä pysty antamaan lopullisia vastauksia, mutta kääntää esiin jokaisen vieraan kiven. Tuukka Perhoniemen käännös on sujuva.

Avartava kirja, kirjaimellisesti.

• Planeetat
Luetuimmat - Auto & Tiede

Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

Taksinkuljettaja törmäsi tahallaan pyöräilijään kevyen liikenteen väylällä Espoossa – jyräsi vielä kaatuneen pyöränkin