Dna:han lisättiin täysin uudet kirjaimet X ja Y – niiden avulla eliöihin voitaisiin lisätä piirteitä, joita ei esiinny luonnossa

Yleensä dna-ketju koostuu vain neljästä erilaisesta emäksestä: A, G, T ja C. Nyt tutkijat onnistuivat lisäämään ketjuun kokonaan uuden emäsparin.

Amerikkalais-kiinalais-ranskalainen ryhmä on onnistunut lisäämään E. coli -bakteerin dna:han uuden emäsparin. Näin tutkijat onnistuivat luomaan osaksi keinotekoisen elävän olennon.

Kaikkien eliöiden geneettinen informaatio on pakattuna nelikirjaimiseen dna-koodiin. Dna-ketju koostuu neljästä emäksestä: adeniinista, guaniinista, sytosiinista ja tymiinistä, jotka asettuvat erilaisiin järjestyksiin.

Emäksiä merkitään usein kirjaimilla A, G, C ja T. Niistä A ja T asettuvat aina pariksi, samoin C ja G. Tietyissä järjestyksissä emäsparit tuottavat erilaisia proteiineja, joihin elämä kaikissa muodoissaan perustuu.

Tutkijat onnistuivat jo vuonna 2014 liittämään E. coli -bakteerin dna:han uudenlaisen emäsparin X ja Y. Sen jälkeen bakteeri kuitenkin kasvoi heikosti. Lisäksi uusi emäspari karsiutui ennen pitkää dna:sta solun jakautuessa ja dna:n kopioituessa.

Nyt tutkijat onnistuivat parantamaan ratkaisevasti solujen jakautumista ja uuden emäsparin pysyvyyttä niissä.

He vahvistivat kopioiden oikolukua uudella, geenien tarkan editoinnin mahdollistavalla Crispr-Cas9-työkalulla. Sen avulla he määräsivät tuhottaviksi selaiset solut, joiden dna:sta X ja Y olivat pudonneet.

Näin X ja Y säilyivät bakteerin dna-juosteessa:ssa vielä 60 kopioitumiskierroksen jälkeen.

Muun kohentelun ansiosta bakteerin kasvu hidastui vain vähän verrattuna muuntelemattomaan kantaan.

Tutkijat sanovat tutkimusartikkelissa Pnas-lehdessä onnistuneensa luomaan osin keinotekoisen elämänmuodon, joka on vakaa.

Ryhmä kirjoittaa, että saavutuksen pohjalta on mahdollista pyrkiä lisäämään eliöihin sellaisiakin piirteitä, joita ei esiinny missään luonnossa.

Uudet kirjaimet lisäävät myös dna:n kapasiteettia tietovarastona.

Tutkijaryhmän jäsen professori Floyd Romesberg korosti kuitenkin nettijulkaisu Science Dailyssa, että koe on tehty vain yksisoluisessa eliössä. Suoria sovelluksia on hänen mukaansa tässä vaiheessa nolla.

• Dna

Luokka oli villi, vaikea ja välitunneilla jopa tapeltiin – sitten opettaja kyllästyi häiriköiviin oppilaisiin ja teki keksinnön

Juha Kärkkäinen palasi Yhdysvalloista muuttuneena miehenä – näin halpahallipatruuna radikalisoitui, ryhtyi yhteistyöhön uusnatsien kanssa ja rakensi ympärilleen vaikenemisen muurin

Kuvia Suomesta 22: Emilia Kangasluoma kuvasi isoäitinsä arkea palvelutalossa

”Seksuaalinen ahdistelu on ihanaa”, sanoi venäläinen näyttelijätär – naisten oikeuksien puolustaminen ei ole muotia Venäjällä

Lauri Markkanen iski toisessa NBA-pelissään tupla-tuplan – ”Hänellä on mahdollisuus tulla todella, todella isoksi tässä liigassa”

Unkari sulkee kaikki turvapaikan­hakijat piikki­lankojen taakse – HS kuvasi helikopterilla parakki­leirit ja selvitti, mitä leireillä tapahtuu

Yksitoista kertaa vankilaan joutunut Tommi koki ennen olevansa ”aikuisten lastentarhassa” – Vankien olot muuttuvat yhä vapaammiksi

Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

Michael Monroe käyttäytyi 30-vuotisjuhlakeikallaan taas sopimattomasti, ja hyvä niin – Illan erikoisvieraat olivat todellinen antikliimaksi

Amfetamiinista tuli nopeasti Joukon lempihuume, ja sen jälkeen huuruista elämää kesti yli 20 vuotta – tällainen oli 1970-luvun huume-Helsinki

Laulaja Tomi Metsäketo sai potkut Tähdet, tähdet -ohjelmasta häirintäkohun takia – Pyytää anteeksi ”typerää käytöstä” ja vetoaa omaan vauhtisokeuteensa

”Enää ei ole yhdentekevää, minkä näköisissä vaatteissa lapsi kulkee päiväkodissa”, sanoo menestyvän lastenvaatebrändin luonut Marjut Rahkola

Poliisi otti neljä ihmistä kiinni mielen­osoituksissa Tampereella – uusnatseja ja poliisia kohti heitettiin paukkupommeja

Haaveeni olisi tehdä työtä, hankkia asunto ja perustaa perhe, mutta tähän Suomi ei anna mahdollisuutta

Useita ihmisiä haavoittui veitsihyökkäyksessä Münchenissä, epäilty otettu kiinni – Poliisin mukaan kyse ei ole terrorismista

Jenna Lehtonen tekee ulkomaanmatkan lähes joka kuukausi, Pirkko Schildt on käynyt 113 maassa – Miksi osa meistä tahtoo olla jatkuvasti liikkeessä?

”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti