Tutkijat paikansivat 40 geeniä, jotka säätelevät älykkyyttä – niistä löytyi myös yllättävän vahva yhteys autismiin

Älykkyysgeenit ovat yhteydessä myös pituuteen ja kykyyn lopettaa tupakointi.

Ihmisen älykkyyteen vaikuttavat monimutkaisella tavalla jopa tuhannet geenit ja ympäristö. Nyt tutkijat ovat löytäneet ison ryppään geenejä, jotka ovat yhteydessä älykkyyteen. Uuden löydön myötä älykkyyteen vaikuttavia geenejä tunnetaan nyt 52.

Kansainvälisellä 30 hengen tutkijaryhmällä oli käytössään aineisto 78 000 eurooppalaistaustaisen ihmisen geeniperimästä, älykkyystestituloksista ja elintavoista. Tehokkaiden tietokoneiden avulla tällaisesta aineistosta voidaan nykyään kammata linkkejä ihmisen eri ominaisuuksiin ja sairauksiin.

Tutkijat onnistuivat paikantamaan 40 uutta geeniä, jotka ovat vahvasti yhteydessä älykkyyteen. Nämä geenit selittävät noin 20 prosenttia älykkyysosamäärän vaihtelusta tutkituilla ihmisillä.

Nämä geenit ilmentyvät ensisijaisesti aivoissa ja ne ovat yhteydessä myös esimerkiksi pituuteen, koulumenestykseen ja kykyyn lopettaa tupakointi. Erityisen vahva yhteys löydettiin yllättäen autismiin.

”Korkeaan älykkyysosamäärään yhdistetyt geenivariantit ennustavat myös suurempaa riskiä sairastua autismikirjon häiriöihin”, kertoo tutkimuksen suunnittelusta vastannut tilastogeneetikko Danielle Posthuma.

Toisaalta taas tiettyjen ”älykkyysgeenien” puute korreloi skitsofrenian ja ylipainon kanssa.

Nykykäsityksen mukaan puolet älykkyydestä johtuu geeneistä ja toinen puoli ympäristöstä. Vaikka kaikki älykkyyteen vaikuttavat geenit löydettäisiin, niiden perusteella olisi vaikeaa ellei mahdotonta ennustaa yksilön älykkyysosamäärää, puhumattakaan menestyksestä elämässä.

”Olemme tutkineet näiden geenien vaikutusta eristyksissä toisistaan. Ehkä älykkyys kuitenkin perustuu pikemminkin tiettyjen geenivarianttien yhteispeliin kuin pelkästään geenien määrään”, Posthuma huomauttaa.

Seuraavaksi tutkijat aikovat estää näiden geenien toiminnan hiirillä, jotta selviäisi, miten ne tarkalleen ottaen vaikuttavat. Niiden vaikutusta ihmisen hermoston kehitykseen voidaan tutkia laboratoriossa myös soluilla, jotka on kantasolutekniikalla muokattu ihosoluista ihmisen hermosoluiksi.

Tutkimuksen julkaisi Nature Genetics.

• Älykkyys
  • Geenit

Moni nainen muuttuu ikääntyessään tai lihotessaan toisille näkymättömäksi – sen huomaa, kun kävelee rautatieasemalla väistämättä ketään

Ammuttu ja loisten vaivaama pohjoiskorealainen loikkari tuli tajuihinsa – Halusi katsoa televisiota

Naispappeja syrjittiin Suomen suurimmilla kristillisillä nuorten festivaaleilla: ei päästetty pitämään messua, miespapit jättivät tervehtimättä

Kyykky on ihmisen luonnollinen lepoasento, mutta olemme unohtaneet, miten se tehdään – Näin kyykkääminen parantaa kehosi hyvinvointia

Timo Rautiainen karkotti jo 2000-luvun alussa uusnatseja keikoiltaan, nyt häntä haukutaan ”suvakiksi” – Heviyhtye Trio Niskalaukaus palasi lavoille 13 vuoden tauon jälkeen

Antti Tuiskun rohkeus on nyt virallinen tapa keksiä artisteja uudelleen – Viimeisimpänä samaa yrittää Anna Abreu kaksimielisillä orkideatervehdyksillä ja seksilaululla

Espoolaiset Vaahtorannat rohkaistuivat rakentamaan kotiinsa valtavan näköalaikkunan – sitten huippupoliitikko puuttui peliin, ja ikkunan alle saatetaan raivata luontopolku

Instagram-suosikkitili julkaisee oppilaiden saamat pahimmat Wilma-huomautukset – Soitimme Wilma-viestien asiantuntijalle ja kysyimme, pitääkö tästä olla huolissaan

Äiti hylkäsi uimataidottoman 5-vuotiaan lapsen uimahalliin, lapsi löytyi veden alta lähes viiden minuutin jälkeen – hovioikeus korotti tuomiota

Kun Luhta julkisti suunnittelemansa olympia-asut, niitä haukuttiin ”vahvoissa ja ala-arvoisissa viesteissä” karmeimmiksi koskaan – ”Suunnittelijat ottivat palautteen raskaasti”

Venäjä myönsi ”äärimmäisen korkeat” radioaktiiviset saastelukemat

Lähes 200:aa Kehä III:lla posottanut mies valitti ajokiellon pituudesta –”Ilman autoa työmatka kestää yli kolme tuntia”

Pisa-tutkimus paljastaa uusia huolia Suomen pojista: Nuoret pärjäävät hyvin yhteis­työssä, mutta sukupuolten väliset erot ovat maailman suurimmat – ”Tämä asia pitää ottaa vakavasti”

Hätähuuto ihmiskunnan tulevaisuuden puolesta, 15 000 tieteentekijää varoittaa joukkotuhosta – ”Pitkään jatkunut nopea väestönkasvu on syy moniin ekologisiin ja jopa yhteiskunnallisiin uhkiin”

Suvi Haimi kypsyi muovijätteen määrään kylpyhuoneessaan – syntyi uraauurtava keksintö, joka kiinnostaa jo kansainvälisiä kosmetiikkabrändejä

Varaslähtö länsi­metroon: astu kyytiin ja kiidä tunnelissa 36 kilometriä idästä länteen – verkko­retki kuvaa reitin kuljettajan silmin ja esittelee jokaisen aseman 360-kuvalla

Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

Tuhat vuotta sitten valtava viikinkiarmeija vyöryi Suomeen ja sai selkäänsä hämäläisiltä – Näin kertoo taru, mutta mitä oikeasti tapahtui?

Husin toimitusjohtaja HS:n mielipidepalstalla: ”En ole koskaan nähnyt Suomen terveyspolitiikkaa niin sekaisin kuin nyt”

Turvapaikkapäätöstä odottava Sharif Qaderi potkaistiin ulos ryhmäkodista kun hän täytti 18 vuotta – Sitten itähelsinkiläinen lapsiperhe otti hänet luokseen asumaan

Hygieniasta löytyy huomautettavaa sadoissa ruokapaikoissa pääkaupunkiseudulla – Katso hakukoneella, miten on kotikulmiesi ravintoloiden laita

2. Putin tapasi al-Assadin Venäjällä ja soitti neuvotteluista Trumpille
    3. Kiinan ja Tiibetin suhteesta tuli Saksan jalkapallon diplomaattinen päänsärky: ”Me emme peräänny tuumaakaan oikeudesta ilmaisunvapauteen”
    4. Kärpät kaatoi Tapparan kärkiottelussa – pistepörssin kärkimies Junttila teki vasta kauden kuudennen maalinsa
    5. Suomella kahden mitalin avauspäivä nuorten MM-paineissa – ”Hampaankoloon tietenkin jäi, mutta hyvä tulos tämä on”
    6. Vakava liikenneonnettomuus Lahdenväylällä – Viisi loukkaantui vakavasti, kolme hoitoon Lastenklinikalle
    8. Luvattomasta lautailusta kiinni otettu skeittari kiistää käyttäytyneensä väkivaltaisesti – ”En ole sylkenyt päälle enkä ladellut tappouhkauksia”
    9. Mikael Forssell väläyttää räppitaitojaan ja leveilee rahoillaan: ”Jengii syö, kun 20 vuotta miljonääri, Abramovitšilta massit jouduin käärii”
    10. Lähes neljä vuosikymmentä hallinnut Zimbabwen presidentti Robert Mugabe erosi – Pelkona on, että mahdollinen seuraaja on otteissaan Mugabeakin itsevaltaisempi
    11. Saksan hallituskriisi herättää taas kysymyksen, joka tiivistää koko Euroopan historian: Minkä kokoinen on sopivan kokoinen Saksa?
    12. 2 tuntia sitten