Sähköautojen tehon ylärajaa ei ole edes hipaistu – tämä laaja tiedeartikkeli kertoo, miksi sähköautoilun vallankumous on venynyt ja miten se lopulta mullistaa liikkumisen
Suomalainen ennemmin syö ötököitä kuin ajaa sähköllä, vaikka sähköautot suoriutuvat jo useimmista ajomatkoista eikä akuista ole otettu läheskään kaikkea irti.
Sähköauto sai reilun etumatkan. Skottikeksijä Robert Anderson hurjasteli Aberdeenissa sähköautolla jo vuonna 1839, lähes puoli vuosisataa ennen kuin saksalainen insinööri Karl Benz sai liikkeelle ensimmäisen polttomoottoriauton.
Lyijy- ja nikkeliakut tekivät sähköautoista kaupunkilaisten suosikkeja. Hiljainen ja siisti sähkömoottori houkutteli enemmän kuin äänekäs ja sotkuinen polttomoottori, joka piti vielä veivata kammella käyntiin.