Sähköautojen tehon ylärajaa ei ole edes hipaistu – tämä laaja tiedeartikkeli kertoo, miksi sähköautoilun vallankumous on venynyt ja miten se lopulta mullistaa liikkumisen - Tiede | HS.fi
Tiede

Sähköautojen tehon ylärajaa ei ole edes hipaistu – tämä laaja tiedeartikkeli kertoo, miksi sähköautoilun vallankumous on venynyt ja miten se lopulta mullistaa liikkumisen

Suomalainen ennemmin syö ötököitä kuin ajaa sähköllä, vaikka sähköautot suoriutuvat jo useimmista ajomatkoista eikä akuista ole otettu läheskään kaikkea irti.

Tilaajille

Sähköautot etenevät, mutta teknisiä pulmia pitää ratkaista, kuten lataus. Äykäs laturi osaa sekä ostaa että myydä sähköä.

Julkaistu: 18.5.2018 2:00, Päivitetty 18.5.2018 7:41

Sähköauto sai reilun etumatkan. Skottikeksijä Robert Anderson hurjasteli Aberdeenissa sähköautolla jo vuonna 1839, lähes puoli vuosisataa ennen kuin saksalainen insinööri Karl Benz sai liikkeelle ensimmäisen polttomoottoriauton.

Lyijy- ja nikkeliakut tekivät sähköautoista kaupunkilaisten suosikkeja. Hiljainen ja siisti sähkömoottori houkutteli enemmän kuin äänekäs ja sotkuinen polttomoottori, joka piti vielä veivata kammella käyntiin.

Seuraa uutisia tästä aiheesta

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Auto & Tiede