Eksoplaneetta ei selitä tähden valoisuuden outoja muutoksia

Yksi eksoplaneetta kiertää tähteä, joka himmenee poukkoillen ja kaikkien ”sääntöjen” vastaisesti. Vastausta on etsitty jopa vieraan sivilisaation rakennustyömaasta.

Yhden eksoplaneetan vieressä loistaa mysteeri, joka vain syvenee. Eksoplaneetta kiertää tähteä, joka tunnetaan nimellä KIC 8462852 tai vain Tabbyn tähtenä.

Tähti välkkyy niin epävakaasti, että muutama astronomi on oikeasti pohtinut sitä vieraan sivilisaation merkiksi. Välkehdintä kertoisi siitä, että tähden ympärillä olisi vieraan sivilisaation valtava rakennushanke.

Tähtitieteilijät tietävät, että KIC 8462852:n valovoima on hiipunut ainakin vuosisadan. Uusin tutkimus viittaa siihen, että se on himmennyt yhä nopeammin neljän viime vuoden aikana.

KIC 8462852 sijaitsee 1 400 valovuoden päässä Maasta Joutsenen tähdistön suunnalla. Aika ajoin sitä himmentää Maasta katsottuna eksoplaneetta, joka on noin Jupiterin kokoinen. Mutta se ei yksin voi selittää tähden valoisuuden outoja vaihteluja.

Eksplaneetta on planeetta, joka kiertää jotain muuta tähteä kuin Aurinkoa. Niitä on löytynyt vuodesta 1995 lähtien jo reilusti yli kolme tuhatta.

Näyttää siltä, ​​että joka kerran kun joku seuraa Tabbyn tähteä, se tarjoaa yhä oudompia piirteitä, sanoo Benjamin Montet Kalifornian teknologiainstituutista New Scientist -lehdelle.

Tähden valoisuuden oudon käytöksen havaitsi ensi kertaa Kepler-avaruusteleskooppi, jonka avulla Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa etsii eksoplaneettoja. Se on löytänyt jo satoja eksoplaneettoja. Lisäksi tutkittavana on tuhansia ehdokkaita.

Kepler seurasi noin sataatuhatta tähteä vuosina 2009–2013. Kun havaitun tähden valo hiipuu, on eksoplaneetta yleensä kulkenut tähden edestä.

Nämä valoisuuden vaihtelut peittävät enintään prosentin tähden valosta. Menetelmä on hyvin yleinen etsittäessä maailmankaikkeudesta eksoplaneettoja.

Tabbyn tähti poikkesi täysin havainnoista. Sen valoisuus väheni mitattaessa peräti 20 prosenttia.

Valoisuuden vaihtelu ei sopinut mihinkään tunnettuun jaksolliseen kaavaan. Niinpä tutkijat päättelivät, että mitattua valoisuuden muutosta ei voinut aiheuttaa normaalisti eteen tuleva eksoplaneetta.

Tähtitieteilijät ovat keksineet ilmiölle tukun vaihtoehtoisia selityksiä. Tabbyn tähti pääsi viime lokakuussa maailmalla otsikoihin, kun Pennsylvania osavaltion yliopiston tähtitieteilijä Jason Wright pohti, että valon vaihtelu olisi merkki ulkoavaruuden sivilisaatiosta.

Wright viittasi rakenteeseen, joka tunnetaan Dysonin kehänä. Siinä tarpeeksi kehittynyt sivilisaatio osaa hyödyntää lähintä tähteään valtaviin energiantarpeisiin.

Sivilisaatio rakentaisi tähden ympärille kehämäisen rakennelman. Palloa ehdotti ensiksi fyysikko Freeman Dyson jo vuonna 1960.

Sotkua tuli vain lisää, kun tähtitieteilijät tutkivat Tabbyn tähdestä otettuja vanhoja valokuvia vuosilta 1890–1989. Tähdestä on aikoinaan otettu yli 1 200 kuvaa. Ne paljastivat, että Tabbyn tähti on himmentynyt noin 15 prosenttia vuosisadan aikana.

Tähtitieteilijät Benjamin Montet ja Joshua Simon ovat yrittäneet tulkita Keplerin mittatietoja. He lähettivät tästä tutkimuksen tieteelliseen arxiv-verkkolehteen elokuun alussa.

He havaitsivat, että mittauksen ensimmäisen tuhannen päivän ajan Tabbyn tähden kirkkaus laski suunnilleen 0,34 prosenttia vuodessa. Seuraavan 200 päivän aikana tähden kirkkaus laski vielä 2,5 prosenttia ennen kuin valoisuus alkoi tasaantua.

Tähti näyttää siis himmentyneen kolmella tapaa. Sillä on nopeita valoisuuden laskuja, sitten sillä on lähihistoriassaan melko hidas valoisuuden vähentyminen. Ja sitten nopeahko valoisuuden lasku, joka toteutui aivan äsken.

”Emme ole löytäneet ajatuskulkua, joka selittäisi nämä kaikki kolme ilmiötä. Yhden tai kaksi voimme selittää”, ​​sanoo Montet New Scientistille.

Tähtitieteilijät eivät halua antaa tähden muuntumiselle kolmea eri selitystä.

”Olisimme tyytyväisiä, jos valoisuuden vaihteluun olisi vain yksi ainoa syy”, sanoo Simon.

Selityksiä valoisuuden vaihteluun on etsitty komeettaparvista, jotka vaikuttaisivat tähden näennäiseen kirkkauteen. Saman voisi tehdä tähtienvälinen aine, sen pölypilvet ja kaasut.

Laskujen mukana tähden ympärille tarvittaisiin satojatuhansia komeettoja, jos ne ainoastaan selittäisivät tähden kirkkauden vaihtelut.

