Auringonvalo saa elimistön ihonalaisia T-puolustussoluja liikkeelle

Hoito sinisellä valolla voisi lisätä potilaan vastustuskykyä.

Auringonvalo näyttää saavan elimistön T-soluja liikkeelle. T-solut suojaavat ihmisen elimistöä taudeilta ja säätelevät elimistön puolustusta taudinaiheuttajia vastaan.

Löytö viittaa siihen, että kehon suurin elin iho on koko ajan varuillaan. Monet mikrobit kun voivat pesiä iholla.

Auringonvalo valmistaa ihmiselle D-vitamiinia, se on tiedetty pitkään. Nyt tiedetään ehkä toinen hyvä syy saada tarpeeksi aurinkoa.

Aurinko energisoi elimistön t-soluja, mutta eri tavalla kuin elimistö valmistaa D-vitamiinia, sanovat Georgetownin yliopiston lääketieteen tutkijat Yhdysvalloissa. He kertovat löydöstään Nature-tiedelehden julkaisussa, jonka nimi on Scientific Reports.

Tukijat löysivät, että pienikin määrä erityisesti Auringon sinistä valoa saa elimistön T-solut liikkumaan nopeammin. Se on ensimmäinen ihmisen soluryhmistä, jonka tiedetään liikkuvan nopeammin auringonvalon vaikutuksesta.

”T-solujen pitää päästä paikalleen tekemään työtään eli auttamaan muita soluja, joihin on iskenyt taudinaiheuttajaa, ja kehittää niihin vastaus”, sanoo vanhempi tutkija, Gerard Ahern, Georgetownin farmakologian laitoksesta verkkolehti Science Dailylle.

”Tiedämme, että sininen valo pääsee verinahkaan asti”, hän sanoo. Verinahka on ihon pintakudoksen ja orvaskeden alla. Nämä T-solut voivat liikkua verenkierron mukana koko kehossa.

D-vitamiinin tuotantoon elimistö tarvitsee ultraviolettia valoa. Se voi myös edistää ihosyöpää eli myös melanoomaa. Sininen valo auringosta tai erityisistä lampuista on turvallisempaa.

Tutkitut T-solut eivät olleet ihon T-soluja. Tutkijat eristivät tutkimansa solut hiiren solujen viljelmästä ja ihmisen verestä. Kuitenkin tutkijat tietävät, että ihon T-soluja on ihmisessä paljon. Niitä on iholla esimerkiksi kaksi kertaa se määrä, jonka tiedetään liikkuvan verenkierrossa.

Tutkijat selvittivät myös, kuinka sininen valo saa T-solut liikkeelle jäljittämällä sitä molekyylistä polkua, jonka valo aktivoi.

T-soluissa liikkuvuus lisääntyy vetyperoksidin synteesissä, joka avaa elimistössä polun soluille. Se lisää T-solujen liikkuvuutta.

Vetyperoksidi on yhdiste, jota valkoiset verisolut vapauttavat myös silloin, kun ne aistivat taudinaiheuttajan. T-soluja on veren valkosoluissa. Se tappaa bakteereja ja hälyttää immuunijärjestelmän elimistön puolustukseen.

”Nyt tiedämme että vetyperoksidi saa T-solut siirtymään vahinkopaikalle”, Ahern kertoo.

Jos sininen valo tarjoaa T-soluille vain hyötyä, voisi Ahernin mukaan olla järkevää tarjota potilaille sinistä valohoitoa. Se voisi edistää potilaan vastustuskykyä.

• immuunipuolustus

Espoolaiset Vaahtorannat rohkaistuivat rakentamaan kotiinsa valtavan näköalaikkunan – sitten huippupoliitikko puuttui peliin, ja ikkunan alle raivataan luontopolku

Venäjä myönsi ”äärimmäisen korkeat” radioaktiiviset saastelukemat

Kun Luhta julkisti suunnittelemansa olympia-asut, niitä haukuttiin ”vahvoissa ja ala-arvoisissa viesteissä” karmeimmiksi koskaan – ”Suunnittelijat ottivat palautteen raskaasti”

Kyykky on ihmisen luonnollinen lepoasento, mutta olemme unohtaneet, miten se tehdään – Näin kyykkääminen parantaa kehosi hyvinvointia

Arabimiehet eivät tasa-arvosta välitä, sanoi tutkimus ja riemastutti maahanmuuton vastustajat – mutta yksi arabimaa on poikkeus ja osoittaa, kuinka monimutkaista kaikki on

Joonas Konstig kyllästyi yksivuotiaan kiukuttelua muistuttavaan käytökseensä, ja päätti ryhtyä opiskelemaan herrasmieheksi – lopputuloksena kirja joka jokaisen miehen kannattaisi lukea

Näin toimii suomalaistutkijoiden keksimä malaria-ansa –Hyttyskatiska sai muodon Madonnan rintaliiveistä

Vantaan lastensuojelun työntekijät: Oikeasti täällä on kaaos, vaikka muuta väitetään – ”Tässä puhutaan nyt kuusivuotiaista yrittämässä lyödä puukolla ikäistään”

Puhun rallikiinaa, ja aluksi se hävetti hirveästi – kunnes huomasin, ettei kukaan paheksu aksenttiani paitsi toiset suomalaiset

Matkapuhelinverkko pätkii pää­kaupunki­seudulla useimmin Vantaalla – Laaja selvitys kertoo, miten verkko toimii koti­kaupungissasi

Hyväosaiset omistavat yhteiskunnan, joka myötäilee heidän etuaan – siihen on yksi syy ylitse muiden

New Yorkissa siskoni sopeutui hyvin joukkoon – Suomessa moni katsoo häntä kuin hänessä olisi jotain vikaa, ja se tuntuu pahalta

Tältä näyttää syrjäytyminen Suomen kartalla: Kruunupyyssä voidaan parhaiten, synkin tilanne on Äänekoskella – HS:n laskuri ja kartat kertovat, miten kotikuntasi nuorilla menee

Amsterdam saa himoitun Euroopan lääkeviraston, Helsinki putosi heti skandaalimaisella viiden pisteen tuloksella – Vapaavuori hämmästyi: ”Maamme on heikosti tunnettu”

Sinisten oli tarkoitus heittää halla-aholaiset ulos perussuomalaisista – tekstiviestit kertovat kaaoksesta hajoavassa puolueessa

Hätähuuto ihmiskunnan tulevaisuuden puolesta, 15 000 tieteentekijää varoittaa joukkotuhosta – ”Pitkään jatkunut nopea väestönkasvu on syy moniin ekologisiin ja jopa yhteiskunnallisiin uhkiin”

Suvi Haimi kypsyi muovijätteen määrään kylpyhuoneessaan – syntyi uraauurtava keksintö, joka kiinnostaa jo kansainvälisiä kosmetiikkabrändejä

Varaslähtö länsi­metroon: astu kyytiin ja kiidä tunnelissa 36 kilometriä idästä länteen – verkko­retki kuvaa reitin kuljettajan silmin ja esittelee jokaisen aseman 360-kuvalla

Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

Tuhat vuotta sitten valtava viikinkiarmeija vyöryi Suomeen ja sai selkäänsä hämäläisiltä – Näin kertoo taru, mutta mitä oikeasti tapahtui?

Husin toimitusjohtaja HS:n mielipidepalstalla: ”En ole koskaan nähnyt Suomen terveyspolitiikkaa niin sekaisin kuin nyt”