Tutkijat tavoittivat signaalin ensimmäisistä tähdistä – ”Avaa uuden ikkunan maailmankaikkeuden alkuhetkiin”

Vielä vahvistusta odottavaa havaintoa kuvaillaan astronomiseksi läpimurroksi.

Astronomit ovat ensimmäistä kertaa tavoittaneet signaalin alkuräjähdyksen jälkeen syntyneistä maailmankaikkeuden ensimmäisistä tähdistä, kertoo uutistoimisto AFP.

Signaalia ehdittiin etsiä vuosikymmenen ajan, ja havainto tehtiin vuosia arvioitua aiemmin.

AFP:n mukaan eräs tutkija kuvaili havaintoa suurimmaksi astronomiseksi läpimurroksi sitten gravitaatioaaltojen löytämisen vuonna 2015.

Radioaaltojen avulla saatu signaalihavainto pitää vielä vahvistaa muissa riippumattomissa tutkimuksissa.

Uuden löydön toivotaan valottavan niin kutsutun pimeän aineen tutkimusta. Pimeän aineen uskotaan muodostavan suurimman osan maailmankaikkeuden massasta.

”Tämän minimaalisen signaalin löytäminen on avannut uuden ikkunan maailmankaikkeuden alkuhetkiin”, totesi projektin johtava tutkija, astronomi Judd Bowman AFP:n mukaan.

Bowman työskentelee Arizona State Universityssä.

Signaalit vastaanottanut laite sijaitsee Australian erämaassa.

Tuoreeseen havaintoon liittyi myös yllätys: datan mukaan varhainen maailmankaikkeus näyttää olleen kaksi kertaa kylmempi paikka kuin mitä aiemmin on arvioitu.

Nature-lehdessä julkaistun tutkimuksen tekijän, Tel Avivin yliopistossa työskentelevän Rennan Barkanan, mukaan kylmyys saattaa selittyä sillä, että tavallinen aine menetti energiaansa pimeälle aineelle.

Tutkijat uskovat, että noin 400 000 vuotta alkuräjähdyksen jälkeen maailmankaikkeus oli pimeä, ja se koostui pääasiassa vedystä.

Painovoiman seurauksena kaasusta tiivistyi tähtiä. Nyt havaitut signaalit tulivat alkuperäisestä vedystä hetkeltä, jolloin ensimmäisten tähtien valo mahdollisti kaasun toteamisen.

Ensimmäiset tähdet syntyivät noin 13,6 miljardia vuotta sitten. Oma Aurinkomme ja aurinkokuntamme muodostui noin yhdeksän miljardia vuotta myöhemmin.

Kaikki maailmankaikkeuden raskaat ja myös elämää ylläpitävät aineet ovat peräisin ensimmäisistä tähdistä.

• Alkuräjähdys
  • Astronomia

Nyt voit järjestää kommentit myös suosituimmuuden mukaan.

Oluen myynnin kellonaika­rajoitukset ovat pelkkä vitsi