Odotettavissa tulta ja tulikiveä

Tähdenlentoja tiedossa tuhansittain kolmen viikon päästä - leonidit tulevat

Runsaan kolmen viikon päästä, 17. marraskuuta on odotettavissa upeita tähdenlentoja, koska silloin maapallo osuu jälleen leonideina tunnettujen meteoroidien kiertorataan. Mutta vain odotettavissa: kukaan ei voi varmasti luvata ilotulitusta, sillä meteoroidien pääjoukko saattaa sittenkin livahtaa Maan ohi.

Meteoriparvi on seurausta komeetan jälkeensä jättämistä pienistä kivi- ja jäähiukkasista, meteoroideista, jotka ilmakehään joutuessaan aiheuttavat hehkuvan valovanan. Ilmakehän kitka kuumentaa suurella nopeudella avaruudesta tulevan kappaleen hehkuvaksi ja lopulta se höyrystyy.

Hehkuva ilma meteoroidin ympärillä näkyy lyhytaikaisena valoilmiönä. Tavallisesti meteoroidi höyrystyy kokonaan ilmalentonsa aikana, mutta joskus osia riittävän suuresta kappaleesta päätyy maanpinnalle. Näitä maahan saakka päätyneitä kappaleita kutsutaan meteoriiteiksi.

Leonidiryöppy nähty

vain silloin tällöin Ensimmäiset tiedot leonideista ovat säilyneet kiinalaisissa asiakirjoissa vuodelta 902. Seuraavan kerran tietoja tästä meteorisateesta on niinkin myöhään kuin vuodella 1799 jolloin preussilainen tutkimusmatkailija ja tiedemies Alexander von Humboldt yhdessä kumppaninsa Aimé Bonplandin kanssa teki havaintoja Venezuelan taivaalla näkyneestä runsaasta meteorisateesta.

Perimämieto kertoi myös 33 vuotta aikaisemmin 1766 Venezuelassa näkyneestä vastaavasta meteorisateesta.

Vuoden 1833 meteorimyrsky on ollut leonidien tunnetun historian voimakkaimpia. Bostonissa arvioitiin marraskuun 12.-13. päivien välisenä yönä havaitun jopa 250000 meteoria tunnissa.

Italialainen tähtitieteilijä Giovanni Schiaparelli osoitti vuonna 1866, että meteoriparvet ovat seurausta komeettojen jälkeensä jättämistä meteoroidivirroista. Leonidit ovat komeetta Tempel-Tuttlen jälkeensä jättämiä kiviä ja jäätä.

Komeetan löysivät Ernest Tempel ja Horace Tuttle vuonna 1866 ja sen kiertoajaksi laskettiin 33 vuotta 2 kuukautta. Seuraavan kerran sen piti ilmestyä Auringon lähettyville vuonna 1899, mutta sitä ei onnistuttu silloin havaitsemaan eikä seuraavankaan kohtaamisen aikaan 1930-luvun alussa.

40 toivetta

sekunnissa Komeetta pysytteli tutkijoiden ulottumattomissa aina vuoteen 1965 asti, jolloin sen jälleen havaittiin lähestyvän Aurinkokunnan sisäosia. Marraskuun 17. päivänä 1966 maapallo ohitti komeetan radan ja sen seurauksena Yhdysvaltain keski- ja länsiosissa havaittiin meteorimyrsky joka oli verrattavissa jopa vuoden 1833 meteorisateeseen. Huippuhetkinä laskettiin olevan näkyvissä jopa 40 meteoria sekunnissa.

Komeetta Tempel-Tuttle oli Aurinkoa lähinnä viime helmikuun lopussa. Tutkijat ja alan harrastajat ovat tehneet havaintoja leonidien kasvavista meteorimääristä muutaman vuoden aikana.

Emme voi tietää varmasti, kuinka voimakas meteorimyrsky marraskuun 17.-18. päivän välisenä yönä on tulossa, mutta sitä odotetaan innokkaasti.

