Avaruudesta löytyi hirviömäinen musta aukko – jos se sijaitsisi Linnunradalla, se tuhoaisi säteilyllään kaiken elämän

Aukko kasvaa nopeammin kuin mikään aiemmin löydetty. Se nielee puolikkaan Auringon verran massaa joka päivä.

Australialaiset tähtitieteilijät ovat löytäneet hyvin kaukaa avaruudesta voimakkaasti säteilevän ja nopeasti laajenevan mustan aukon.

Kyseessä on niin sanottu kvasaari. Kvasaarit ovat aktiivisia galakseja, joiden ytimessä on supermassiivinen musta aukko.

Mustaan aukkoon putoaa jatkuvasti valtava määrä ainetta ympäröivästä galaksista, ja kurimuksessa kiertävä aine kuumenee ja säteilee niin voimakkaasti, että kvasaarit hohtavat häikäisevän kirkkaina.

Nyt löydetyn kvasaarin ytimessä oleva musta aukko kasvaa nopeammin kuin mikään toistaiseksi löydetty. Sen massa lisääntyy noin prosentin miljoonassa vuodessa. Tämä voi kuulostaa hitaalta, mutta käytännössä se tarkoittaa, että musta aukko nielee puolikkaan Auringon verran massaa joka päivä – siis 180 Aurinkoa vuodessa.

”Musta aukko kasvaa niin nopeasti ja sen imemät kaasut tuottavat niin paljon kitkaa ja lämpöä, että se hohtaa tuhansia kertoja kirkkaampana kuin kokonaiset galaksit”, vertaa tähtitieteilijä Christian Wolf englantilaisessa AstronomyNow -lehdessä.

”Jos tämä musta aukko sijaitsisi meidän Linnunratamme ytimessä, se näyttäytyisi meille kymmenen kertaa kirkkaampana kuin täysikuu. Se näyttäisi uskomattoman kirkkaalta tähdeltä, jonka hohteessa muita tähtiä ei melkein huomaisi”, Wolf jatkaa.

Onneksi ei sijaitse, sillä kvasaarit hohkaavat ympäristöönsä niin paljon säteilyä, esimerkiksi röntgensäteitä, että elämä maapallolla olisi mahdotonta.

Löydetty kvasaari sijaitseekin erittäin kaukana, 12 miljardin valovuoden päässä. Se on siis meille näkyvän maailmankaikkeuden reunamilla.

Todellisuudessa kvasaari on vielä kauempana ja etääntyy meistä jatkuvasti, sillä maailmankaikkeus laajenee. Me pystymme näkemään sen nyt sellaisena kuin se oli 12 miljardia vuotta sitten.

Uteliaimmat voivat yrittää painaa sen nimen mieleen: QSO SMSS~J215728.21-360215.1.

Supermassiiviset mustat aukot ovat nimensä mukaisesti hyvin massiivisia: tämä yksilö pitää sisällään 20 miljardin Auringon massan.

Meidänkin Linnunratamme keskustassa on supermassiivinen musta aukko, mutta se on huomattavan paljon pienempi eikä uhkaa meidän elämäämme.

Linnunradan ytimessä säteilevä ja materiaa nielevä Sagittarius A* ulottuisi alle puoleenväliin Maan ja Auringon etäisyydestä, jos se laitettaisiin Aurinkokunnan keskipisteeseen Auringon tilalle.

Linnunradan ytimen mustan aukon massa on vain yksi neljäskymmenestuhannesosa nyt löydetyn mustan aukon massasta.

Vaikka tällaiset kvasaarit säteilevät rajusti ja ovat äärimmäisen kirkkaita, niitä on kuitenkin vaikea löytää. Ne sijaitsevat tyypillisesti hyvin kaukana, eikä niitä ole helppo erottaa muista galakseista ja tähdistä. Vastaavia tunnetaan silti jo monia.

”On hyvin tärkeää löytää nämä kaikkein massiivisimmat, sillä niitä on kaikkein vaikeinta ymmärtää”, Wolf sanoo australialaiselle ABC-uutiskanavalle.

On mysteeri, miten kyseinen kvasaari on kasvanut niin suureksi niin nopeasti. Kun maailmankaikkeus syntyi 13,8 miljardia vuotta sitten ja nyt meille näkyvä kvasaari on siis ollut olemassa jo 12 miljardia vuotta sitten, se on kasvanut nuoressa universumissa varsin rivakkaa tahtia.

Kaukainen kvasaari löytyi Euroopan avaruusjärjestön Gaia-satelliitin ja Australiassa sijaitsevan SkyMapper -teleskoopin avulla.

Kvasaarien havaitseminen on tärkeää siksikin, että niiden avulla voidaan mitata maailmankaikkeuden laajenemista.

Wolfin ryhmän tutkimuksen julkaisee Australian tähtitieteellisen seuran lehti Pasa, ja se on nyt saatavilla arXiv-esijulkaisupalvelussa.

This is Finland: After Trump and Putin leave, the president heads across the street for a drink