Tässä ovat maailman vanhimman kasvimaisen eliön jäänteet

Ruotsalaisten löytämä punalevä eli 1,6 miljardia vuotta sitten.

Ruotsin luonnonhistoriallisen museon tutkijat uskovat löytäneensä maailman vanhimman kasvimaisen eliön jäänteet.

Löytöä nimitetään kasvimaiseksi eikä kasviksi, sillä fossiilista tunnistettu laji kuuluu punaleviin, joiden paikasta kasvikunnan jäseninä kiistellään.

Löytö tehtiin intialaisesta fossiilista, johon oli kivettynyt muinoin merenpohjaan kasautuneita sinileviä. Niiden joukosta tutkijoiden silmiin pilkisti myös toisenlaisia, punaleville tyypillisiä solurakenteita. Jäänteet ovat 1,6 miljardin vuoden ikäisiä eli 0,4 miljardia vuotta vanhempia kuin vanhimmat tähän asti löydetyt kasvimaiset fossiilit.

”Näin muinaisesta materiaalista ei voi olla sataprosenttisen varma, sillä dna:ta ei ole jäljellä, mutta piirteet sopivat aika hyvin punalevän morfologiaan ja rakenteeseen”, sanoo museon paleoeläintieteen emeritusprofessori Stefan Bengtson tiedotteessa.

Kaikkein vanhimmat elonmerkit maapallolla ovat suunnilleen tuplasti vanhempia. Varhaisimmilla yksisoluisilla eliöillä ei ollut edes tumaa eikä monia muita soluelimiä.

Suuremmat, punalevien kaltaiset monisoluiset eliöt yleistyivät vasta paljon myöhemmin, arviolta 0,6 miljardia vuotta sitten. Sitä on pidetty silmälle näkyvän elämän alkuna.

Tutkijat hahmottivat sinilevien joukosta ensin rihmamaisia punaleviä. Kun tohtoriopiskelija Therese Sallstedt jatkoi fossiilin tarkastelua, hän havaitsi riemukseen myös toisenlaisia, pulleita punalevän muotoja.

”Innostuin niin, että minun piti kävellä kolme kertaa rakennuksen ympäri ennen kuin menin kertomaan ohjaajalleni, mitä olin nähnyt”, hän kertoo.

Leväsoluista erottui muun muassa hiutaleita, joita tutkijat pitävät rodoplasteina eli punalevien vastineina vihreiden kasvien viherhiukkasille eli kloroplasteille. Ne hoitavat yhteyttämisen ja valmistavat sen sivutuotteena happea.

Ruotsalaisen tutkimuksen julkaisi biologiaan erikoistunut tiedelehti Plos Biology.

• Elämän alku