Maa kohtaa meteorivirran noin kello 21.30 Suomen aikaan, jolloin Japani ja itäinen Kiina ovat kääntyneenä maapallon menosuuntaan ja kohtaamaan meteorivirran. Suomessa säteilypiste nousee horisontin yläpuolelle vasta noin tuntia myöhemmin mutta kaikkea toivoa meteorisateen näkymisestä ei kannata heittää.

Arviot maksimin ajankohdassa vaihtelevat kello 18.30 ja 22.30 välillä, joskin suurin osa arvioijista on kello 21 kannalla.

Maksimi kestää noin puolitoista tuntia, ja silloin kaukoidässä oletetaan nähtävän jopa 40000 meteoria tunnissa. Suomessa voitaneen havaita noin sata tähdenlentoa tunnin aikana.

Meteorisateen havaitsemiseksi kannattaa hakeutua avoimelle ja pimeälle paikalle heti pimeän laskeuduttua marraskuisen maiseman ylle.

Sään tosin täytyy olla kirkas, mikä voi olla liikaa vaadittu syksyn epävakaissa sääoloissa. Itätaivas on paras havaintosuunta, mutta jos meteoreja on paljon, ne varmasti pistävät silmään mistä suunnasta tahansa.

Jos sää ei kuitenkaan ole suosiollinen, ensi vuonna kannattaa yrittää uudelleen. Eräiden ennakkoodotusten mukaan runsain meteorimyrsky olisikin vasta vuoden kuluttua ja silloin otollisin paikka tehdä havaintoja on Eurooppa ja Pohjois-Afrikka.

Leonidit

nopeita Leonidit ovat hyvin nopeita sillä niiden kohtaamisnopeus Maan kanssa on noin 70 kilometriä sekunnissa. Meteorit ovat yleensä näkyvissä vain 0,5-1 sekuntia, mutta joukossa saattaa olla suurempiakin kappaleita joita voi seurata yli koko taivaankannen. Suurimmat räjähtävät jouduttuaan alempana tiheämpään ilmakehään. Väriltään ne ovat kirkkaan valkoisia, vihertäviä tai jopa sinertäviä.

Meteoroidivirran kohtaaminen Maan kanssa ei ole kovinkaan vaarallinen tapahtuma. Meteoroidien massa on yleensä gramman murto-osia ja vain hyvin harvassa on merkittävästi suurempia kappaleita. Silti niitäkin on runsaasti ja esimerkiksi satelliitin törmääminen hieman suuremman kappaleen kanssa on mahdollista vaikkakaan ei kovinkaan todennäköistä.

Silti satelliitteja omistavat yritykset ovat varautuneet mahdollisiin häiriöihin meteoroidivirran kohtaamisen aikana. Esimerkiksi Hubble-avaruuskaukoputki käännetään niin, että meteoroidivirta ei pääse putken sisälle vahingoittamaan kaukoputken tärkeintä osaa, pääpeiliä.

Maanpinnalle suurempia kivenmurikoita tuskin putoaa, sillä ilmakehä suojaa jopa kymmenmetrisiltä kappaleilta.

Kirjoittaja on tamperelainen insinööri ja tähtitieteeseen erikoistunut tiedetoimittaja.

Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

Walesilainen lammasfarmari äänesti brexitin puolesta, mutta nyt EU-ero vaarantaa koko elämäntyön: ”En koskaan halunnut kovaa brexitiä”

Valtiolla on käsissään huumekaupasta peräisin olevia bitcoineja miljoonien eurojen edestä – Valtiokonttori päättää tammikuussa, miten se suhtautuu kyseenalaiseen valuuttaan

Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

Egyptiläinen laulajatar söi musiikkivideolla banaania alusvaatteissaan – tuomittiin kahdeksi vuodeksi vankilaan siveettömyydestä

Espoo varautuu ongelmiin: Liikennekaaos uhkaa tammikuussa, kun länsimetron liityntäliikenne käynnistyy

Pakkasukon porttikielto on hyvä uutinen

Helsinki-Vantaan lentokenttä meni sekaisin: Laukkujensa etsijöitä kehotettiin tiistaina lähtemään pois ja palaamaan aamulla asiaan

Uusi Tähtien sota -elokuva The Last Jedi on niin hyvä, että se pääsee jo lähelle alkuperäistä trilogiaa

#Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta