Tiede    |   Essee

Dinosauruksista on tehty virheitä viliseviä elokuvia – voisiko seuraava hurja tarina syntyä dinotutkijoiden riidoista?

Dinotutkimuksen hulluin episodi, luusodat, käytiin 1800-luvun lopussa Yhdysvalloissa. Edes kuolema ei meinannut panna pistettä tutkijoiden nokittelulle, kirjoittaa tiedetoimittaja Niko Kettunen esseessään.

Ihmisten suhteessa
dino­sauruksiin on aina ollut reilu ripaus fantasiaa. Ymmärtäähän sen: menneen ajan jättiläiset edustavat ihmisille kiehtovaa, vaarallista ja hallitsematonta voimaa, vähän kuin tarustojen hirviöt. Miten täällä on joskus voinut elää jotain tällaista?

Viimeksi fantasiasuonesta ammensi Jurassic Park -elokuvasarjan uusin osa, Jurassic World. Viime vuonna ensi-iltansa saanut dinosaurusseikkailu on historian neljänneksi tuottoisin elokuva.

Kun Michael Crichtonin kirjaan perustuva ensimmäinen Jurassic Park -elokuva ilmestyi 1993, se mullisti yleisön käsityksiä dinosauruksista. Populaarikulttuurin kuva dinosauruksista oli jämähtänyt 1900-luvun alun väärinkäsityksiin, ja dinosaurukset oli kuvattu usein hitaina, kömpelöinä örmyinä. Jurassic Parkissa ne olivatkin ketteriä, älykkäitä saalistajia.

Moni elokuvan yksityiskohta oli linjassa tieteen käsitysten kanssa. Esimerkiksi Tyrannosaurus rex saalisti vaaka-asennossa selkäranka ja häntä suorana eikä kävellyt pystyssä häntäänsä raahaten, kuten pitkään oli virheellisesti luultu. Elokuvan dinot myös saalistivat yöllä, kun pitkään niiden oli ajateltu olleen aktiivisia päivällä. Tässä elokuva oli itse asiassa jopa aikaansa edellä, sillä vakuuttavia todisteita eräiden dinosaurusten yöaktiivisuudesta saatiin vasta 2011.

Oli Jurassic Parkissa hirmuisia virheitäkin, ja tekijät ovat toistaneet niitä itsepintaisesti myös jatko-osissa. Kaikissa neljässä elokuvassa esiintyy esimerkiksi suurehkoja ja ketteriä Velociraptoreita – älykkäitä hurjimuksia, jotka osaavat avata ovia ja viestiä keskenään. Tutkimusten mukaan Velociraptorit olivat polvenkorkuisia pikkudinoja. Jurassic Worldissä nähdyt raptorit ovat pikemminkin Deinonychuksia, Velociraptoreiden lähisukulaisia – joskaan eivät täsmällisesti niitäkään. Michael Crichton myönsikin kutsuneensa jo kirjassaan otuksia tahallaan väärin, sillä Velociraptor vain kuulosti hienommalta.

Jurassic World irtautui rehellisimmin todellisuudesta selittämällä katsojalle, ettei nähtävien dinojen ole tarkoituskaan olla oikeita. Elokuvassa tutkijat luovat mielikuvituksellisia otuksia, sillä jurapuiston kävijät ovat jo kyllästyneet ”aitoihin” dinosauruksiin.

Dinosaurukset on tunnettu vasta alle kaksisataa vuotta, vaikka ihmiset ovat vuosituhansia miltei kompastelleet niiden luihin muun muassa Kiinan kuivilla tasangoilla ja Yhdysvaltojen Keskilännessä. Kun luita lopulta 1800-luvulla alettiin tutkia, olennoista tuli tiedemiehille äärimmäinen egon jatke. Fossiilien äärellä on käyty kamppailuita, joista saisi monin verroin hurjemman elokuvan kuin Hollywoodin 3d-kuvitelmista.

Kilpailu dinosaurusten ympärillä oli oikeastaan jatkoa tutkijoiden aiemmille mittelöille. Jo 1700-luvun lopulla kuuluisa ranskalainen luonnontieteilijä Georges Leclerc de Buffon oli solvannut itsenäistyviä Yhdysvaltoja väittämällä, että uuden maailman luonto on kaikin tavoin surkeampaa kuin Euroopassa. Thomas Jefferson, Yhdysvaltain tuleva presidentti ja tuolloinen Ranskan-suurlähettiläs, oli suivaantunut ja lähettänyt sotilaita Vermontin metsiin kaatamaan suuren hirvisonnin. Sille kiinnitettiin vielä toisen eläimen sarvet, jotta raato olisi näyttänyt mahdollisimman mahtipontiselta.

Buffon olisi varmasti ollut hiljaa, jos olisi tiennyt, millaisia petoja Amerikan tasangoilla oli oikeasti vaeltanut. Vähän myöhemmin amerikkalaiset luonnontieteilijät rakentelivat löytyneistä luista valtavaa luurankoa, jota he kutsuivat suureksi amerikkalaiseksi incognitumiksi – vasta myöhemmin selvisi, että kyseessä oli mammutti. Eläimen koko arvioitiin varmuuden vuoksi kuusi kertaa todellista suuremmaksi, sen päähän ruuvailtiin syöksyhampaita hurjiin asentoihin ja sille annettiin pelottavat kynnet, jotka tosiasiassa olivat peräisin lähistöltä löytyneestä jättiläislaiskiaisen fossiilista.

Yhdysvaltalaiset tutkimusretkeilijät William Clark ja Meriwether Lewis löysivät Keskilännestä pian myös dinosaurusten luita, mutta sitä ei vielä tajuttu. Ensimmäiset dinosaurukset tunnistettiin lopulta Englannissa vuonna 1824, ja William Buckland nimesi ensimmäisen muinaisen matelijan Megalosaurukseksi. Se oli noin seitsemän metriä pitkä ja painoi tonnin.

Dinosaurus-nimen keksi luonnontieteilijä Richard Owen 1842. Nimi tuli kreikan sanoista deinos sauros, mikä suomeksi kääntyi hirmuliskoksi. Se tosin on vähän harhaanjohtavaa: eiväthän dinosaurukset olleet liskoja vaan matelijoita.

Owen oli itsekin hirmuinen hahmo. Hän oli loistava tiedemies mutta myös pahansisuinen, jopa sadistinen mies, joka otti kunnian muiden töistä eikä hävennyt tahrata edesmenneidenkään kilpailijoidensa mainetta. Tietokirjailija Bill Bryson on sanonut, että Owen oli ainoa ihminen, jota Charles Darwin ikinä vihasi.

Yhtä kaikki, Owen oli mukana perustamassa ”Jurassic Parkia” jo kauan ennen elokuvia, vuonna 1854. Lontoon Crystal Palacen puistoon rakennettiin näyttely, jossa kansa sai ihmetellä kymmeniä eläväisen näköisiä hirmuliskoveistoksia. Niiden ulkonäkö tosin perustui pikemminkin arvauksiin kuin tietoon. Puiston avajaisiin saapui 40 000 ihmistä – saman verran kuin Jurassic Worldilla oli katsojia ensi-iltaviikonloppuna Suomessa. Dinosauruksista tuli populaarikulttuuria siis jo viktoriaanisella ajalla.

Dinosaurustutkimuksen hulluin episodi, luusodat, koettiin Yhdysvalloissa 1800-luvun lopulla. Paleontologit Othniel Marsh ja Edward Cope kilpailivat Keskilännen fossiilikentillä verisesti siitä, kumpi löytää enemmän uusia dinosauruslajeja. Samalle apajalle sattuessaan heidän työmiehensä heittelivät kiviä toistensa niskaan ja jopa tuhosivat fossiileja, jotteivät ne olisi päätyneet kilpailijan käsiin.

Ei tiedetä, mistä Copen ja Marshin vihanpito lähti, mutta lopulta kumpikin ajautui vararikkoon käytettyään omaisuutensa kalliisiin retkiin ja toisen julkiseen mustamaalaamiseen.

Luusodilla oli kuitenkin valtava merkitys paleontologialle. Cope ja Marsh tunnistivat yhteensä 136 uutta dinosauruslajia, joukossa melkein kaikki tutuimmat lajit, kuten Stegosaurus, Brontosaurus ja Triceratops. Aiemmin Yhdysvalloissa oli nimetty vain yhdeksän lajia.

Cope ja Marsh työskentelivät kuitenkin niin hätäisesti, että vain osa miesten löydöistä on enää voimassa. He esimerkiksi ”löysivät” saman dinosauruksen 22 kertaa ja luokittelivat sen aina uudeksi lajiksi. Cope kokosi Elasmosaurus-kalaliskon väärin päin niin, että pää nökötti hännän kärjessä. Marsh puolestaan päätteli virheellisesti, että Stegosauruksella olisi ollut kahdet aivot, sillä sen lantiossa oli selkärangan vieressä suuri ontelo, jonka merkitystä ei vieläkään tiedetä. Toisia aivoja siellä ei kuitenkaan ollut, mutta tähän väärinkäsitykseen ”haara-aivoisesta” Stegosauruksesta törmäsi dinosauruskirjoissa vielä 1990-luvulla.

Edward Cope ei antanut edes lähestyvän kuolemansa panna pistettä nokittelulle. Viimeisenä haasteenaan hän ilmoitti lahjoittavansa kallonsa tieteelle ja vetosi Marshia tekemään samoin, jotta heidän aivonsa voitaisiin mitata. Tuohon aikaan uskottiin, että aivojen koko on suoraan verrannollinen älykkyyteen. Asia ei ratkennut, sillä Marsh kieltäytyi haasteesta. Cope kuoli 1897, Marsh pari vuotta myöhemmin.

Cope oli miehistä lopulta huomattavasti tuotteliaampi. Hän julkaisi yli 1 400 tieteellistä artikkelia ja kuvaili 1 300 uutta fossiilia. Vain murto-osa näistä oli dinosauruksia, sillä Cope oli kiinnostunut muistakin muinaisista eläimistä.

Luusodan voitti kuitenkin Marsh. Hän löysi 80 uutta dinosauruslajia, kun Copen nimiin kirjattiin 56.

Othniel Marsh keksi myös aikanaan asian, jonka todistamiseen kului tieteeltä lähes sata vuotta. Hän päätteli, että linnut ovat kehittyneet dinosauruksista. Tämä on yksi eläintieteen suurista havainnoista, ja nykyään asiasta vallitsee tutkijapiireissä yksimielisyys.

Tästä päästään takaisin yhteen Jurassic Park -sarjan räikeimmistä virheistä. Elokuvien ”Velociraptorien” pitäisi sekä olla kalkkunan kokoisia että niillä pitäisi olla värikäs höyhenpeite. Ensimmäisen selkeästi höyhenpeitteisen dinosauruksen fossiili tosin löydettiin vasta 1990-luvun puolivälissä, ensimmäisen Jurassic Park -elokuvan jo pyörittyä teattereissa.

Nykytiedon mukaan linnut kehittyivät teropodeiksi kutsuttujen kaksijalkaisten dinosaurusten alalahkosta, johon kuuluivat paitsi nuo raptorit myös hirmuliskojen kuningas Tyrannosaurus rex. Nykytiedon valossa näyttää siltä, että jopa T. rexillä saattoi olla jonkinlaiset höyhenet. 67–65 miljoonaa vuotta sitten elänyt hurja T. rex on evoluution puussa lähempänä Kauppatorin lokkia kuin vaikkapa Stegosaurusta, 140 miljoonaa vuotta sitten elänyttä kasvissyöjäjättiläistä.

Monet elokuvissa kuvatut hirmuliskot eivät todellisuudessa eläneet rinnakkain, sillä dinosaurusten valtakausi kesti 150 miljoonaa vuotta. Siinä ajassa uusia lajeja kehittyi ja toisia hävisi. Muinaiset lentoliskot ja kalaliskot eivät myöskään olleet dinosauruksia, vaan oma lahkonsa eläinkunnassa. Lisäksi hirmuliskoja oli kaiken kokoisia aina rotan kokoisista Parvicursoreista valtaviin Argentinosauruksiin, suurimpiin koskaan eläneisiin maaeläimiin.

Avoin kysymys on yhä se, miten dinosaurukset säätelivät ruumiinlämpöään. Ne olivat ilmeisesti lämminverisiä, kuten nisäkkäätkin. Ne saattoivat myös olla jotain tasa- ja vaihtolämpöisen eläimen väliltä. Ne eivät siis olisi pystyneet täysin säätelemään ruumiinlämpöään, kuten me nisäkkäät, mutteivät olleet täysin ympäristön armoillakaan, kuten kylmäveriset matelijat.

Maailman museoissa on häkellyttävät fossiilikokoelmat, ja Jurassic Park -elokuvatkin ovat mokistaan huolimatta viihdyttäviä. Mutta jos haluat nähdä oikean, elävän dinosauruksen, riittää, kun laitat pihalle lintulaudan. Siihen ne Tyrannosauruksen sukulaiset pian liihottelevat ahmimaan talipalloa.

Kirjoittaja on tiedetoimittaja. Kirjoitus on ilmestynyt alun perin HS Teema -lehden tiedenumerossa. Lisätietoja lehdestä löydät osoitteesta HS.fi/teema.

• Dinosaurukset
  • Jurassic Park
  • Jurassic World

”Ota poikasi kainaloon” – Jos haluat kasvattaa pojan, joka ei ahdistele, yksi keino on lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan ylitse muiden

Miten terve, koulutettu ja menestyvä nainen voi uupua jopa ennen kuin täyttää 30?

”Jätä avaimet tuohon. Kiitos ja hei” – Työpsykologi Hanna Poskiparta sai nuorena yllätyspotkut unelmatyöstään, mutta oppi samalla paljon olennaista työyhteisöstä