Entä vieras sivilisaatio? Ensin kannattaa käydä luonnolliset selitykset läpi. Tästä on samaa mieltä myös Wright, joka ehdotti ensiksi vieraan älyn mahdollisuutta.

Nyt kannattaa vain seurata tähteä tiiviisti ja hankkia siitä lisää tietoa. Seuraamiseen kerättiin juuri joukkorahoituksella yli satatuhatta dollaria. Näin tähtitieteilijät saivat vuoden havaintoaikaa tähden seurantaan Las Cumbres -observatorioiden verkostosta ympäri maailmaa.

Toiveena on, että Tabbyn tähti himmenisi pian rajusti. Silloin useat verkon teleskoopit voisi kääntää sitä kohti.

Jos planeetan ylikulkua seurattaisiin monella aallonpituudella, voisi se auttaa hahmottamaan, mikä kaikki vaikuttaa tähden valoisuuteen.

• Planeetat

Kyykky on ihmisen luonnollinen lepoasento, mutta olemme unohtaneet, miten se tehdään – Näin kyykkääminen parantaa kehosi hyvinvointia

Arabimiehet eivät tasa-arvosta välitä, sanoi tutkimus ja riemastutti maahanmuuton vastustajat – mutta yksi arabimaa on poikkeus ja osoittaa, kuinka monimutkaista kaikki on

Sinisten oli tarkoitus heittää halla-aholaiset ulos perussuomalaisista – tekstiviestit kertovat kaaoksesta hajoavassa puolueessa

Vantaan lastensuojelun työntekijät: Oikeasti täällä on kaaos, vaikka muuta väitetään – ”Tässä puhutaan nyt kuusivuotiaista yrittämässä lyödä puukolla ikäistään”

Joonas Konstig kyllästyi yksivuotiaan kiukuttelua muistuttavaan käytökseensä, ja päätti ryhtyä opiskelemaan herrasmieheksi – lopputuloksena kirja joka jokaisen miehen kannattaisi lukea

Helsinki hävisi taiston Euroopan lääkevirastosta – Putosi ensimmäisellä äänestyskierroksella, Milano, Amsterdam ja Kööpenhamina loppukisassa

Maahanmuuttovirasto kehottaa käännytettyjä taiteilijoita vaihtamaan ammattiaan – ”Sinun on jatkossa mahdollista hankkia elantosi jollakin muulla tavalla”

Helsinkiläissairaala Husin ja Mehiläisen yhteisomistukseen – päätös jakoi Husin hallituksen kahteen leiriin

Synnytystukea antava suomalainen doula kertoo: Nämä neljä asiaa pitää korjata Suomen synnytyshoidossa pikaisesti, muuten perheet jäävät liian yksin

NFL-pelaaja osui Donald Trumpin kiukkuhermoon, nousi ylös Meksikon kansallislaulun ajaksi – vastaus herätti taas huolen presidentin prioriteeteista

New Yorkissa siskoni sopeutui hyvin joukkoon – Suomessa moni katsoo häntä kuin hänessä olisi jotain vikaa, ja se tuntuu pahalta

Maapallon pyöriminen hidastuu, tutkijat ennustavat ensi vuodeksi rajuja maanjäristyksiä – Helsingin yliopiston apulaisprofessori: ”Edelleenkään emme voi ennustaa, missä järisee”

Hyväosaiset omistavat yhteiskunnan, joka myötäilee heidän etuaan – siihen on yksi syy ylitse muiden

Donald Trump hermostui Kiinasta pelastetun koripalloilijan isän kommenteista – ”Olisi pitänyt jättää heidät vankilaan”

Tältä näyttää syrjäytyminen Suomen kartalla: Kruunupyyssä voidaan parhaiten, synkin tilanne on Äänekoskella – HS:n laskuri ja kartat kertovat, miten kotikuntasi nuorilla menee

Hygieniasta löytyy huomautettavaa sadoissa ravintoloissa Helsingissä – Katso hakukoneella, miten on kotikulmiesi ravintoloiden laita

Suvi Haimi kypsyi muovijätteen määrään kylpyhuoneessaan – syntyi uraauurtava keksintö, joka kiinnostaa jo kansainvälisiä kosmetiikkabrändejä

Hätähuuto ihmiskunnan tulevaisuuden puolesta, 15 000 tieteentekijää varoittaa joukkotuhosta – ”Pitkään jatkunut nopea väestönkasvu on syy moniin ekologisiin ja jopa yhteiskunnallisiin uhkiin”

”Kukaan älykäs ja kaunis nainen ei halua seurustella työttömän, kouluttamattoman miehen kanssa” – 28-vuotias Valtteri ja 26-vuotias Kharouf kertovat tarinansa syrjäytymisestä

Kolmevuotiaan lapsensa puukotuksesta epäillyn isän kuulustelut alkavat tiistaina, miehellä aiempaa rikostaustaa – Poliisi henkirikoksesta: ”Tapahtumia, joita ihmismieli ei meinaa käsittää”

Varaslähtö länsi­metroon: astu kyytiin ja kiidä tunnelissa 36 kilometriä idästä länteen – verkko­retki kuvaa reitin kuljettajan silmin ja esittelee jokaisen aseman 360-kuvalla

Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

Tuhat vuotta sitten valtava viikinkiarmeija vyöryi Suomeen ja sai selkäänsä hämäläisiltä – Näin kertoo taru, mutta mitä oikeasti tapahtui?

Husin toimitusjohtaja HS:n mielipidepalstalla: ”En ole koskaan nähnyt Suomen terveyspolitiikkaa niin sekaisin kuin nyt”