Hyönteismakkaran popsiminen parantaisi ruokaturvaa – ”Nykyisten proteiininlähteiden ekologisuus ja huoltovarmuus eivät ole kestävällä pohjalla”

Ennen ensi vuotta hyönteisiä ei saa myydä ravinnoksi. Kieltoa kierretään myymällä niitä ”somisteiksi”.

Maistuu viileänä pliisulta. Purutuntuma hiukan jauhomainen, kuten suomalaisessa lenkkimakkarassa usein.

Silti kyse on ilmeisen hurjasta tavarasta: osa paikalla olijoista kieltäytyy maistamasta. Kaupassa tätä ei saisi myydä lainkaan.

Syynä on makkaran raaka-aine. 15 prosenttia reseptin sianlihasta on korvattu sirkoilla, tarkemmin ottaen sirkoista jauhetulla sirkkajauholla. Kokonaisuudessaan sirkkaa on makkarasta 6,4 prosenttia.

Ällötyksen on pakko syntyä mielikuvien tasolla, sillä makkaraa mutustellessa massan alkuperää ei voi mitenkään arvata.

Mutta silti. Tässä sitä syödään hyönteisiä, joita Luonnonvarakeskus Luke tarjoilee toimittajille suunnatuilla ruokamessuilla. Miksi ihmeessä?

Proteiini on ihmisille ja eläimille elintärkeää, mutta nykyisten proteiininlähteidemme huoltovarmuus ja ekologisuus eivät ole kestävällä pohjalla”, Luken messutiedotteessa sanotaan.

Huoltovarmuus tarkoittaa, että elintarvikkeiden saanti on turvattu kriisin sattuessa tai jonkin tuotteen tuonnin estyessä.

Lukessa on menossa hanke, jonka visiona on turvata suomalaisten proteiininsaanti ekologisesti muun muassa kotimaisen hyönteistuotannon avulla.

”Emme muutu kokonaan hyönteissyöjiksi, mutta tulevaisuudessa ne voisivat olla yksi raaka-aine muiden joukossa”, sanoo Luken johtava tutkija Anne Pihlanto.

Ennen muuta Pihlanto toivoisi hyönteisten korvaavan soijaa – sekä ihmisravinnossa että eläinten rehussa.

”Soija on tuontitavaraa ja sen tehoviljely aiheuttaa ympäristöongelmia.”

Kotieläintuotannossa käytetään rehuun lisättävää täydennysvalkuaista, josta vain noin 15–20 prosenttia on kotimaista. Kotimaisten proteiinilähteiden tuotanto parantaisi ruokaturvaa ja huoltovarmuutta.

Hyönteisruokayrittäjä, Nordic Insect Economy -yrityksen perustaja Santtu Vekkeli näkee hyönteisravinnossa enemmän kuin pelkän proteiinilähteen.

”Hyönteisten yleiset ravitsemusarvot ovat hyviä. Hyvänä esimerkkinä tästä on B12 vitamiini, jota hyönteisruoassa on 16-kertainen määrä esimerkiksi sian­lihaan verrattuna.”

Silti elintarviketieteiden kandidaatti Vekkelikin näkee hyönteiset ennen muuta ravintolähteiden monipuolistajana.

”Optimikäytössään ne ovat täydentävä järjestelmä kasviproteiineille ja muille ympäristöystävällisille proteiinilähteille.”

Alkuvaiheessa Vekkeli uskoo hyönteisten yleistyvän rehukäytössä. Tulevaisuudessa hän toivoisi ihmisten siirtyvän syömään suoraan hyönteisiä. Näin päästöjä aiheuttava välivaihe, tuotantoeläimet, jäisi tarpeettomaksi.

Hän arvelee, että suurin osa hyönteisistä nautittaisiin soijajauheen kaltaisen raaka-aineen muodossa. Ruokailija ei välttämättä edes ajattelisi mitä syö.

Hyönteisruoan kannattajat vertaavat mieluusti hyönteisten ilmastokuormitusta nautoihin ja sikoihin. Se saa hyönteiset näyttämään hyvin ympäristöystävällisiltä.

Muihin proteiinilähteisiin verrattuna tilanne ei ole yhtä selkeä. Luonnonvarakeskuksen tutkija Katri Joensuu on juuri tehnyt aiheesta kirjallisuuskatsauksen, jonka perusteella jauhomatojen kasvatuksen ilmastovaikutus on proteiinikiloa kohden suunnilleen sama kuin kananmunien, kananlihan ja soijan.

Joensuu kuitenkin korostaa, että tutkimuksia on tähän mennessä julkaistu vähän eikä analyysi kerro kaikkea. Vertailtaessa hyönteisiä ja soijaa pitää muistaa, että metsien hakkuu soijan viljelyyn tuhoaa Brasiliassa sademetsää ja biodiversiteettiä.

Hyönteisten kohdalla ei ole vastaavaa ongelmaa, jos niille ei syötetä soijaa. Tutkimuksen lähtöoletuksena oli tilanne, jossa jauhomadoille syötettiin jo itsessään ihmisravinnoksi kelpaavaa viljasekoitusta. Se tuotti 60 prosenttia ilmastokuormasta.

Jos vilja korvattaisiin jollain nyt jätteeksi jäävällä sivutuotteella, kuorma pienenisi selvästi.

Vekkeli on samoilla linjoilla.

”Yksi hyönteisten hyvistä puolista on, että niiden ravinnoksi voidaan hyödyntää esimerkiksi rehukasvien korsia ja puiden lehtiä, jotka jäävät nykyisellään maatumaan. Tämä pienentäisi ympäristöjalanjälkeä selvästi.”

Kasvaessaan hyönteiset vaativat myös lämpöä, joka muodosti vertailussa noin kolmanneksen ilmastokuormituksesta. Lisäksi tarvitaan sähköä tuotantolaitoksen ylläpitoon.

Tässäkin on Vekkelin mukaan saavutettavissa selviä edistysaskelia. Hänen yrityksenä liike­ideana on kehittää hyönteistenkasvatuslaitoksia.

”Olemme kehittäneet järjestelmän jossa hyönteiset lämmittävät oman kasvatusyksikkönsä lähes koko kasvatuskierron ajan. Vain kosteuden hallinta, automatiikka ja valaistus tarvitsevat energiaa”, Vekkeli kertoo.

Kasvatuksesta tulee nestemäisiä päästöjä tulee vain tilojen pesemisestä. Hyönteisten omat jätökset ovat kuivaa hiekkamaista tuotetta.

Hyönteiset kuluttavat vain vähän vettä. Osa lajeista ei tarvitse juomavettä ollenkaan.

Toistaiseksi hyönteisruoan tiellä on yksi iso mutta. Hyönteisten myydä ihmisten ruoaksi tai rehuksi on Euroopan unionissa kiellettyä. Luonnovarakeskus saa maistattaa makkaraansa medialla, mutta kaupitella sitä ei saa.

Vaikka hyönteisiä ei saa myydä ravinnoksi, lakia kierretään myymällä paahdettuja hyönteisiä ”keittiösomisteina”, joita ei ole mainostekstien mukaan tarkoitettu syötäväksi.

Samalla myyjä vetäytyy kaikesta vastuusta, jos joku somistehyönteisiä syövä saa vaikka ruokamyrkytyksen.

Tilanne voi kuitenkin pian muuttua. Euroopan unionin uusittu uuselintarvikeasetus tulee voimaan vuodenvaihteessa. Sen jälkeen eri hyönteislajeja voidaan hakea ruokakäyttöön.

Vekkeli on mukana hankkeissa, joissa lupia haetaan ainakin jauhopukille ja kakstäpläsirkalle.

Läpihuutojuttu lupien saaminen ei kuitenkaan ole, huomauttaa VTT:n tutkija ja Euroopan elintarvikeviranomaisen EFSA:n jäsen Maria Saarela.

”Tuottajien täytyy esimerkiksi esittää ratkaisut siihen, mitä hyönteisille voi syöttää ja miten kuolleet hyönteiset erotellaan elävistä ennen teurastusta.”

Hyönteisten ulosteita ei myöskään saa päätyä ravintoon. Hyönteisruoan pitää olla ihmisille ja eläimille yhtä turvallista kuin muunkin.

Saarelakin uskoo silti ratkaisujen löytyvän.

Mutta entäpä eettinen puoli. Voisiko vegaani tai eläinten oikeuksien puolustaja syödä hyönteisruokaa hyvällä omallatunnolla?

Filosofi Elisa Aaltola Itä-Suomen yliopistosta on tutkinut ­asiaa. Hänestä se ei näytä ihan yksinkertaiselta.

”Pitkään ajateltiin hyönteisten olevan kognitiivisesti kyvyttömiä, mutta viimeaikaisen tutkimuksen valossa käsitys on väärä”, Aaltola kertoo.

Mielen omaaminen on perinteisesti liitetty yksilöarvoon. On eri asia syödä tiedoton banaani kuin kommunikaatiotaitoinen, oppimiskykyinen torakka.

”Toki ruoantuotannon seurauksena tapahtuu aina jonkin verran hyönteiskuolemaa, mutta tahattomuuden ja tahallisuuden välillä on tärkeä ero: on moraalisesti eri luonteista tuottaa välillisesti tahatonta haittaa kuin tarkoitushakuisesti aiheuttaa suoraa haittaa”, Aaltola toteaa.

• Hyönteissyönti
  • Huoltovarmuus

Seksistä on vaikea puhua, koska termit ovat kiusallisia, kökköjä tai perverssejä – hyviä seksisanoja on vain yksi

Usea suomalaisyritys harkitsee yhteistyön lopettamista uusnatsien kanssa toimineen Juha Kärkkäisen tavarataloissa

Lapseni uskoo länsimetroon, pitääkö hänelle kertoa totuus? Ja kahdeksan muuta vitsiä länsimetrosta

Lukio-opetus menee taas täysremonttiin, vaikka edellistä uudistusta alettiin toteuttaa vasta viime vuonna – ehdotus tulevaisuuden lukioksi lietsoo reaaliaineiden sotaa

Influenssakausi lähestyy, mutta kannattaako perusterveen hankkia rokote? Nämä asiat sinun tulee tietää, jos harkitset influenssarokotetta

Juha Kärkkäinen palasi Yhdysvalloista muuttuneena miehenä – näin halpahallipatruuna radikalisoitui, ryhtyi yhteistyöhön uusnatsien kanssa ja rakensi ympärilleen vaikenemisen muurin

Suomalaisten työpukeutuminen on nyt enemmän hukassa kuin 80-luvulla, väittävät asiantuntijat – ”On harhaa luulla, etteivät muut kiinnitä ulkonäköösi huomiota”

Suomalainen Maria käynnisti twiitillään ketjureaktion – Twitter täyttyi tv-sarjojen pilatuista nimistä, näin mahtavia ne ovat

Länsimetron kuitit haluttiin perata läpi erityistilintarkastuksessa, virkamiehet tilasivat yleisen selvityksen – Maria Guzenina: ”Mistä tässä on nyt kysymys?”

Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”