Tutkimus: Aknesta kärsineiden iho voi vanhentua muita hitaammin

Aknesta kärsineiden koehenkilöiden valkosolut olivat paremmin suojattuja iän tuomalta rapautumiselta.

Soluihin lisää ikää vetävät telomeerit ovat aknesta kärsivillä pidemmät kuin muilla, huomasivat brittitutkijat.

Kasvoilla kukkiva akne eli tulehtuneiden talirauhasten näppylävuoristo saa peiliin katsojan vaikertamaan. Ihotautilääkärit ovat kuitenkin huomanneet, että aknesta kärsineiden iho näyttää ikääntyvän muita hitaammin.

Rypyt ja muut vanhenemisen merkit ilmestyvät aknea sairastaneiden ihoon paljon myöhemmin kuin sellaisille, joilla ei ole ollut finniongelmaa.

Lontoon King’s Collegen tutkijat ryhtyivät selvittämään, mistä tämä voi johtua. He poimivat TwinsUK-kaksostutkimuksen rekisteristä 1 205 naista. Heiltä otettiin verikoe ja kysyttiin, kuinka moni heistä oli kärsinyt aknesta. Kävi ilmi, että neljäsosa.

Koehenkilöiden antamista verinäytteistä mitattiin sitten valkosolujen telomeereja. Ne ovat rakenteita, jotka suojaavat kromosomien kärkiä, hiukan samaan tapaan kuin muovituppi estää kengännauhojen päitä rispaantumasta.

Iän ja solujen jakaantumisen myötä telomeerit lyhenevät. Kun telomeerista tulee tarpeeksi lyhyt, solu ei jakaannu vaan kuolee.

Kingsin analyysi osoitti, että aknesta kärsineiden koehenkilöiden telomeerit olivat pidemmät kuin muilla. Heidän valkosolunsa olivat paremmin suojattuja iän tuomalta rapautumiselta.

Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että valkosolujen telomeerien pituus ennustaa biologista ikääntymistä. Ne ovat kytköksissä myös muiden elimistön solujen telomeerien pituuteen.

Tutkijat vertasivat myös erikseen samanikäisten kaksosten ihonäytteitä toisiinsa. Osalla oli tai oli ollut akne, toisilla ei. Geeneettinen analyysi osoitti, että akneihoisten solukuolemaa säätelevä geeni toimi vaimeammin kuin kirkasihoisten.

”Pidemmät telomeerit todennäköisesti selittävät osaltaan, miksi aknesta kärsinyt säästyy varhaiselta ihon vanhenemiselta”, toteaa tutkijaryhmään lukeutunut Veronique Bataille tiedotteessa. Myös ohjelmoituun solukuolemaan liittyvät mekanismit kietoutuvat asiaan, hän lisää.

Tutkijat korostavat, ettei analyysi osoita syy-yhteyttä vaan pelkän kytköksen aknen ja solujen ikääntymisen välillä. Tutkimuksen rajoite on myös se, että tiedot aknesta perustuivat koehenkilöiden omaan ilmoitukseen. Aineistossa ei myöskään ollut mukana miehiä.

Tutkimus löytyy Journal of Investigative Dermatologyn sivuilta.

• Ikääntyminen
  • Geenit
  • Iho

Juha Kärkkäinen palasi Yhdysvalloista muuttuneena miehenä – näin halpahallipatruuna radikalisoitui, ryhtyi yhteistyöhön uusnatsien kanssa ja rakensi ympärilleen vaikenemisen muurin

Älä keitä kahvia, leivo tai käy päiväkausiin suihkussa – HS kokosi ohjeet, mitä tehdä, jos epäilet kotona kosteusvauriota

Luokka oli villi, vaikea ja välitunneilla jopa tapeltiin – sitten opettaja kyllästyi häiriköiviin oppilaisiin ja teki keksinnön

Kuvia Suomesta 22: Emilia Kangasluoma kuvasi isoäitinsä arkea palvelutalossa

Uusnatseja vastustaneen mielen­osoituksen järjestäjä: Mielen­ilmaukseen osallistui tavallisia tamperelaisia, joita ei voi leimata ääri­vasemmistoksi

Sipilä vaati Väyrysen eroa keskustasta – Väyrynen vastaa: ”Paikallisyhdistyksen pitäisi erottaa, mutta Keminmaan keskustaseuran puheenjohtajana en aio ryhtyä toimenpiteisiin”

Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

Johtuuko masennuksen lisääntyminen siitä, että onnen korostaminen on mennyt överiksi?

Unkari sulkee kaikki turvapaikan­hakijat piikki­lankojen taakse – HS kuvasi helikopterilla parakki­leirit ja selvitti, mitä leireillä tapahtuu