Pistemittaus ei anna tarpeeksi tietoa

Veden laatu saattaa Suomen järvissä ja saaristossa vaihdella jyrkästi vesistön eri osissa. Siihen vaikuttavat muun muassa veden syvyys, rannan muoto ja erilaiset virtaukset sekä se, mistä ulkopuolinen kuormitus purkautuu vesistöön.

Veden laatua seurataan nykyisin pääasiassa pisteittäisillä havaintoasemilla. Niitä on järvillä noin 3000, rannikoilla noin 500 ja jokien varsilla noin 2000.

Seurannasta huolehtivat Suomen ympäristökeskus, alueelliset ympäristökeskukset sekä vesiensuojeluyhdistykset ja yksityiset konsultit. Vesinäytteistä määritetään laboratorioissa suuri joukko biologisia, kemiallisia ja fysikaalisia ominaisuuksia.

Pistemittaukset eivät kuitenkaan kata kaikkia alueita, eikä yksittäinen mittauspiste välttämättä kuvaa etenkään järvien ja saariston veden koko laatua.

Työvoiman kalleuden takia vesinäytteitä ei voida ottaa usein. Siksi nykyisin ei havaita tehokkaasti äkillisiä muutoksia vesien tilassa.

Lentokoneesta mittaavien spektrometrien käyttäminen on kallista. Ne soveltuvatkin vain suppeiden alueiden kartoittamiseen.

Juuri tässä kaukokartoittavat satelliittit tulevat avuksi.

Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

Helsinki-Vantaan lentokenttä meni sekaisin: Laukkujensa etsijöitä kehotettiin tiistaina lähtemään pois ja palaamaan aamulla asiaan

Egyptiläinen laulajatar söi musiikkivideolla banaania alusvaatteissaan – tuomittiin kahdeksi vuodeksi vankilaan siveettömyydestä

Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

Äärimmäisen vaikean My Summer Car -pelin suomalainen tekijä ansaitsi yli puoli miljoonaa euroa – Hittipeli on ”käytännössä tyhmää sekoilua kännissä”

Väitteet siitä, että presidenttipari ei kutsunut Linnan juhliin kulttuuriväkeä, ovat totaalista hölynpölyä

Uusi Tähtien sota -elokuva The Last Jedi on niin hyvä, että se pääsee jo lähelle alkuperäistä trilogiaa

Paloasema ilman sähköä Espoossa – Helsingissä piti tarkistaa, onko ratikka vielä kiskoilla vai ei

Erikoisen ”tappaja-ankan” fossiili löytyi Mongoliasta – dinosaurus oli niin erikoinen, että tutkijat epäilivät otusta väärennökseksi

#Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta