Viikingit aloittivat ravin jalostuksen islanninhevosilla jo ennen 1000-lukua

Geenivirhe saa hevosen ravaamaan nelitahtia – islanninhevosen ravi on tasaista tölttiä.

Hevosille poikkeuksellinen nelitahtiravi sai alkunsa keskiajalla Englannissa. Viikingit ryhtyivät ensiksi kasvattamaan tuollaisen ravin osaavia hevosia Islannissa. Näin ovat tutkijat selvittäneet.

Ravi pomputtaa hevosen selässä istuvaa ratsastajaa enemmän kuin muut askellajit, koska toisin kuin esimerkiksi käynti ja laukka, se on kaksitahtista. Ristikkäiset jalat astuvat maahan samaan aikaan.

Muutamat hevosrodut, kuten islanninhevonen, ravaavat kuitenkin toisin. Sen ravi on tasaista, nelitahtista tölttiä, josta ratsastajan peppu kiittää.

Nelitahtiravi on hevosen perinnöllinen ominaisuus, jonka aiheuttaa virhe raajojen liikettä koordinoivassa dmrt-3-geenissä. Tämän ovat tutkijat selvittäneet jo aiemmin.

Nyt saksalaiset tutkijat jäljittivät kyseisen geenin avulla nelitahtiravin historiaa ikivanhoista hevosten jäänteistä.

He huomasivat, että ominaisuus ilmestyi hevosille ensi kertaa noin 850 jälkeen ajanlaskumme alun.

”Paikansimme nelitahtiravihevosten alkuperän keskiajan Englantiin”, kertoo Arne Ludwig berliiniläisestä eläintutkimuskeskuksesta.

”Viikingit veivät näitä hevosia sitten Islantiin, ja jalostivat niitä siellä. Myöhemmin askellajin perineitä hevosia kuskattiin joko Englannista tai Islannista kaikkialle maailmaan”, hän täsmentää.

Aineistoon sisältyi dna-näytteitä hevosista halki vuosisatojen. Näytteistä 90 oli peräisin ajalta 3 500 ennen ajanlaskumme alkua.

Tutkimuksessa varhaisin dmrt3-geenivirhe löytyi kahdesta englantilaisesta hevosesta, jotka elivät joskus vuosien 850–900 välisenä aikana. Seuraavaksi geenivirhe tuli esiin islantilaishevosissa.

Ludwigin mukaan tämä viittaa vahvasti siihen, että viikingit kuljettivat nelitahtiravin taitavia hevosia seilatessaan Englannista Islantiin.

”Koska geenivirhe oli yleinen varhaisissa islantilaishevosissa, uskomme, että saarelle asettuneet skandinaavit tykästyivät heti tähän mukavaan ratsumalliin”, Ludwig sanoo.

Muissa Euroopassa kerätyissä keskiaikaisissa hevosnäytteissä geenivirhettä ei vielä ollut – ei edes Skandinaviassa.

Tutkimuksen julkaisi Current Biology.

• Ravit
  • Hevoset

Venäjä saattaa antaa Ruotsille ruman joululahjan: ohjuksia naapuriin – mutta miksi se hymyilyttää Venäjän tuntevia suomalaissotilaita?

Nainen muutti vuokra-asuntoon Espoon Laajalahteen, joutui tietämättään keskelle räjäytystyömaata – Sato vaatii täyttä vuokraa