Naisen orgasmille löytyi uusi selitys

Naisen orgasmi on yhtä turha kuin miehen nänni, mutta aikoinaan se auttoi munasolua irtoamaan, päättelivät tutkijat vertaillessaan nisäkäslajeja.

Naisen orgasmi on hämmentänyt tutkijoita iät ajat. Toisin kuin miehen orgasmi, joka ampuu siittiöt kohti munasolua, naisen orgasmi ei edistä lisääntymistä millään tavalla. Tutkimusten mukaan nainen tulee raskaaksi ihan yhtäläisesti ilman orgasmiakin.

Mitä virkaa naisen hekuman huippuhetkellä sitten oikein on?

Ei mitään, mutta joskus oli, esittävät yhdysvaltalaistutkijat JEZ-Molecular and Developmental Evolution -julkaisussa.

Gunter Wagner Yalen yliopistosta kollegoineen päätyi tähän tulokseen tarkastelemalla orgasmissa purskahtavia hermovälittäjäaineita, kuten oksitosiinia ja prolaktiinia. Monilla nisäkkäillä ne nimittäin kietoutuvat ovulaatioon.

Naisen kuukautiskierron vaiheisiin seksin harrastaminen ei vaikuta, mutta monilla muilla lajeilla on toisin: parittelu saa munasolun irtoamaan.

Kun tutkijat ruotivat tarkemmin ovulaation kehityshistoriaa, ilmeni, että seksiin ja orgasmiin kytkeytyvä ovulaatio on vanhempaa perua kuin ihmisillä nykyisin esiintyvä siitä irrallinen versio.

Tästä tutkijat päättelivät, että naisen orgasmi on jäänne ajalta, jolloin sillä oli merkitystä lisääntymisen kannalta.

Tulkintaa vahvisti naisten ja muiden naaraiden sukuelinten vertailu. Kävi ilmi, että niillä lajeilla, joissa orgasmin aikaansaamaa välittäjäainetyrskähdystä tarvitaan munasolun irtoamiseen, klitoris sijaitsee syvällä vaginassa. Sijainti lisää sen stimulointia seksin aikana, mikä taas lisää orgasmin todennäköisyyttä.

Kun ovulaatio erkani seksistä, orgasmi jäi virattomaksi, ja klitoriskin siirtyi vaginan ulkopuolelle, tutkijat esittävät.

Tätä nykyä naisen orgasmi on samanlainen alkionkehityksen sivutuote kuin miehen nänni, vertaa biologian professori Elisabeth Lloyd Tiede-lehden artikkelissa.

Miehellähän on nännit siksi, että naiset tarvitsevat nännejä imettääkseen lapsiaan. Ne alkavat rakentua ennen kuin alkio erilaistuu tytöksi tai pojaksi, joten pojat saavat pitää ne hyvänään, Lloyd selittää.

Naisen orgasmi on samaa perua. Koska orgasmissa laukeava penis on luonnonvalinnassa osoittautunut oivalliseksi miehen suvunjatkamisvälineeksi, naisille jää yhteisen alkionkehityksen muistoksi sen miniversio, klitoris. Se on hermottunut kuin penis ja tuottaa siksi samanlaisia seksuaalisia tuntemuksia.

”Orgasmi on siis naiselle vain fantastinen bonus”, Lloyd sanoo.

• Evoluutio
  • Biologia
  • Seksi
  • orgasmi
  • ovulaatio

Autokoulunopettaja näytti, miten vaihteita vaihdetaan – Miksi tuntuu paremmalta olla hiljaa ahdistelusta?

Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä