Dinosaurukset hupenivat jo ennen asteroidin iskua

Joukkosukupuuttoa edelsi 40 miljoonan vuoden harvennus, paljasti brittitutkimus.

Dinosaurukset katosivat Maan päältä, kun Meksikon Chicxulubiin mäjähti valtava asteroidi 66 miljoonaa vuotta sitten.

Tästä ei ole erimielisyyttä. Sen sijaan tutkijat ovat vuosikymmeniä väitelleet siitä, kukoistivatko dinosaurusten kannat loppuun asti vai harveniko niiden määrä jo ennen viimeistä niittiä.

Vastaus on jälkimmäinen, vakuuttaa brittitutkijoiden tekemä tilastollinen analyysi kolmen dinosaurusalalahkon polveutumishistoriasta.

Chris Venditti Readingin yliopistosta kollegoineen sai selville, että lajeja katosi enemmän kuin syntyi noin 24 miljoonaa vuotta ennen asteroidin iskeytymistä. Kun ryhmiä tarkasteltiin erikseen, sukupuutot ylittivät lajiutumisen jo 48–53-miljoonaa vuotta ennen asteroidi-iskua.

Tarkkaa syytä hupenemiseen ei tiedetä, mutta liitukauden ilmiöiden, kuten supermantereiden repeytymisen ja vilkkaan tulivuoritoiminnan arvellaan edistäneen katoa.

Vähitellen dinosaurukset kadottivat kykynsä korvata sukupuuttoon kuolleet lajit uusilla, ja nisäkkäät pääsivät valtaamaan niiden tilan, tutkijat selittävät tapahtumien kulkua tutkimusartikkelissaan. Sen julkaisi Pnas.

• Dinosaurukset
  • Sukupuutto
  • Kirsi Heikkinen

Laulaja Tomi Metsäketo sai potkut Tähdet, tähdet -ohjelmasta häirintäkohun takia – Pyytää anteeksi ”typerää käytöstä” ja vetoaa omaan vauhtisokeuteensa

Michael Monroe käyttäytyi 30-vuotisjuhlakeikallaan taas sopimattomasti, ja hyvä niin – Illan erikoisvieraat olivat todellinen antikliimaksi

Uusnatsit ja heidän vastustajansa osoittavat mieltään Tampereella – junaliikenne Porin ja Seinäjoen suuntaan poikki

”Enää ei ole yhdentekevää, minkä näköisissä vaatteissa lapsi kulkee päiväkodissa”, sanoo menestyvän lastenvaatebrändin luonut Marjut Rahkola

Haaveeni olisi tehdä työtä, hankkia asunto ja perustaa perhe, mutta tähän Suomi ei anna mahdollisuutta

Neljä ihmistä haavoittui veitsihyökkäyksessä Münchenissä, yksi otettu kiinni – HS seuraa

Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

Keskustelu Sofi Oksasen kirjoituksesta ei laannu – Nyt kirjailija Johanna Holmström vastaa Svenska Dagbladetissa

Olimme lukiossa keskiverto-opiskelijoita – meistä tuli tutkija­tohtoreita valinta­kokeen ansiosta

Jenna Lehtonen tekee ulkomaanmatkan lähes joka kuukausi, Pirkko Schildt on käynyt 113 maassa – Miksi osa meistä tahtoo olla jatkuvasti liikkeessä?

Uuden Tuntematon sotilas -elokuvan tekijätiimi ottaa kantaa #metoo-keskusteluun ja puolustaa Paula Vesalaa

Suomen 100-vuotis­juhlan suurin päätös: Edus­kunta antaa 50 miljoonaa euroa tuntemattomalle pikku­säätiölle, jolla ei ole yhtään vakituista työntekijää

Emme tarvitse Melania Trumpin apua, vastaa slovenialaiskirjailija Sofi Oksaselle

Suomalaistutkija ratkaisi ongelman, jota fyysikot ovat pähkäilleet 200 vuotta: Miksi vesipisara ei heti valu kaltevalla pinnalla?

Säveltäjä Toni Edelmann on kuollut