Suolistobakteerit vaikuttavat jopa aivoinfarktista selviytymiseen

Aivoinfarkti muutti kokeissa suolen mikrobistoa hiirillä. Ulostesiirre terveeltä hiireltä sai aivopotilaan toipumaan paremmin.

Aivojen ja vatsan välisestä yhteydestä saatiin uudenlaista näyttöä hiirikokeessa, jossa aivoinfarktin havaittiin muuttavan suoliston mikrobikimaraa. Mikrobiston muutos puolestaan heikensi infarktista toipumista.

Kokeessa hiiret nukutettiin ja niiden aivoista tukittiin valtimo, jotta niille saatiin aiheutettua aivoinfarktin kaltainen tila. Kun jyrsijöiden suolistomikrobit kolme päivää myöhemmin tutkittiin, bakteerikirjon huomattiin kutistuneen.

Mikrobiston muutos johtuu todennäköisesti siitä, että eläimen suolen liikkeet vähenivät infarktin seurauksena.

Tutkijat keksivät kokeilla, voisiko suoliston muutoksilla olla vaikutuksia myös aivoihin päin. Tätä testatakseen he siirsivät täysin ilman mikrobeja eläneiden hiirien suoleen bakteereita joko aivoinfarktin kokeneilta tai siltä välttyneiltä hiiriltä.

Aivoverenkierron tukkiminen aiheutti vakavampaa haittaa hiirillä, jotka olivat saaneet infarktin kärsineiden lajitovereidensa suolistobakteereja.

Infarktin aiheuttamat tuhot aivokudokselle liittyvät T-imusolujen toimintaan.

Niin kutsuttujen auttaja-T-solujen määrä oli kohtauksen jälkeen korkeampi hiirillä, joiden suolistobakteerit oli otettu toiselta hiireltä kolme päivää tämä aivoinfarktin jälkeen. Solujen huomattiinkin vaeltavan suolesta aivokudokseen parissa kolmessa päivässä kohtauksesta.

Suolistomikrobeilla onnistuttiin myös lääkitsemään aivoinfarktin saaneita jyrsijöitä.

Kun tutkijat siirsivät juuri aivoinfarktin saaneille hiirille terveen hiiren ulostetta, aivovauriot jäivät vähäisemmiksi. Tämä liittyi mitä ilmeisimmin T-estäjäsoluina tunnettujen puolustussolujen lisääntymiseen, sillä ne suojelevat aivoja vammoilta.

Seuraavaksi tutkimusryhmä pitää tärkeänä selvittää, päteekö sama ihmisiin ja millä bakteerilajeilla on immuunijärjestelmään tässä tapauksessa kaikista suurin vaikutus.

Tutkimuksen julkaisi The Journal of Neuroscience.

• Mikrobit