Tiede    |   TIEDON JYVÄT

Kohtu voi ohjata alkiota homouteen

Kanadalainen tuore tutkimus näyttää vahvistavan ajatusta, että homoseksuaalisuuden syyt ovat biologisia, eivät niinkään kulttuurisia tai sosiaalisia.

Professori Anthony Bogaert Brockin yliopistosta Kanadan Ontariosta tutkii 944 miestä, joista osa oli heteroja ja osa homoseksuaaleja. Osalla tutkituista oli biologinen veli eli yhteinen äiti, ja toisilla ei-biologinen veli, eli äitipuoli, tai mies oli adoptoitu.

Hän löysi yhteyden sen välillä, että mitä enemmän pojalla oli vanhempia veljiä, sitä varmemmin hän oli homoseksuaali. Yhteys toteutui vain, jos veljeksillä oli yhteinen biologinen äiti.

Jo aiemmin on tiedetty, että mitä enemmän pojalla on perheessä isompia veljiä, sitä todennäköisemmin hän päätyy homoseksuaaliksi.

Seksuaaliseen suntautumiseen ei vaikuttanut Bogaertin mukaan kuitenkaan ratkaisevasti se aika, jonka vanhemmat veljet viettivät kotona kasvaen samassa perheessä.

Jos kotikasvatus vaikuttaa veljeksillä, pitäisi ei-biologisten veljesten määrän ennustaa miehen seksuaalista suuntautumista. Mutta näin ei käynyt.

Tulokset viittaavat siihen, että kohtu vaikuttaa alkioon ennen syntymää. Yksi teoria on, että kohdun hormonien koostumus muuttuu sen mukaan, kuinka monta poikaa äiti on jo synnyttänyt.

Naisen kohtu voi pitää poika-alkiota enemmän vieraana, mikä aiheuttaisi immuunireaktion. Se taas vaikuttaisi pojan kasvamiseen ja tulevan vauvan aivoihin.

Tutkimus julkaistiin Yhdysvaltain tiedeakatemian julkaisusarjassa. Homojen oikeuksien järjestön edustaja sanoi Britanniassa, että nyt näyttäisi olevan uskottavaa aineistoa siitä, että homous määräytyy enemmän biologisesti kuin on niinsanottu elämäntapavalinta.

"Tämä vahvistaa käsitystä, että homoseksuaaleja pitäisi kohdella yhteiskunnassa tasavertaisesti, koska seksuaalisuus määräytyy syntymässä, kuten ihonväri." HS

Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

Walesilainen lammasfarmari äänesti brexitin puolesta, mutta nyt EU-ero vaarantaa koko elämäntyön: ”En koskaan halunnut kovaa brexitiä”

Kaaos jatkuu Helsinki-Vantaan lentokentällä: Finnair pyysi matkustajia varautumaan kentällä yöpymiseen, sillä hotellit ovat täynnä

Egyptiläinen laulajatar söi musiikkivideolla banaania alusvaatteissaan – tuomittiin kahdeksi vuodeksi vankilaan siveettömyydestä

Espoo varautuu ongelmiin: Liikennekaaos uhkaa tammikuussa, kun länsimetron liityntäliikenne käynnistyy

Ihminen tarttuu herkkuihin, kun elämä kaatuu päälle – ”Tunnesyöminen” on yleinen ilmiö, mutta sen voi saada kuriin yksinkertaisilla keinoilla

Pakkasukon porttikielto on hyvä uutinen

Erikoisen ”tappaja-ankan” fossiili löytyi Mongoliasta – dinosaurus oli niin erikoinen, että tutkijat epäilivät otusta väärennökseksi

#Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta